Reconciliation in Galician urban areas (Spain): a longitudinal study (2009-2015) of families with children in primary schools

  • Rita Gradaílle pernas Universidad de Santiago de Compostela
  • María Belén Caballo Villar Universidad de Santiago de Compostela
  • Juan José Lorenzo Castiñeiras Universidad de Santiago de Compostela
Keywords: reconciliation, social times, equality, co-responsibility, social education

Abstract

Reconciliation is the possibility of harmonising work, personal family and community life; to this effect, it is essential to promote social, economic and time policies, as well as strategies that can enable the right of presence and the balance among the mentioned spheres. This approach compels to rethink the issue of co-responsibility, since it cannot be considered as a mere review of gender roles and as a balanced distribution of family tasks and household chores. We must achieve a social pact involving work, school and family life in order to respect childhood rights and family welfare. In the studied period (2009-2015), concurrent with the financial crisis and the loss of purchasing power, families.

We have worked with N=1267 in 2009 and N=2037 in 2015 with school-age children find more difficult to manage their times; besides, an increase of inequalities regarding the distribution of daily times is observed, with a clear polarization referred to reconciliation in the seven analyzed cities in Galicia.

Author Biographies

Rita Gradaílle pernas, Universidad de Santiago de Compostela
Doctora en Ciencias da Educación por la Universidad de Santiago de Com¬postela, en la que desarrolla tareas docentes e investigadoras en el ámbito de la Pedagogía Social. Forma parte del equipo de investigación SEPA-interea de la USC, grupo de Referencia Competiti¬va en el Sistema Universitario Gallego. Sus principales líneas de investigación y sus publicaciones se han orientado hacia las políticas socioeducativas, desarrollo comunitario local, tiempos educa¬tivos y tempos sociales, educación y socialización en el medio rural y políticas de género
María Belén Caballo Villar, Universidad de Santiago de Compostela

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Santiago de Compostela y profesora titular de Pedagogía Social en esta misma Universidad desde el año 2003. Es miembro del grupo de investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SE­PA-interea), reconocido como de Referencia Competitiva en el Sistema Universitario Gallego. Sus publicaciones y líneas de investigación se centran en las siguientes temáticas: políticas so­cioeducativas y desarrollo comunitario local, ciudades educadoras, tiempos educativos y tiempos sociales, y pedagogía del ocio.

Juan José Lorenzo Castiñeiras, Universidad de Santiago de Compostela

Licenciado en Sociología por la Universidad de A Coruña y Doc­tor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Santiago de Compostela (USC). En la actualidad, trabaja como investigador en la Agencia de Turismo de Galicia de la Xunta de Galicia. Sus líneas de investigación se centran en los tiempos de ocio, el desarrollo comunitario, infancia y vulnerabilidad social.

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Published
2018-07-27