Familys’ Perception of Hospital Animation: A case study carried out at Hospital Materno-Infantil in Oviedo (Spain)

M Teresa Bermudez Rey, Susana Torio Lopez

Abstract


This paper collects part of a research project sponsored by the University of Oviedo on the animation carried out in the Paediatrics Ward at the Materno-Infantil Hospital of the Asturian capital city, by the following well-known NGO’s: Cruz Roja, Galbán, which only works with paediatric patients with cancer, Volunteers of “La Caixa” Foundation, which open their cyber-classrooms to all the children who are in hospital, and SED – Solidarity, Education and Development. We refer particularly to a survey addressed to those parents whose children were hospitalized regarding the use of those patients’ free time and which included other features such as use of free time, people it is shared with, influence, dedication and relationship with volunteers, effects of animation on patients, parents and their siblings -if animation was extended to them- as well as the physical features which should be considered in those hospitals and wards. The descriptive, exploratory and explanatory analysis of the study lets us identify the great approval of parents in reference to the hospital animation carried out by the above mentioned NGO’s and points out its positive consequences. These results support the necessity to professionalize hospital animation, which does not mean disregarding the volunteers’ valuable contribution. General lines of action are laid out in accordance with these findings.

Keywords


hospital animation; patient; paediatrics; professionalization; parents and mothers; volunteers

Full Text:

PDF (Español) PDF

References


ASOCIACIÓN DE FAMILIAS DE NIÑOS CON CÁNCER DEL PRINCIPADO DE ASTURIAS (GALBAN) (2010). Recuperado de: http://www.galban.org

BENAVIDES, G.; GONZALEZ, R.; TEVAR, M. P. & BARAHONA, A. (1997). Relation between satisfaction with health care and perception of the severity of illness in parents of children with cancer. 11th Conference of the European Healh Psychology Society. Bourdeaux.

BERMUDEZ REY, M. T. (2006). La animación Hospitalaria. En V. Ventosa (Coord.), Perspectivas actuales de la Animación Sociocultural. Madrid: CCS, pp. 331-342.

Bermudez Rey, M. T. (2007a). Os outros meninos hospitalizados: a óptica da animaçâo hospitalar. En J. Dantas, M. Vieites Y M. De Sousa (Coord.), Animaçâo, Artes y Terapias (pp.133-141). Ponte de Lima: Intervençâo-Associaçâo para a Promoçâo e Divulgaçâo Cultural.

Bermudez Rey, M. T (2007b). A Animaçâo hospitalar. En A. Nunes, A. y M. De Sousa (Coord.), Animaçao sociocultural. Novos desafíos. Chaves: Associaçâo Portuguesa de Animaçâo e Pedagogía (APAP).

Bermudez Rey, M. T. (2009). A Animaçâo hospitalar no contexto da Terceira Idade. En J. Dantas Lima Y M. DE Sosa Lopes (Coord.), Animaçâo Sociocultural na Terceira Idade. Chaves: Intervençâo-Associaçâo para a Promoçâo e Divulgaçâo Cultural, pp 249-257.

Bermudez Rey, M.T. & Torio Lopez, S. (2007). El voluntariado y la animación hospitalaria. En M. Cid, Y A. Peres (Coord.), Educación Social, Animación Sociocultural y Desarrollo Comunitario (pp. 588-601). Universidad de Vigo Universidad de Tras os Montes e Alto Douro y Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social.

CARDENAS RODRIGUEZ, R. & LOPEZ NOGUERO, F. (2005-2006). Hacia la construcción de un modelo social de la Pedagogía Hospitalaria. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 12-13, 59-70.

COLOM, A.J. (1997). Teorías e Instituciones contemporáneas de la educación. Barcelona: Ariel Educación.

CRUZ ROJA JUVENTUD (2007). Programa de Animación Hospitalaria. Oviedo: Cruz Roja Juventud Asturias.

FERNANDEZ HAWRYLAK, M. (2000). La Pedagogía hospitalaria y el pedagogo hospitalario. Tabanque, 15, 139-150.

Fundación “La Caixa” (2009). ciber@ulas hospitalarias. Retrieved from: http://wwwfundacio1.lacaixa.es.

GONZÁLEZ JIMÉNEZ, F.E.; MACÍAS GONZÁLEZ, E. Y GARCÍA HERNÁNDEZ, F. (2002). La Pedagogía hospitalaria: reconsideración desde la actividad educativa. Revista Complutense de Educación, 13 (1), 303-365.

GRAU RUBIO, C. Y ORTIZ GONZÁLEZ, C. (2001). La pedagogía hospitalaria en el marco de una educación inclusiva. Málaga: Ediciones Aljibe, S.A.

LIZOSOÁIN, O. (2003). Los retos de la atención educativa: del alumnado hospitalizado o convaleciente en el siglo XXI. En AA.VV., Memoria de las IX Jornadas de Pedagogía Hospitalaria. Guadalajara: Federación Española de Niños Con Cáncer.

LOPEZ NARANJO, I. Y FERNANDEZ CASTILLO, A. (2006). Hospitalización infantil y atención psico-educativa en contextos excepcionales de aprendizaje. Revista de Educación, 341, 553-577.

MOIX, J. (Coord.). (2001). Situación actual del voluntariado hospitalario en España. Associació pel Voluntariat a Europa. Barcelona: Edivurtual Book, S.A.

OCHOA LINACERO, B. (2002). Reflexiones en torno al voluntariado hospitalario en Navarra. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 9, Segunda Época, 41-52.

PALOMO, M.P. (1995). El niño hospitalizado: características, evaluación y tratamiento. Madrid: Pirámide.

QUILES, M. Y PEDROCHE, S. (2000). El papel de los padres en la preparación psicológica a la hospitalización infantil. En J. ORTIGOSA y F. MENDEZ (Eds.), Hospitalización infantil: Repercusiones psicológicas. Teoría y Práctica. Madrid: Biblioteca Nueva. 155-174.

SERRADAS, M.; ORTIZ, M.C. Y DE MANUELES, J. (2002). Necesidad de asistencia educativa al niño hospitalizado. Enseñanza, 20, 243-258.

SOCIEDAD ESPAÑOLA DE CIRUGÍA PEDIÁTRICA (2005). Derechos del niño hospitalizado. Retrieved from: http://www.secp.org

SOLIDARIDAD, EDUCACIÓN Y DESARROLLO (SED) (2006). SED. Retrieved from: http://www.sed-ongd.org.

VV.AA (2007). R Development Core Team R: A language and environment for statistical computing. Viena.




DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.07

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


DOI: 10.7179/PSRI

 

    

Licencia Creative Commons

Este obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España.

ISSN: 1139-1723

DOI: 10.7179/PSRI