Inservice teacher education in highly effective schools

Main Article Content

Luis Lizasoain Hernández
Justo Bereziartua Zendoia
Isabel Bartau Rojas

Abstract

INTRODUCTION. The aim of this paper is to describe and provide evidence on strategies and best practices in regard to inservice teacher education in highly effective schools. METHOD. In order to identify and select these schools, hierarchical linear regression models have been used. In these models the outcome variables are the diagnostic evaluations scores and as covariates strictly contextual variables are entered. Thus, the effect of such variables is controlled and for each school its expected score is estimated. When the difference between the observed and the expected score is very high and positive it indicates high effectiveness. Once the schools have been selected, a qualitative analysis was performed using interviews with key informants in order to identify best practices. To ensure the internal validity by contrast, very ineffective schools were also studied. RESULTS. The training activity of the 32 very effective schools studied is characterized as an in-school activity, systematic and well organized; it is designed to medium and long term and it meets rigorous planning; it is inserted into improvement plans arising from a needs assessment and from an appropriate use of the external evaluations results. It is promoted and facilitated by the management teams and it has the active involvement and support of all the group of teachers. It usually takes place in the school and it is systematically and frequently evaluated. It has a practical approach and it is linked to the improvement needs. DISCUSSION. These results, once contrasted with the information from ineffective schools, suggest that these inservice teacher education practices are, togeteher with other issues, an explanatory factor of the excellent results achieved by these schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lizasoain Hernández, L., Bereziartua Zendoia, J., & Bartau Rojas, I. (2016). Inservice teacher education in highly effective schools. Bordon. Revista De Pedagogia, 68(2), 199–218. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68213
Section
Articles
Author Biographies

Luis Lizasoain Hernández, Universidad del País Vasco

Profesor Titular de Universidad. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE). Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación (FICE). Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Avda. de Tolosa 70. 20018 Donostia-San Sebastián. Teléfono: 943 015 514. E-mail: luis.lizasoain@ehu.es

Luis Lizasoain desarrolla su labor docente e investigadora en el campo de las evaluaciones a gran escala, con especial atención al tratamiento de las variables contextuales mediante modelos jerárquicos lineales y técnicas de minería de datos. Es miembro del Consejo Científico del Instituto Vasco de Investigación y Evaluación Educativa (ISEI-IVEI) y Consejero del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE) de México. Es el Investigador Principal de los dos proyectos en que se basa este trabajo. 

Justo Bereziartua Zendoia, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)

Profesor de didáctica general en el Grado de Educación Primaria. Colabora en el Máster del Profesorado de Educación Secundaria en la especialidad de Orientación Educativa. La labor investigadora actual se sitúa en el ámbito de la eficacia y de la mejora escolar y, también, en los aspectos didácticos de las aulas multigrado de las escuelas del medio rural.

Isabel Bartau Rojas, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea.

Ha desarrollando su trabajo docente e investigador en el ámbito de la Orientación Educativa y Familiar en áreas tales como el diseño y evaluación de programas de formación parental, online y presencial, las prácticas educativas parentales y el desarrollo de los hijos/as o las relaciones familia-escuela-comunidad. Uno de los trabajos más recientes ha sido el diseño de la web IKASBIZI-Aprendizaje en la Familia subvencionado por la Diputación Foral de Gipuzkoa. En los últimos años ha colaborado en la investigación “Caracterización y buenas prácticas de los centros escolares de alto valor añadido” dirigida por Luis Lizasoain. 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.