A Study of school effectiveness in Primary Schools using Hierarchical Linear Models

Main Article Content

Emelina López-González
Enrique Navarro-Asencio
María José García-San Pedro
Luis Lizasoain
Javier Tourón

Abstract

INTRODUCTION. A census study based on a secondary analysis of a previous diagnostic evaluation (DE) is presented on school effectiveness in Primary Education Schools in the Autonomous Community of La Rioja. The impact of contextual variables on the performance of the subjects evaluated was assessed, not using the gross mean scores obtained in the DE, but the adjusted mean scores once the effect of contextual variables were controlled. METHOD. The control was carried out by multilevel statistical modelling with Hierarchical Linear Models at two levels: students and schools. The residues of the models were used as criteria for school effectiveness. RESULTS. A descriptive analysis by levels of the contextual variables and of the performances
is shown, as well as a detailed analysis of the hierarchical models by subjects. From the residues of the models, an arrangement of the schools according to their effectiveness is achieved. DISCUSSION.
The Hierarchical Linear Models proved to be an adequate tool to know the impact of the contextual variables in school learning, beyond the performance of the schools previously provided in DE. The models made it possible to know the schools with the best and worst results of controlled efficacy and the effect of the context. The hierarchical strategy detected that in the relation of schools there are schools from both networks and from very diverse socioeconomic levels, as well as that schools that in one subject obtain a very high (or very low) residue, do not have the same in others, information that is impossible to obtain with more
conventional analysis tools. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López-González, E., Navarro-Asencio, E., García-San Pedro, M. J., Lizasoain, L., & Tourón, J. (2021). A Study of school effectiveness in Primary Schools using Hierarchical Linear Models. Bordon. Revista De Pedagogia, 73(1), 59–80. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.80530
Section
Articles
Author Biographies

Emelina López-González, Universidad de Valencia

Profesora Titular de Psicoestadística y Métodos de Investigación. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación.

Proyecto de investigación “Evaluación del riesgo de sesgo en revisiones sistemáticas y meta-análisis de estudios sobre intervenciones complejas (RoB-CI)”, de la Universidad Autónoma de Barcelona. Miembro del grupo de investigación “Evaluación y Análisis Secundarios del Sistema Educativo”, de la UNIR. Líneas de investigación: análisis estadístico multivariante, modelos predictivos lineales y modelos lineales generalizados.

Enrique Navarro-Asencio, Universidad Complutense de Madrid

Profesor Ayudante Doctor. Departamento de Investigación y Psicología en Educación.

Grupos de investigación: “Medida y Evaluación de Sistemas Educativos”, de la UCM y “Evaluación y Análisis Secundarios del Sistema Educativo”, de la UNIR. Especialista en metodología de investigación educativa. Líneas de trabajo: medición educativa y evaluación del rendimiento académico y factores asociados. Director del Máster de Investigación en Educación de la UCM.

María José García-San Pedro, Universidad Internacional de La Rioja

Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Coordinadora Académica del Máster Universitario de Métodos de Investigación.

Doctora en Calidad y Procesos de Innovación Educativa por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB) y Licenciada en Filosofía por la Universidad del Salvador (Argentina). Investigadora posdoctoral en la Universidad de Alicante. Directora del área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE), de la UNIR. Miembro del grupo de investigación “Evaluación y Análisis Secundarios del Sistema Educativo”, de la UNIR.

Luis Lizasoain, Universidad del País Vasco

Profesor Titular. Departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación.

Líneas de investigación: evaluación de programas, centros y sistemas educativos con especial atención a las evaluaciones educativas a gran escala, a los estudios de eficacia y mejora escolar y a los procedimientos estadísticos de análisis multinivel. Coordinador de un grupo de investigación consolidado de la UPV/EHU e investigador principal de un proyecto sobre escuelas eficaces en el País Vasco.

Javier Tourón, Universidad Internacional de La Rioja

Catedrático de universidad. Departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación.

Vicerrector de Innovación y Desarrollo Educativo en la Universidad Internacional de la Rioja, UNIR. Director de la Escuela UNIR de Formación de Profesores en Tecnología Educativa, Competencias Digitales y Desarrollo del Talento. Presidente del International Advisory Board (IAB) del Instituto de Investigación, Innovación y Tecnología Educativas (iTED) de la UNIR.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.