Perceptions of professionals about the quality of residential care in the province of Pontevedra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.41.08

Keywords:

child protection, residential care, children, education, helplessness, scale

Abstract

At the rate of social changes, new demands arise that must be solved through the unit of action generated from state regulations, the provisions of the civil code and regional legislation in order to protect the minor in situations of risk or distress . For this reason, the purpose of this study is to identify variables related to the perception of management teams
and psycho-socio-educational personnel about the quality of their work in residential care centers. A sample of 122 professionals who worked in this sector in the province of Pontevedra was studied, by means of the design and application of an assessment scale of residential
care that collects their opinions about professional quality, admission and permanence, resources, adequacy normative and future perfectives. The non-experimental, cross-sectional,
descriptive-inferential study of differences between groups that uses a non-probabilistic sample of volunteer subjects. In this way, the sociodemographic variables and the variables evaluated through the instrument are observed, described, analyzed and interrelated simultaneously and at a specific time. It has been completed with a multivariate statistical analysis.
The results allow detecting the needs experienced by professionals in residential care situations
as a measure of protection for minors, yielding significant differences depending on the variables under study. These results are discussed in relation to previous research and
legislative changes regarding child protection. The conclusions, limitations and proposals for improvement open up new avenues of research that will make it possible to optimize residential
care in the province of Pontevedra, making the resource comply as closely as possible with the guidelines and recommendations contained in the regulations on the matter and in
the specialized literature.

Author Biographies

Margarita González-Peiteado, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Profesora en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (Centro Asociado de Pontevedra).
Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Vigo. Licenciada en Ciencias
de la Educación por la Universidad Nacional de Educación a Distancia en las especialidades
de Orientación Escolar y Organización y Dirección de Centros Educativos. Diplomada en Profesorado
en Educación General Básica por la Escuela Universitaria adscrita a la Universidad de
Vigo. Sus líneas de investigación se centran en la formación del profesorado, estilos de enseñanza,
motivación, atención a la diversidad, menores en riesgo de desprotección. Ha colaborado en congresos
y publicado en diversas revistas del ámbito educativo indizadas en prestigiosas bases de
datos y con alto índice de impacto.

Ana Fernández Martínez, Centro de Menores Príncipe Felipe

Doctora por el departamento de Derecho Público, dentro del programa “Menores en Situación
de Desprotección y Conflicto Social”. Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad de Vigo.
Educadora Social por la Universidad de Vigo. Curso de Especialista en Menores en Situación de
Desprotección y Conflicto Social por la Universidad de Vigo. Educadora en el Centro Príncipe
Felipe de Pontevedra. Sus líneas de investigación están centradas los menores en situación de
riesgo, desprotección o conflicto social. Ha participado en cursos, congresos y realizado publicaciones
en revistas de educación.

Carmen Verde Diego, Universidad de Vigo

Profesora titular en la Universidad de Vigo en el Área de Trabajo Social y Servicios Sociales en el
Departamento de Análisis e Intervención Psicosocioeducativa. Licenciada en Filosofía y Ciencias
de la Educación, Licenciada en Trabajo Social por la Universidad de Santiago de Compostela y
Doctora en Filosofía Política y Moral. Entre sus principales líneas de investigación se encuentran:
la familia; infancia y adolescencia; género de inmigración; fundamentos del trabajo social;
ética profesional y deontología; metodología de la investigación y de la intervención social. En
esta línea, ha participado en más de una treintena de proyectos de investigación, algunos como
investigadora principal, y ha publicado más de un centenar de referencias científicas (revisiones,
artículos, capítulos de libros y libros) y participado en numerosos Congresos.

Margarita Pino Juste, Universidad de Vigo

Catedrática de la Universidad de Vigo en el Departamento de Didáctica, Organización Escolar y
Métodos de Investigación. Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación , sección Pedagogía
por la Universidad de Santiago de Compostela. Sus líneas de investigación se centran en el diseño
y evaluación de proyectos en el ámbito escolar y comunitario y en el estudio de las variables que
afectan al rendimiento académico fundamentalmente relacionadas con la salud. Las publicaciones
derivadas de los estudios en estas líneas de trabajo se encuentran en diferentes revistas de
impacto a nivel nacional e internacional. Participó en varios proyectos de investigación.

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Published

2022-07-29