The teaching-learning process of older students university: assessment of the teaching function

Authors

  • María Elena Cuenca París UNED
  • Isabel Ortega Sánchez UNED

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2015.26.11

Keywords:

adult education, teacher training, teaching styles, educational assessment

Abstract

The process of education - learning in the bosom of the university for major supposes knowing the characteristics of the learning of this group of population. In the same way, the education must be adapted to these characteristics, for what the professional who exercises his educational function in this area will have to be a specific professional whose formation is integral, adapted to this population and socially skilfully. The knowledge is not definitive, the static learning and not even the major persons have to have the opportunity to accede to a dynamic and permanent learning to facilitate an integral development to them.

In this article the characteristics of the teacher are identified and value for the frame of the University Programs for Major (PUM's). For the bosom of an research evaluative, under the model Cipp de Stufflebeam (1989), the major ones, the coordinators of the Program and the teachers valued different aspects of the educational function. This educational evaluation carried out during the first three courses of the Program UNED SENIOR. It was formed from four types of evaluation that the model was demanding: context, entry, process and product, being multiple the variables identified for the investigation. There were elaborated 9 questionnaires, one by course and group of participants. 3 populations were estimated: Pupils (N1); Teachers (N2) and Coordinators (N3); and three representative samples were calculated for every application. The study carried out with a total of n valid for every population of n1=1083, n2=124 and n3 = 33. The instruments turned out to be highly trustworthy on having presented Spearman-Brown's coefficients between 0,7 and 0,9.

The technologies of analysis of classification, reduction and segmentation demonstrated the features and skills of the teacher, as well as they formed the "ideal" characteristics of a good teacher in the area of the PUM's. In addition the results showed that the major pupils demonstrated his interest for an educational active and participative methodology that should help them to fix the knowledge and they will provoke satisfactory changes in his personal and social life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Elena Cuenca París, UNED

Profesora del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación I

Isabel Ortega Sánchez, UNED

Profesora del Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social.

References

Asociación Estatal de Programas Universitarios para Mayores (AEPUM) (2012). Monográfico, 1. Retrieved from http://www.envejecimientoactivo2012.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/boletin_monogrfico_aepumfinal.pdf

Barrero Díaz, B., Guerra Gutiérrez, L., Lozano Martínez, L., Rey-Seijó, E., & Roca Sierra, M. (2010). Indicadores para la construcción de un sistema de evaluación de la calidad de la función tutorial en los Programas Universitarios para Mayores. XI Encuentro Estatal de Programas Universitarios para Mayores, Lérida. Retrieved from http://www.senior.udl.cat/11encuentro/cd_actas/Originals/La%20calidad%20en%20los%20programas%20universitarios%20para%20mayores.pdf

Cabedo & Alfageme (2006). Los Programas Universitarios para Mayores en España: Una investigación sociológica. Castellón de la Plana: Publicaciones de la Universidad Jaume I.

Cuenca, M. E. (2011). La motivación hacia el aprendizaje en las personas mayores. Más allá del rendimiento académico. Revista Psicología y Educación, 1(6), 239-254.

Cuenca, M. E. (2013). Cómo intervenir en personas Mayores. In Pérez & De Juanas (Eds.), Calidad de vida en personas adultas y mayores (pp. 247-291). Madrid: UNED.

Cuenca, M. E. & De Juanas, A. (2011). Experiencia de aprendizaje cooperativo en un contexto virtual universitario. In Román, J. M. Carbonero, M. A. & Valdivieso, J. D. (Eds.), Educación, aprendizaje y desarrollo en una sociedad multicultural, (pp. 5679-5689). Madrid: Asociación Psicología y Educación.

IMSERSO (2011). Libro blanco de Envejecimiento Activo. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.

Lirio Castro & Morales Castro, S. (2012). El reto de la formación del profesorado para una enseñanza de calidad en las universidades de mayores. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 19, 155-166. Retrieved from http://www.upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/article/view/76

Navarrete, B. (2009). La motivación en el aula. Funciones del profesor para mejorar la motivación en el aprendizaje. Innovación y experiencias educativas, 15.

Palmero Cámara, C. (2011). Factores decisivos en la calidad de la formación universitaria de personas mayores. IV CONGRESO IBEROAMERICANO DE UNIVERSIDADES PARA MAYORES "Aprendizaje a lo largo de la vida, envejecimiento activo y cooperación internacional". Alicante. UIMP y Asociación Estatal de Programas Universitarios para Mayores (AEPUM). 27 al 30 de junio 2011. pp. 269-288 Retrieved from http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/20200/1/CIUUMM%202011%20tomo%20I.pdf

Pérez, R. (2006). Evaluación de Programas Educativos. Madrid: La Muralla

Pérez Serrano, G. (2006). “Estereotipos, vejez y bienestar social” En Pérez Serrano (Ed.), Calidad de vida en personas mayores (pp.51-75). Madrid: Dykinson.

Rodríguez Martínez, R. (2011). Los Programas Universitarios para Personas Mayores: objetivos y diseño curricular. IV CONGRESO IBEROAMERICANO DE UNIVERSIDADES PARA MAYORES "Aprendizaje a lo largo de la vida, envejecimiento activo y cooperación internacional". Alicante. UIMP y Asociación Estatal de Programas Universitarios para Mayores (AEPUM). 27 al 30 de junio 2011. pp 43-62 Retrieved from http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/20200/1/CIUUMM%202011%20tomo%20I.pdf

Sallán, J. G., Gómez, D. R., Armengol, C., & del Arco Bravo, I. (2013). El acceso a la universidad para personas mayores en España. Los programas universitarios para personas mayores: revisando la realidad. Revista de orientación educacional, (51), 45-65.

Stadelhofer, C. (2002). El significado de la formación general científica permanente para adultos mayores en el umbral del siglo XXI. En Bru Ronda, C. et al., Los Modelos Marco de Programas Universitarios para Mayores (pp. 89-110). Alicante: Universidad Permanente de Alicante.

Published

2015-05-07

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.