Invisible audiences, unlikely educational spaces: the “Descarboniza! Que non é pouco…” project as education for climate change

  • Lucia Iglesias da Cunha Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Santiago de Compostela
  • Miguel Pardellas Santiago colaborador de SEPA-Interea Grupo de Investigación GI-1447 Universidad de Santiago de Compostela
  • Rita Gradaílle Pernas Facultad de Ciencias de la Educación. Universidade de Santiago de Compostela
Keywords: Environmental education, climate change, gender issues, adult education, community action

Abstract

The current climate emergency situation requires a social agenda which accompanies and promotes the transition to low-carbon societies. In such a transformation, Education and Environmental Communication have proved essential.

In this context, the research group in Social Pedagogy and Environmental Education (SEPA-Interea), from the Universidade de Santiago de Compostela, has been developing —for over a decade now— a line of research under the acronym RESCLIMA, focusing on the analysis of how citizens perceive Climate Change (CC) and what kinds of socioeducational initiatives foster the interpretation and implementation of actions which contribute to turning climate change into an essential element in the design of any public agenda. With the goal of transferring this knowledge to society, the academic year 2015-2016 saw the start of a educational experience called “Descarboniza! Que non é pouco” [Decarbonise! It’s no small feat].

This initiative was specifically designed and targeted at an adult audience, as this was identified as the most influential age group as far as constructing the social relevance of CC is concerned. As a participatory action research process, the project evolved to adjust to the participants’ needs —mostly women— and to the municipal structures where it was put into practice —the Santiago de Compostela and Donostia/San Sebastián city councils— and became an educational action with its own methodology in which notions such as gender, collective memory or emotion management acquired a key role, since the targeted audience was far removed from climate concerns but held a strong influence on their communities.

A somewhat paradoxical outcome was that this group, most often described as vulnerable (older people, rural women), proved more resilient and committed to the ecosocial transition. Given their role as true catalysts to address the climate emergency, there is a pressing need to increase their public visibility and to empower them.

Author Biographies

Lucia Iglesias da Cunha, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Santiago de Compostela

Profesora titular del área de Teoría e Historia de la Educación en la Universidad de Santiago de Compostela. Su trayectoria de investigación se enmarca en el grupo SEPA-Interea de Educación Ambiental y Pedagogía Social (GI-1447). La línea de investigación actual está ligada a un proyecto sobre Representaciones Sociales del Cambio Climático en Educación Secundaria. Participa en el proyecto “Descarboniza! Que non é pouco…” que se ha desarrollado en convenio de colaboración con el Ayuntamiento de Santiago de Compostela.

Miguel Pardellas Santiago, colaborador de SEPA-Interea Grupo de Investigación GI-1447 Universidad de Santiago de Compostela

Licenciado en Ciencias Ambientales por la Universidad de Salamanca y doctor en Ciencias de la Educación por la Universidade de Santiago de Compostela. La relación entre la Educación Ambiental, la Participación Social y los movimientos sociales centran la mayor parte de su actividad investigadora y profesional, con especial protagonismo en la búsqueda de estrategias comunitarias de mitigación y adaptación al cambio climático. Es colaborador del grupo de investigación SEPA-Interea de la USC en que ha desarrollado iniciativas como “USC en Transición” en apoyo a la Oficina de Desenvolvemento Sostible de la USC, y el proyecto “Descarboniza! Que non é pouco...” en convenio con el Ayuntamiento de Santiago de Compostela.

Rita Gradaílle Pernas, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidade de Santiago de Compostela

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación -con Premio Extraordinario de Doctorado y Licenciatura- por la Universidad de Santiago de Compostela (USC). Máster en Género y Educación Social; y ha sido reconocida –por la Dirección General de Investigación, Desarrollo e Innovación de la Xunta de Galicia– con la Mención de Trayectoria Investigadora destacada (2010). Ejerce como profesora e investigadora en la Facultad de Ciencias de la Educación de la USC; y forma parte –desde el año 1999– del equipo de investigación SEPA de la USC, de excelencia universitaria en la Comunidad Autónoma de Galicia (España). Es Secretaria de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS) desde el año 2005. Sus principales líneas de investigación son: Pedagogía-Educación social, Educación y Desarrollo Comunitario, Tiempos sociales y de ocio, Género y equidad, y Políticas Socioeducativas y Derechos Humanos.

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Published
2020-07-29