Reading in current contexts of social education: keys from literary formation
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.01Keywords:
Reading, social education, new practices, people literacyAbstract
New reading and cultural practices have rendered traditional academic practices obsolete: thus, the challenges in social education are manifold, being the most decisive the one concerning the maintenance of classic literate culture. Reading, which is currently characterized by the hybridization of traditions, genres and topics, needs to develop a social literary education which can teach intertextuality and intermodality keys in order to train expert readers. That said, in this social diversity the market looks for consumers and treats them globally, creating products led by a catalogue of readings that reminds to a sales list (superheroes, launchings of sagas or television series, among others), considered a reputable model and devoured in this feast of omnivore culture. In fact, it all belongs to the gear assembly that is marketing, and wipes out any chance for interpretation.
In this context, the educator should find a formula which can find a balance between inclusive culture and quality culture in order to develop critical judgment. Regarding social education, the best way to preserve literary heritage is to set out a cultural competence which can appraise greatest hits and new recognitions as what they actually are: global marketing products. The relevant aspect of reading is its power for personal and social development. A proper and needed training -social education- will enable the formation of critical citizens, capable of interpreting and, by extension, discerning
Downloads
References
Abram, D. (1996). The spell of the sensuous: Language and perception in a more than human world. Pantheon: New York.
Asimov, I. (1986). Sobre la ciencia ficción. Barcelona: Edhasa.
Bajtin, M. (1974). La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Barcelona: Barral Editores.
Barton, D., & Hamilton, M. (1998). Local Literacies. Reading and Writing in One Community. Londres: Routledge. Versión española del primer capítulo: “La literacidad entendida como práctica social”. En Zavala, V., Niño-Murcia, M. & Ames P. (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (109-139). Perú: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Bartra, A. (2007). Antropología del cerebro. La conciencia y los sistemas simbólicos. México: Fondo de Cultura Económica.
Bauman, Z. (2007). Miedo Líquido. La sociedad contemporánea y sus temores. Barcelona: Paidós.
Bernárdez Rodal, A. (2012). Modelos de mujeres fálicas del postfeminismo mediático: Una aproximación a Millenium, Avatar y Los juegos del hambre. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 47, 91-112.
Beuchot, M. (2000). Tratado de hermenéutica analógica: hacia un nuevo modelo de interpretación. México: UNAM/Itaca.
Blanes, J. P. (2018). Los juegos del hambre: ¿será la revolución televisada? Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research, (1), 13, 1-32.
Campbell, J. (1959). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. México: Fondo de Cultura Económica.
Campos, M. (2016). Clubes de lectura e interculturalidad. En Martínez Ezquerro, A. & Campos Fernández-Fígares, M. (Eds.), Cultura en la diversidad: educación lingüística y literaria en las aulas del siglo XXI (153-165). Barcelona: Ediciones Octaedro.
Campos, M., & García, G. (2017). Aproximación a la ecocrítica y la ecolectura: literatura juvenil e imaginarios del agua. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 16 (2), 95-106.
Chartier, R. (2000). Las revoluciones de la cultura escrita: diálogo e intervenciones. Barcelona: Gedisa.
Clarke, A. C. (2000). El fin de la infancia (Childhood's End) (trad. Luis Domènech). Barcelona: Minotauro.
Duarte, K. (1996). Ejes juveniles de lectura, para desenmascarar las bestias y anunciar los sueños. Revista Pasos, 6, 31-47.
Efrón, G. (2010). Jóvenes: entre las culturas cibernéticas y la cultura letrada. Buenos Aires: FLACSO.
Flys-Junquera, C., Marrero-Henríquez, J. M., & Barella-Vigal, J. (Eds.). (2010). Ecocríticas. Madrid: Iberoamericana.
García Rivera, G. (2004). Paracosmos: las regiones de la imaginación (los mundos imaginarios en los géneros de Fantasía, Ciencia Ficción y Horror: nuevos conceptos y métodos). Primeras noticias. Revista de literatura, 207, 61-70.
Glotfelty, C., & Fromm, H. (Eds.). (1996). The ecocriti¬cism reader: landmarks in literary ecology. Georgia: University of Georgia Press.
