INFORMATION SKILLS SELF-ASSESSMENT IN SECONDARY EDUCATION. A CAUSAL MODEL PROPOSAL FROM A GENDER PERSPECTIVE

Main Article Content

María José Rodríguez Conde
Susana Olmos Migueláñez
Fernando Martínez Abad

Abstract

INTRODUCTION. The inclusion of key skills related to information management in national and international basic education curricula responds to social change related to the impact of information and communication technologies. There are also a number of studies that find gender differences in the acquisition of computer skills. Given the close relationship that exists between information skills and technologies, this study analyzes gender differences in the development of these skills by designing a causal model. METHODS. The starting point is a representative sample of 1,162 secondary education students aged between 14 and 16 years from schools in the Spanish region of Castilla y León. RESULTS. The research findings obtained with this model indicate a good fit in both groups. The hypothesis testing of relationships proposed in the model shows that the effect exerted by the management tools profile at home (informal education environment) on information skills development varies according to gender. DISCUSSION. Given the importance that studying and defining these different profiles in the handling of computer tools has, discussion centers on the influence of these profiles on the learning of information skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Conde, M. J., Olmos Migueláñez, S., & Martínez Abad, F. (2013). INFORMATION SKILLS SELF-ASSESSMENT IN SECONDARY EDUCATION. A CAUSAL MODEL PROPOSAL FROM A GENDER PERSPECTIVE. Bordon. Revista De Pedagogia, 65(2), 111–125. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/brp.2013.65207
Section
Articles
Author Biographies

María José Rodríguez Conde, Universidad de Salamanca

Profesora Titular de Universidad y directora del instituto de investigación «Instituto Universitario de Ciencias de la Educación» (Universidad de Salamanca). Participante como investigadora e investigadora principal, en proyectos de investigación competitivos a nivel nacional e internacional. Posee numerosas publicaciones en revistas de impacto en el ámbito de la evaluación educativa.

Susana Olmos Migueláñez, Universidad de Salamanca

Ayudante Doctora y actualmente Secretaria Académica del Dpto. de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación. Experta en e-evaluación y procesos de evaluación formativa, ha participado como investigadora en varios proyectos de investigación competitivos. Posee publicaciones en varias revistas nacionales e internacionales de impacto.

Fernando Martínez Abad, Universidad de Salamanca

Ayudante en el Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Salamanca. Doctor en Ciencias de la Educación, ha participado como investigador en proyectos de investigación nacionales I+D. Coautor en varias publicaciones nacionales e internacionales relacionadas con la evaluación y desarrollo de competencias básicas en la educación obligatoria.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.