Informal education and youth leisure. The influence of friends in the abandonment of physical sport activity

Authors

  • M Angeles Valdemoros San Emeterio Universidad de La Rioja
  • Eva Sanz Arazuri Universidad de La Rioja
  • Ana Ponce de Leon Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.06

Keywords:

informal education, leisure, physical activity, sport, friends, desertion

Abstract

The goal of this research is to determine whether the importance granted by friends to physical-sport activities influences adolescents’ dropout of physical-sport.
A methodological triangulation was conducted, using quantitative and qualitative techniques. In the quantitative technique. the final sample comprised 1978 subjects, 51.7% girls and 48.3% boys. Descriptive analysis, inferential analysis (Cramer’s V), and multinomial regression analysis were performed on the data collected with the questionnaire.
In the qualitative technique, four focus groups (n = 41)were employed: parents, Physical Education teachers, teachers from other areas, and adolsescents. Results show that girls’ dropout rate is three times higher than that of the boys, and they are four times more likely to abandon this lifestyle than boys.
The peer group is one of the most powerful informal education agents to influence adolescents’ physical-sport practice, but its influence varies by sex. If friends grant much, some, or very much importance to physical-sport practice, girls are less likely to drop out of such practice, but when boys’ friends grant no importance to physical-sport activity, they are five times more likely to drop out.

Author Biographies

M Angeles Valdemoros San Emeterio, Universidad de La Rioja

Doctora en Ciencias de la Educación (2008). Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación (1990), Especialista Universitaria en Educación para la Salud (2006) y Experto Universitario en Animación Sociocultural (2010). Pedagoga en programas de Educación para la Salud y en Valores del Gobierno de La Rioja (1995-2009).  Profesora TUI en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de la Rioja. Investigadora en el campo de los valores en el Ocio y la Actividad Físico-Deportiva. Secretaria de la Revista de Educación “Contextos Educativos”. Autora de 5 libros, 25 artículos científicos y capítulos de libro.

Eva Sanz Arazuri, Universidad de La Rioja

Doctora en Ciencias de la Actividad Física por la Universidad de Zaragoza (2005) y Licenciada en Educación Física por la Universidad del País Vasco (1999). Profesora Contratada Doctora en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de La Rioja. Investigadora en el campo del Ocio y la Actividad Físico-Deportiva. Coordinadora del Prácticum de la titulación de Maestro (2004-2005). Miembro del Equipo de Dirección de la Revista de Educación “Contextos Educativos”. Autora de 5 libros, 30 artículos científicos y capítulos de libro.

Ana Ponce de Leon, Universidad de La Rioja

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación y Premio Extraordinario de Doctorado (1996). Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación (1987) y Diplomada en Profesorado de Educación General Básica (1979). Profesora Titular en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de La Rioja.  Investigadora en el campo del Ocio, la Actividad Físico-Deportiva. Directora de Estudios del Grado de Educación Primaria (2009, 2010). Vicerrectora de Innovación Docente de la Universidad de La Rioja (2001-2004). Subdirectora del Centro de Ciencias Humanas Jurídicas y Sociales (2000-2002). Coordinadora del Prácticum de la titulación de Maestro (1998-2005). Investigadora principal en 12 investigaciones. Autora de 19 libros, 66 artículos científicos y capítulos de libro.

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Published

2012-07-01