Organisation and functioning of Basic Vocational Training schools

Main Article Content

Pedro Aramendi Jauregui
Luis Lizasoain Hernández
Jose Francisco Lukas Mujika

Abstract

INTRODUCTION. The organisation and functioning of basic Vocational Training schools are determining elements in the achievement of the objectives of these programmes. In the Basque Country’s province of Gipuzkoa, the Basic Vocational Training programmes depend on the municipalities and communities, not-for-profit organisations and Secondary Education institutes. Therefore, there is a diversity of schools and organisational configurations which can give rise to different models of investigation. The objective of this study is to analyse the functioning of the Basic Vocational Training schools of Gipuzkoa in the organisational, curricular and educational guidance fields. METHOD. In order to compile information about the dimensions of the study, a questionnaire was prepared which was answered by the teaching staff of these programmes. The main dimensions of this questionnaire are the following: general data, support received from the different administrations, school project, curricular area, educational guidance and teaching satisfaction. RESULTS. The functioning of Basic Vocational Training schools is related to professional teaching satisfaction together with the level of achievement of the objectives of the educational institution and the tutorials carried out in class and the performance of the students. Schools that depend on the local government participate to a greater extent in the activities of the Municipal Education Board and with social and cultural associations in the municipality and the level of achievement of the school’s objectives are greater than in those overseen by the government of the Autonomous Community. DISCUSSION. In addition to a training resource, Basic Vocational Training schools must foster participation and interaction among community institutions to provide a response to the varied and complex training needs of a numerous group of students at risk of educational and social exclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aramendi Jauregui, P., Lizasoain Hernández, L., & Lukas Mujika, J. F. (2018). Organisation and functioning of Basic Vocational Training schools. Bordon. Revista De Pedagogia, 70(2), 9–23. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.58866
Section
Articles
Author Biographies

Pedro Aramendi Jauregui, Universidad del País Vasco

Pedro Aramendi Jáuregui, Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación y Profesor Titular de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad del País Vasco. Pertenece al Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Facultad de Educación Filosofía y Antropología. Trabaja en torno a temas relacionados con el currículum, la atención a la diversidad y la inclusión social. Sus publicaciones están relacionadas con la adolescencia, la exclusión educativa y social, el fracaso escolar, la convivencia en la escuela y la educación para la salud. Autor para la correspondencia.

Dirección postal:

Universidad del País Vasco

Facultad de Educación, Filosofía y Antropología

AATT: Pedro Aramendi Jauregui

Avenida de Tolosa 70

20018 Donostia- San Sebastián

Mail: pello.aramendi@ehu.eus  Teléfono: 660981131

Luis Lizasoain Hernández, Universidad del País Vasco

Luis Lizasoain Hernández

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación y Profesor Titular de Universidad Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad del País Vasco. Su línea de investigación se centra en la evaluación de programas, centros y sistemas educativos, con especial atención a las evaluaciones educativas a gran escala, a los estudios de eficacia y mejora escolar y a los procedimientos estadísticos de análisis multinivel. Avda. Tolosa 70. 20018 San Sebastián. Teléfono: 943 01 5514

Mail: luis.lizasoain@ehu.eus

Jose Francisco Lukas Mujika, Universidad del País Vasco

Jose Francisco Lukas Mujika

Profesor titular del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad del País Vasco. Facultad de Educación, Filosofía y Antropología. Imparte su docencia en grados y másteres de Ciencias Humanas y Sociales y es especialista en Evaluación en Educación con especial dedicación a temas relacionados con la evaluación de programas y centros educativos y la construcción de instrumentos de medida. Es autor de diversos libros y artículos de investigación.

Avenida de Tolosa 70, San Sebastián – 20018. Tfno.: 943-015575.

Mail: jf.lukas@ehu.eus

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.