Community services and shared responsibility in the conciliation of family timetables: the situation of urban Galician children

M Belen Caballo Villar, Rita Gradaille Pernas, Tania Merelas Iglesias

Abstract


SEPA is a research team from the Universidad de Santiago de Compostela, Spain supervised by Professor Jose Antonio Caride and has spent the last 10 years working on questions related to the time allocated to education and social issues 1. The team focuses its studies on the timetables of the school day and its influence in socialization and infant´s quality of life, leisure time, etc. Related to this research line, in 2008 the team started a biannual project for studying difficulties in the conciliation in daily life for families with children who go to primary school, contextualizing it in urban Galicia, Spain. Three subjects have a big presence in the analysis: school times, family life and children’s leisure. In this work we are presenting some of the conclusions of this study, emphasizing the importance of social educative services and family co-responsibility to guarantee the quality of life in childhood.

Keywords


childhood; gender; joint responsibility; leisure; community services; education

Full Text:

PDF (Español) PDF

References


Astelarra, J. (2006). Conciliación y cohesión social: un análisis crítico de las políticas europeas. Ábaco vol. 49-50, 159-167.

Caballo, M. B. (2009). Una aproximación a los tiempos de la infancia. En M. CUENCA y E. AGUILAR (eds.). El tiempo del Ocio: transformaciones y riesgos en la sociedad apresurada. Documentos de Estudios de Ocio, 36 (pp. 195-217). Bilbao: Universidad de Deusto.

Caballo, M.B., Caride, J.A. y Meira, P. (2011). El tiempo como contexto y pretexto educativo en la sociedad red. Revista de Educación Social, 47, 11-24.

Caride, J. A. (dir.), (2005). A xornada escolar de sesión única en Galicia: avaliación da súa implantación e desenvolvementos nos centros de Educación Infantil, Primaria e Públicos Integrados. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

Carrasco, C. (2003). ¿Conciliación? No, gracias. Hacia una nueva organización social. En AA.VV.: Malabaristas de la vida: mujeres, tiempos y trabajos (pp. 27-52). Icaria. Barcelona.

CIS (2008). Barómetro (junio). Madrid: CIS.

Cobo, R. (2006). En el corazón de la igualdad. Notas sobre la familia, reproducción y democracia. Ábaco, 49-50, 41-47.

Corpas, M. C. y Garcia Garcia, J.D. (1999). La ciudad y el urbanismo desde una perspectiva de género: el uso del espacio y el tiempo. Córdoba: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.

Craig, L. (2007). Contemporany Motherhood. The impact of Children on Adult Time. Burlington: Ashgate Publishing Limited.

Duran, M.A. (2010). Tiempo de vida y tiempo de trabajo. Bilbao: Fundación BBVA.

Gradaille, R. y Merelas, T. (2011). Los tiempos sociales en clave de género: las respuestas de la Educación Social. Revista de Educación Social, 47, 54-62.

Sirvent, E. (2009). El empleo a tiempo parcial como herramienta para compatibilizar la flexibilidad laboral y la conciliación de la vida personal y laboral. Madrid: Consejo Económico y Social.




DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.05

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


DOI: 10.7179/PSRI

 

    

Licencia Creative Commons

Este obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España.

ISSN: 1139-1723

DOI: 10.7179/PSRI