Education in Human Rights: ethical-civic formation of the social educators as way to anticipate the ciberbullying

  • Isabel Ortega Sánchez UNED
  • María José Albert Gómez UNED
  • Maria García Pérez UNED
Keywords: Ciberbullying, civil rights, educational technology, methods, values education, technological literacy

Abstract

Internet has created a space of exchange of communication and education that has opened the doors for multitude of opportunities in all the facets of the life for any person. Nevertheless, in this work a new form of harassment is analyzed between minors that it is emerging thanks to the possibilities that Internet opens the aggressors: the ciberbullying. The aim is to detect the important aspects on the ciberbullying that they could be an object of an intervention partner educational to propose a plan of ethical - civic formation of the social educators. We analyze the ciberbullying across one systematic review of the literature analyz¬ing the key aspects inside the investigations carried out on this topic: age, level educational and kind, technological tools, motives and reasons, strategies of defense and consequences for the victim and the aggressor.Later we develop a plan of ethical - civic formation for the social educators as relevant agents for the prevention and the elimination of the ciberbullying having in it counts the following types of formation: formation of the autoesteem, empathy and in the individual and social beginning of the human rights, formation in social skills and resolution of conflicts, to educate in not violence, formation in violence of kind, to educate in equality, formation in ethical-virtual literacy and formation in the individual and penal re¬sponsibility. This type of ethical-civic formation of the social educators is necessary in order that they could intervene with children and teenagers for the prevention of the ciberbullying and also for the prevention of the violation of the human rights in different social contexts.

Author Biographies

Isabel Ortega Sánchez, UNED
Dra. Dª. Isabel Ortega Sánchez. Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Profesora contratada doctora desempeña su labor docente e investigadora en el Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social de la Universidad Nacional a Distancia (UNED). Sus líneas de investigación se centran en la utilización de las tecnologías en la educación, educación permanente y tecnologías, educación a distancia, formación virtual, alfabetización digital, aprendizaje ubicuo, derechos humanos y tecnologías, derechos humanos de los niños, mujeres y discapacitados. Ha participado en numerosas investigaciones nacionales y europeas. Entre ellas destacamos:
  • Investigadora en la investigación nacional: APRENDIZAJE UBICUO CON DISPOSITIVOS MÓVILES: ELABORACIÓN Y DESARROLLO DE COMPETENCIAS EN EDUCACIÓN SUPERIOR. Fuente de financiación: I+D+I EDU 2010-17420. Fechas: 2011-2013.

  • Investigadora Proyecto Europeo m-Equity-Improving Higher Education Quality in Jordan using Mobile Technologies for Better Integration of Disadvantaged Groups to Socio-economic Diversity. Erasmus+Capacity Building in Higher Education 2015. nº 561727-EPP-1-2015-1-BG-EPPKA2-CBHE-JP. Programa Erasmus Plus (Life Long Learning) Multilateral Projects, de la Unión Europea. Duración: 11/2015-10/2018

  • Investigadora Proyecto Europeo m-RIDGE-Using Mobile Technology to Improve Policy Reform for Inclusión of Disadvantaged Groups in Education- Erasmus +Forward-Looking. Cooperation 2015. nº 562113-EPP-1-2015-1-BG-EPPKA3-PI-FORWARD. Programa Erasmus Plus (Life Long Learning) Multilateral Projects, de la Unión Europea. Duración:11/2015-10/2017

  • Investigadora Proyecto Europeo Meca-MicroElectronics Cloud Allliance-Erasmus+Knowledge Alliances 2015 nº 562206-EPP-1-BG-EPPKA2-KA. Programa Erasmus Plus (Life Long Learning) Multilateral Projects, de la Unión Europea: Duración: 1/2016-12/2018

 

María José Albert Gómez, UNED
María José Albert Gómez,  Diplomada en EGB, Doctora en Ciencias de la Educación y Licenciada en Psicología. Vicedecana de Investigación  Postgrados y Pedagogía. Coordinadora del Máster de Innovación e Investigación en Educación. Profesora titular  de Derechos Humanos y Educación; Educación Permanente; Formación de Formadores en la Empresa y en las Organizaciones. Directora de cursos de postgrado: Experto Universitario en Formación y empresa; Formación y Desarrollo local   del Departamento del Teoría de la Educación y Pedagogía  social de la UNED (España). Miembro del comité de redacción  de la revista de ecuación de la Universidad Complutense. Evaluador externo de la revista Pedagogía  social . Su  línea de investigación está basada en  el ámbito de la  educación permanente: formación continua,  formación  y empleo, formación y desarrollo local, formación y empresa. Actualmente trabaja en proyectos de investigación : m-RIDGE  Using mobile technology to improve policy Reform for Inclusion or Disadvantaged Groups in Education , m-EQUITY Improving  higher education quality in Jordan using mobile technologies for better integration of disadvantaged groups to socio-economic diversity. MECA  Micro-electronics cloud alliance, IN-CLOUD Innovation in Universities and Businesses Erasmus +Strategic Partnership
Maria García Pérez, UNED

Dra. Dª. María García Pérez. Desempeña su labor docente e investigadora en el Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social de la Universidad Nacional a Distancia (UNED). Sus líneas de investigación se centran en la educación a distancia, la e-inclusión, la brecha digital, alfabetización digital, los derechos humanos de cuarta generación y la investigación en el campo de la educación virtual. Secretaria de la Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), Jefa de Redacción del Boletín Electrónico de Noticias de Educación a Distancia (BENED) y colaboradora de la Cátedra UNESCO de Educación a Distancia (CUED) de la UNED. Ha participado en numerosas investigaciones europeas. Entre ellas destacamos:
Investigadora Proyecto Europeo m-Equity-Improving Higher Education Quality in Jordan using Mobile Technologies for Better Integration of Disadvantaged Groups to Socio-economic Diversity. Erasmus+Capacity Building in Higher Education 2015. nº 561727-EPP-1-2015-1-BG-EPPKA2-CBHE-JP. Programa Erasmus Plus (Life Long Learning) Multilateral Projects, de la Unión Europea. Duración: 11/2015-10/2018
Investigadora Proyecto Europeo m-RIDGE-Using Mobile Technology to Improve Policy Reform for Inclusión of Disadvantaged Groups in Education- Erasmus +Forward-Looking. Cooperation 2015. nº 562113-EPP-1-2015-1-BG-EPPKA3-PI-FORWARD. Programa Erasmus Plus (Life Long Learning) Multilateral Projects, de la Unión Europea. Duración:11/2015-10/2017
Investigadora Proyecto Europeo Meca-MicroElectronics Cloud Allliance-Erasmus+Knowledge Alliances 2015 nº 562206-EPP-1-BG-EPPKA2-KA. Programa Erasmus Plus (Life Long Learning) Multilateral Projects, de la Unión Europea: Duración: 1/2016-12/2018

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Published
2017-07-03