Guimarães, A. P., Barbosa, J. & Fonseca, L. C. da (2004). Falas da Terra. Natureza e Ambiente na Tradição Popular Portuguesa. Lisboa: Colibri.
Harari, Y. N. (2016). Homo Deus: breve historia del mañana. Barcelona: Debate.
Harmanşah, Ö. (2007). ‘Source of the Tigris’. Event, place and performance in the Assyrian landscapes of the Early Iron Age. Archaeological dialogues, 14 (2), 179-204.
Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Joyce, J. (1939). Finnegans Wake. Nueva York: Viking Press. Inc.
Kerkhove, D. (1999). La piel de la cultura: investigando la nueva realidad electrónica. Barcelona: Gedisa.
Link, D. (1997). Literaturas comparadas, estudios culturales y análisis textual: por una pedagogía. Filología 30, 5-13.
Mallo, A. F. (2010). Postpoesía: hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Anagrama.
McLuhan, M. (1969). La galaxia Gutenberg. Génesis del Homo Typographicus. Madrid: Aguilar.
McLuhan, M. & Carpenter, E. (1974). El aula sin muros. Barcelona: Laia.
Marroquín, M. (2002). La empatía redimensionada: la compleja evolución de un concepto. Miscelánea Comillas: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 60 (117), 421-433.
Martínez-Ezquerro, A. (2016a). Educación Lingüística y Literaria en el siglo XXI: legislación educativa y Atención a la Diversidad. En Martínez Ezquerro, A. & Campos Fernández-Fígares, M. (Eds.), Cultura en la diversidad: educación lingüística y literaria en las aulas del siglo XXI (33-65). Barcelona: Ediciones Octaedro.
Martínez-Ezquerro, A. (2016b). El método de cooperación interpretativa como estrategia lectora. Álabe, 14, 1-20.
Martínez-Ezquerro, A. (2017a). Creación literaria e integración de discapacidades en el ámbito docente. Tejuelo, 25, 245-275.
Martínez-Ezquerro, A. (2017b). Leyendística patrimonial: de la tradición al ámbito digital. En Patrimonio y Creatividad. Miradas Educativas (254-274). Valladolid: Editorial Verdelís,
Martos-García, A. (2008). El poder de la con-fabulación. Narración colectiva, fan fiction y cultura popular. Espéculo, 40. Recuperado de https://webs.ucm.es/info/especulo/m_amo/amo_4.html (consulta: 18/10/2018).
Martos-García, A. (2013). Eventos letrados. En Martos Núñez, E. & Campos, M. (Coords.), Diccionario de nuevas formas de lectura y escritura (247-250). Madrid: Santillana.
Martos-García, A. E. (2009). Introducción al mundo de las sagas. Badajoz: Universidad de Extremadura.
Martos-García, A. & Martos-García, A. (2017). La lectura inclusiva y el omnivorismo cultural como "disolventes" de la modernidad líquida. Profesorado, 21 (2), 427-445.
Martos-Núñez, E. (2006). “Tunear” los libros: series, fanfiction, blogs y otras prácticas emergentes de lectura. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 2, 63-77.
Martos-Núñez, E. & Martos-García, A. E. (2014). Artefactos culturales y alfabetización en la era digital: discusiones conceptuales y praxis educativa. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 26 (1), 119-135.
Peterson, R. A. (2005). Problems in Comparative Research: The Example of Omnivorousness. Poetics 33 (5-6), 257-282.
Quiles, M.ª C., Palmer, Í. & Rosal, M. (2015). Hablar, leer y escribir: el descubrimiento de las palabras y la educación lingüística y literaria. Madrid: Visor.
Reguillo, R. (2004). La performatividad de las culturas juveniles. Estudios de juventud, 64 (4), 49-56.
Scolari, C. A. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, 3, 586-606.
Street, B. (2004). Los nuevos estudios de literacidad. En Zavala, V., Niño-Murcia, M., & Ames P. (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (81-107). Perú: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Topuzian, M. (2013). El fin de la literatura. Un ejercicio de teoría literaria comparada. Castilla. Estudios de Literatura, 4, 298-349.
Waal, F. de (2011). La edad de la empatía: lecciones de la naturaleza para una sociedad más justa y solidaria. Barcelona: Tusquets.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.