Construction and validation of an instrument measuring the socioeconomic and sociocultural status (SES) of elementary and secondary education students

Main Article Content

Luis Joaristi Olariaga
Luis Lizasoain Hernández
Eider Gamboa Ruiz de Eguilaz

Abstract

The aim of this paper is to describe the process of construction and validation of an instrument measuring the socioeconomic and sociocultural status (SES) of elementary and secondary education students. To do this, at a first stage a semi-structured questionnaire has been applied to university students. This questionnaire is as comprehensive as possible and focuses on several indicators of family SES. Once the items and results have been analyzed, a structured questionnaire is designed and these students apply it to their siblings within the age group considered. The basic idea is that the semi-structured questionnaire operates as an in-depth interview that allows precise and detailed information about the family unit SES so that the information gathered from it can be used as a validity criterion. In the third and final stage, the validity and the items of the instrument are analyzed and the final version of the questionnaire is drawn up.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Joaristi Olariaga, L., Lizasoain Hernández, L., & Gamboa Ruiz de Eguilaz, E. (2012). Construction and validation of an instrument measuring the socioeconomic and sociocultural status (SES) of elementary and secondary education students. Bordon. Revista De Pedagogia, 64(2), 151–171. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/22003
Section
Articles
Author Biographies

Luis Joaristi Olariaga, Universidad del País Vasco

Ingeniero Industrial y Doctor en Ciencias de la Educación por la UPV-EHU. Profesor titular de Estadística del departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación en la UPV-EHU. Sus líneas de investigación se centran en la evaluación de programas, centros y sistemas educativos y en el uso de los modelos jerárquicos en la investigación educativa.

Correo electrónico de contacto: luis.joaristi@ehu.es

Luis Lizasoain Hernández, Universidad del País Vasco

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid. Profesor Titular de Estadística del departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación en la UPV-EHU. Sus líneas de investigación se centran en la evaluación de programas, centros y sistemas educativos y en el uso de los modelos jerárquicos y las técnicas de minería de datos en la investigación educativa.

Correo electrónico de contacto: luis.lizasoain@ehu.es

Eider Gamboa Ruiz de Eguilaz, Universidad del País Vasco

Licenciada en Ciencias de la Educación por la UPV-EHU. Profesora de Economía de la Educación en el departamento de Teoría e Historia de la Educación en la UPV-EHU. Sus líneas de investigación se centran en la evaluación de sistemas y programas educativos y sobre el burnout de los docentes universitarios.

Correo electrónico de contacto: eider.gamboa@ehu.es

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.