Influence of the placement period on the development of professional identity for social education students
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.28.18Keywords:
professional identity, social educators initial, training professional, placement, previous experienceAbstract
The Social Education Degree placement for the National University for Distance Education (UNED) allows students to experience and reflect upon the labour situation. Its influence on the development of the student professional identity is an important subject for both placement tutors and teachers. The study combines the search for and analysis of qualitative and quantitative data to assess the influence of the Professional Placement III course, the students’ first contact with the real business world, on the development of their professional identity. Throughout the research it has been possible to determine an emerging concept in the professional identity of students before the start of the placement, which changes and consolidates depending on their experience within the placement programme; these results are similar to those obtained in research relating to other professions similar to Social Education (Pontes, Ariza & Del Rey, 2010). Therefore, it can be stated that this course is an important variable that especially influences the development of the professional identities of future social educators.
Downloads
References
Andreozzi, M. (1996). El impacto formativo de la práctica. El papel de las “prácticas de formación” en el proceso de socialización profesional. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 5(9), 20-31.
ASEDES (2007). Documentos profesionalizadores. Barcelona: ASEDES.
Beltrán, M., Iparraguirre, A., Castagno, M., Fornasari, M. & Gutiérrez, V. (2012). El proceso de construcción de la identidad profesional en prácticas pre-profesionales. Algunos sentidos construidos por alumnos de Psicología del Contexto Educativo. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, 1(1), 424-434
Bolívar, A. (2007). La formación inicial del profesorado de secundaria y su identidad profesional. Estudios de Educación en Revista de Universidad de Navarra, 12, 12-30.
Bolívar, A., & Segovia, I. (2004). Competencias profesionales y crisis de identidad en el profesorado de secundaria en España. Perspectiva Educacional, 44, 11-36.
Botía, A.B., Fernández, M., & Ruiz, E.M. (2005). Investigar la identidad profesional del profesorado: Una triangulación secuencial. Forum: Qualitative Social Reserch, 6(1), Art.12.
Day, C. (2006). Pasión por enseñar: la identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea Ediciones.
Domínguez, M.C. (2006). Formación del profesorado: Los retos de la interculturalidad. En M.C. Domínguez, Investigación y Formación del profesorado en una sociedad Intercultural (pp. 85-132). Madrid: Universitas.
Dubar, C. (2000). La socialisation. Construction des identités sociales et professionnelles (30 ed. rev). Paris:
Armand Colin. Erickan, K., & Roth, W.M. (2006). What good is polarizing research into qualitative and quantitative? Educational Research, 35(5), 14-23.
Esteban, M., Amador, L.V. & Pérez de Guzmán, M.V. (2013). El Prácticum en la titulación de educación social. La experiencia de la Universidad Pablo Olavide. In P.C. Muñoz; M. Raposo; M. González; M.E. Martínez, M. Zabalza y A. Pérez, XII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Un Prácticum para la formación integral de los estudiantes (pp. 219-230). Santiago de Compostela: Andavira.
Fisher, W.A., Arkin, H. & Colton, R. (1995). Introducción a la Estadística. México: Ateneo.
García-Vargas, S.M., Martín-Cuadrado, A.M., Medina, A., González, R., Leví, G., & Holgueras, A.I. (2015). La identidad profesional del educador social y la formación práctica. In M. Raposo; M. Muñoz; P.C. Zabalza, M.E. Martínez y A. Pérez, XIII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Documentar y Evaluar la experiencia de los estudiantes en las prácticas (pp. 1009-1023). Santiago de Compostela: Andavira.
Gento Palacios, S. (2004). Guía Práctica para la Investigación en Educación. Madrid: Sanz y Torres.
Goodson, I.F. (Ed.) (2004). Historias de vida del profesorado. Barcelona: Octaedro/EUB.
Greenwald, A.G., Banaji, M.R., Rudman, L.A., Farnham, S.D., Nosek, B.A. & Mellott, D.S. (2002). A unified theory of implicit attitudes, stereotypes, self-esteem, and self-concept. Psychological Review, 109, 3-25.
