The attention and the emergence of human cultural experience

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Joaquín García Carrasco
Macarena Donoso González

Abstract

INTRODUCTION. The interdisciplinary perspective seems essential to justify the biopsychological relevance of cultural transmission processes in human phylogeny. More and more arguments appear to support the evolution of attentional mechanisms as key in the humanization process. Researching the inferences on the evolution of these mechanisms provided by scientific knowledge can be helpful for a better understanding of educational processes and a source of initiatives in pedagogical practice. METHOD. We traced in scientific reports the role of paying attention in the global workspace where mind development is evidenced. RESULTS. The whole formative process depends on the quality of the attentional exchange between the actors in the pedagogical scenario. Perhaps even the attentional system was the mental space where consciousness evolved. Discussion and conclusions. Currently, many nanoscientists, among them Stanislas Dehaene, are contributing to reinforce the importance of paying attention in the emergence of the mind and in sustaining the quality of the cultural experience and, ultimately, in the quality of life. PERSPECTIVE. Inquiring into the ethological evidence for the evolution of joint attention, the functional complexity of the attentional system and its role in the emergence of human conscious experience may constitute a key chapter for the anthropology of education.

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García Carrasco, J. ., & Donoso González, M. . (2023). The attention and the emergence of human cultural experience. Bordon. Revista De Pedagogia, 75(1), 51–64. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.95530
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Author Biographies

Joaquín García Carrasco, Universidad de Salamanca (España)

Catedrático de Pedagogía en la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca. Ha sido director de la Unidad de Investigación del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación y director del Laboratorio de Diseños Educativos multimedia y teleformación. Durante diez años ha sido director de la Revista Interuniversitaria de Teoría de la Educación. Director honorario de Education in the Knowledge Society (EKS). En el ámbito europeo, ha sido director de Relaciones Internacionales de la Universidad de Salamanca durante diez años, representante en el Comité de Liaison de la Asociación de Universidades Europeas y representante de la Universidad de Salamanca ante el Grupo Coímbra de universidades, entre otros cargos. Sus publicaciones recientes se centran en la antropología y filosofía de la educación, con especial interés en el concepto de educación y cultura.

Macarena Donoso González, Universidad Nacional de Educación a Distancia (España)

Doctora en Educación y Premio Extraordinario por la Universidad de Sevilla. Ha sido investigadora FPU del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social de la Universidad de Sevilla e investigadora visitante en universidades de Europa y Latinoamérica. Actualmente ejerce como profesora en el Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Es miembro del grupo de investigación consolidado UCM “Cultura Cívica y Políticas Educativas”. Sus publicaciones más recientes se centran en la antropología y filosofía de la educación, así como en el engagement y estrés docente.

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