Educating on the margins in closed institutions: a study of professional culture from perceptions of social support and well-being

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.41.04

Keywords:

Social education, professional culture, closed institutions, professional development, deontology

Abstract

In this article we explore the development of professional culture in closed institutions, focusing on professionals’ perceptions of social support and well-being. To do so,
we start from an emerging conceptualisation of these institutions as spaces of educational support and their analysis from the general theory of systems, with special emphasis on
the communicative and relational aspects and their impact on the professional work and its consequences for the people who work in these institutions from their perceptions in this regard. Based on and in dialogue with previous studies, we present the results of a quantitative
research with an ex post facto study on the levels of social support at work and its relationship with self-efficacy and life satisfaction, with a sample of 241 professionals in the field of socio-educational action in Spain, of which almost 15 % worked in a specialized institutional-residential environment. From this study we gather the most significant data related to the relationship between social support at work with the levels of life satisfaction and general self-efficacy and whether there are significant relationships between the levels of social
support at work in professional contexts of closed institutions compared to other contexts of socio-educational action, finding empirical evidence in this regard, which are discussed with the existing literature, determining the importance of taking care of these dimensions of professional culture and its perception for better performance and quality of professional life.

Author Biographies

Eduardo Salvador Vila Merino, UNIVERSIDAD DE MÁLAGA

Profesor Titular del área de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Málaga. Ha
trabajado en el ámbito de la educación social y como maestro de educación primaria. Miembro
del Grupo de Investigación HUM-169 Teoría de la Educación y Educación Social. Líneas de investigación: Pedagogía social, políticas educativas, teoría de la educación, inclusión, paz y derechos
humanos, educación intercultural, educación para la igualdad de género. Ha sido coordinador del
Máster Oficial en Cambio Social y Profesiones Educativas.

Santiago Ruiz Galacho, Universidad de Málaga

Doctorando en Educación y Comunicación Social en la Universidad de Málaga. Durante más
de diez años ha sido educador social en las diferentes tipologías de recursos de acogimiento
residencial de varias comunidades autónomas. Actualmente es Director de diversos centros de
acogimiento residencial gestionados por la Asociación Engloba y Profesor Sustituto Interino de
la UMA. Sus principales líneas de investigación son la pedagogía social, la cultura de paz, la deontología profesional y la violencia en los entornos de acción socioeducativa.

Fernando Gil Cantero, Universidad Complutense de Madrid

Catedrático de Teoría de la Educación en el Departamento de Estudios Educativos de la Facultad
de Educación (Centro de Formación del Profesorado) de la Universidad Complutense de Madrid.
Codirector con el profesor David Reyero del Grupo de Investigación de la UCM Antropología y
Filosofía de la Educación (GIAFE). Ganador del Premio Esteve (2012). Editor desde enero de 2019
de la revista Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria.

Víctor Manuel Martín Solbes, Universidad de Málaga

Educador social habilitado, habiendo trabajado como educador en Instituciones Penitenciarias.
Actualmente es Profesor Titular del Departamento de Teoría e Historia de la Educación y MIDE.
Coordinador del Máster Oficial Interuniversitario en Cultura de Paz, Conflictos, Educación y
Derechos Humanos y miembro del Grupo de Investigación Teoría de la Educación y Educación
Social HUM-169. Sus principales líneas de investigación son la pedagogía social, la cultura de paz,
la deontología profesional y la violencia en los entornos de acción socioeducativa, contando con
numerosas publicaciones en torno a todos estos aspectos.

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Published

2022-07-29