Ivankova, N.V. (2015). Mixed Methods Applications in Action Research. California: SAGE Publications. López Pérez, J. (1996). Los cuestionarios. En J.F. Morales, Metodología y Teoría de la Psicología (pp. 25-56). Madrid: UNED.
Martín-Cuadrado, A.M., Williamson, G., Zepeda, R.M., Ruiz, M., González, J., & Cano-Ramos, M.A. (2014). ¿Qué educación requiere la diversidad y equidad de la sociedad actual? La educación social y los problemas educativos de hoy. Revista de Educación Social (RES), 18. Retrieved from http://www.eduso.net/res/pdf/18/e4e1_res_18.pdf
Merino, E.S., Nieto, J.E., & Solbes, V.M. (2013). Estudio narrativo sobre la experiencia de la paternidad en profesionales de la educación. Revista interuniversitaria de Pedagogía Social, 23, 71-94.
Molina, E. (2013). Incidencia del Prácticum en la clarificación de la identidad profesional: Una acción desde la supervisión. In P.C. Muñoz; M. Raposo; M. González; M.E. Martínez, M. Zabalza y A. Pérez, XII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Un Prácticum para la formación integral de los estudiantes (pp. 1243-1260). Santiago de Compostela: Andavira.
Monreal, M.C., Cárdenas, M.R., & Terrón, M.T. (2013). Preparando el Prácticum: Desarrollo y Evaluación de Actitudes profesionales y personales en tercero de educación social. In P.C. Muñoz; M. Raposo; M. González; M.E. Martínez, M. Zabalza y A. Pérez, XII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Un Prácticum para la formación integral de los estudiantes (pp. 209-218). Santiago de Compostela: Andavira.
Morales, P. (2010). Investigación e innovación educativa. REICE, 8(2). Retrieved from http://www.rinace.net/reice/nume- ros/arts/vol8num2/art3.pdf
Novella Cámara, A.M., Pérez Escoda, N., & Freixa Niella, M. (2012). Elements del practicum que afavoreixen la transferència de competències. Temps d’Educació, 42, 233-250.
Pontes, A., Ariza, L., & Del Rey, R. (2010). Identidad profesional docente en aspirantes a profesorado de enseñanza secundaria. Psychology, Society & Education, 2(2), 131-142.
Richards, L. (2015). Handling Qualitative Data. A Practical Guide. California: SAGE Publications.
Ruiz-Corbella, M., Martín-Cuadrado, A.M., & Cano-Ramos, M.A. (2015). La consolidación del perfil profesional del educador social. Respuesta al derecho para la ciudadanía. Perfiles Educativos, 148, suplemento, 12-19. Retrieved from http://www.iisue.unam.mx/perfiles/perfiles_articulo.php?clave=2015-148-1001-1035
Scarpa, P., & Corrente, M. (2007). La dimensión europea del Educador. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 14, 63-74. Tajfel, H., & Turner, J.C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. In S. Worchel & W.G. Austin (Eds.), Psychology of intergroup relations (pp. 7–24). Chicago: Nelson-Hall.
Thorndike, R.L. (2003). Medición y Evaluación Psicológica en Educación. México: Trillas. UNESCO (1996). La educación enmarca un tesoro. Francia: UNESCO. Retrieved from http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF
Vilar, J. (2006). Comenzando una nueva etapa. Retos de futuro para el ejercicio responsable de la educación social y la pedagogía social. In J. Planella y J. Vilar, La pedagogía social en la sociedad de la información (pp. 163-195). Barcelona: UOC.
Vilar, J. (2011). La ética en el proceso de construcción de la identidad de los/las educadores/as sociales. In J. Planella y S. Moyano, Voces de la educación social (pp. 367-381). Barcelona: UOC.
Zabalza, M.A. (2011). El Prácticum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-46.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


