Familys’ Perception of Hospital Animation: A case study carried out at Hospital Materno-Infantil in Oviedo (Spain)

Authors

  • M Teresa Bermudez Rey Universidad de Oviedo
  • Susana Torio Lopez Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.07

Keywords:

hospital animation, patient, paediatrics, professionalization, parents and mothers, volunteers

Abstract

This paper collects part of a research project sponsored by the University of Oviedo on the animation carried out in the Paediatrics Ward at the Materno-Infantil Hospital of the Asturian capital city, by the following well-known NGO’s: Cruz Roja, Galbán, which only works with paediatric patients with cancer, Volunteers of “La Caixa” Foundation, which open their cyber-classrooms to all the children who are in hospital, and SED – Solidarity, Education and Development. We refer particularly to a survey addressed to those parents whose children were hospitalized regarding the use of those patients’ free time and which included other features such as use of free time, people it is shared with, influence, dedication and relationship with volunteers, effects of animation on patients, parents and their siblings -if animation was extended to them- as well as the physical features which should be considered in those hospitals and wards. The descriptive, exploratory and explanatory analysis of the study lets us identify the great approval of parents in reference to the hospital animation carried out by the above mentioned NGO’s and points out its positive consequences. These results support the necessity to professionalize hospital animation, which does not mean disregarding the volunteers’ valuable contribution. General lines of action are laid out in accordance with these findings.

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Author Biographies

M Teresa Bermudez Rey , Universidad de Oviedo

Profesora de Animación Sociocultural (I y II) en el Grado de Educación Social (EUPO) de la Universidad de Oviedo. Es la presidenta del nodo asturiano de la RIA (Red Iberoamericana de Animación Sociocultural) y autora de distintos artículos sobre animación hospitalaria, así como del  libro "Animación Sociocultural Hospitalaria" (KRK,Oviedo, 2012)

Susana Torio Lopez , Universidad de Oviedo

Doctora por la Universidad de Oviedo. Profesora  Titular de Universidad de la Universidad de Oviedo en el Área de Teoría e Historia de la Educación en el Departamento de Ciencias de la Educación. Subdirectora del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo. Su actividad docente se centra en la subárea de Teoría e Historia de la Educación en  la Facultad de Formación del Profesorado y Educación de la Universidad de Oviedo. En su actividad investigadora destacar que es miembro del GRUPO ASOCED (Grupo de Análisis Sociológico y Cultural de los Procesos Escolares y Educativos) que surge con el objetivo de impulsar la investigación educativa en temas emergentes de relevancia y preocupación social.  Su principal línea de investigación se centra en el binomio “Familia-Educación” y “La intervención socioeducativa en familia normalizada y en situación de riesgo”. Temáticas como la Pedagogía Social y el Aprendizaje a lo largo de la vida  son otros temas de estudio.

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Published

2012-07-01