Reconciliation in Galician urban areas (Spain): a longitudinal study (2009-2015) of families with children in primary schools
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.32.03Keywords:
reconciliation, social times, equality, co-responsibility, social educationAbstract
Reconciliation is the possibility of harmonising work, personal family and community life; to this effect, it is essential to promote social, economic and time policies, as well as strategies that can enable the right of presence and the balance among the mentioned spheres. This approach compels to rethink the issue of co-responsibility, since it cannot be considered as a mere review of gender roles and as a balanced distribution of family tasks and household chores. We must achieve a social pact involving work, school and family life in order to respect childhood rights and family welfare. In the studied period (2009-2015), concurrent with the financial crisis and the loss of purchasing power, families.
We have worked with N=1267 in 2009 and N=2037 in 2015 with school-age children find more difficult to manage their times; besides, an increase of inequalities regarding the distribution of daily times is observed, with a clear polarization referred to reconciliation in the seven analyzed cities in Galicia.
Downloads
References
Ajenjo, M., & García Román, J. (2014). Cambios en el uso del tiempo de las parejas ¿Estamos en el camino hacia una mayor igualdad? Revista Internacional de Sociología, 72 (2), 453-476.
Borràs, V., Torns, T., & Moreno, S. (2007). Las políticas de conciliación: políticas laborales versus políticas de tiempo. Papers, 83, 83-96.
Caballo, M.B. (2009). Una aproximación a los tiempos de la infancia. Cuenca, M. & Aguilar, E. (eds.): El tiempo de ocio: transformaciones y riesgos en una sociedad apresurada. Documentos de Estudios de Ocio, nº 36, 195-218.
Caballo, M.B., Gradaílle, R., & Merelas, T. (2012). Servicios socioeducativos y corresponsabilidad en la conciliación de los tiempos familiares: situación de la infancia en la Galicia urbana. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 20, 179-202.
Comisión Europea (2010). Estrategia Europa 2020, para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Retrieved from http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52010DC2020&from=ES
Decreto 182/2008, de 31 de julio, por el que se establece la promoción autonómica de las medidas municipales de conciliación y se determinan los requisitos para su validación y funcionamiento en los términos establecidos en la Ley 2/2007, de 28 de marzo, del trabajo en igualdad de las mujeres de Galicia.
Decreto 254/2012, de 13 de diciembre, por el que se regula la admisión del alumnado en centros docentes sostenido con fondos públicos que imparten enseñanzas de segundo ciclo de educación infantil, de educación primaria, de educación secundaria obligatoria y de bachillerato reguladas en la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación.
Decreto legislativo 2/2015, de 12 de febrero, por el que se aprueba el texto refundido de las disposiciones legales de la Comunidad Autónoma de Galicia en materia de igualdad.
Fundación Más Familia (2017). Barómetro de Conciliación Índice efr. Madrid: Fundación Más Familia.
Fraguela, R., Lorenzo, J.J., & Varela, L. (2011). Escuelas, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia. Revista de investigación educativa, RIE, 29(2), 429-446.
Gálvez, L., & Rodríguez, P. (2011). La desigualdad de género en las crisis económicas. Investigaciones feministas, (vol. 2), 113-132.
Gradaílle, R., & Merelas, T. (2011). Los tiempos sociales en clave de género: las respuestas de la Educación Social. Revista de Educación Social, (47), 54-62.
IESE (2011). Efectos de la conciliación en el compromiso, la satisfacción y el salario emocional. Universidad de Navarra: IESE.
León, C. (2016). Estrés laboral femenino y políticas de igualdad y flexibilidad en España. Feminismo/s, junio 2016, 243-261.
Ley 7/2004, de 16 de julio, gallega para la igualdad de mujeres y hombres.
Ley 2/2007, de 28 de marzo, del trabajo en igualdad de las mujeres de Galicia.
Ley 7/2010, de 15 de octubre, por la que se suprime el organismo autónomo Servicio Gallego de Promoción de la Igual¬dad del Hombre y la Mujer y se modifican determinados artículos de la Ley 2/2007, de 28 de marzo, del trabajo en igualdad de las mujeres de Galicia.
Martínez, M. E., Varela, L., & De Valenzuela, A.L. (2016). Diversidad y conciliación en Galicia. Un desafío para la educa¬ción inclusiva, Prisma Social Revista de Ciencias Sociales, 16, 111-155.
Real, S. (2016). La corresponsabilidad en la Unión Europea, un camino por recorrer. Lex Social. Revista jurídica de los Derechos Sociales, 6 (1), 170-200.
Varela, L., Varela, L., & Lorenzo, J.J. (2016). La escuela y la conciliación de los tiempos cotidianos de las familias del alumnado de Educación Primaria en Galicia. Bordón, 68 (4), 179-194.
Xunta de Galicia (2010). As cifras da educación en Galicia. Estatísticas e indicadores. Curso 2008/2009. Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria. Secretaría Xeral Técnica. Consulta realizada na web: http://www. edu.xunta.gal/portal/node/2956
Xunta de Galicia (2015). Datos e cifras do ensino non universitario. 2015/2016. Consellería de Cultura, Educación e Or¬denación Universitaria. Consulta realizada na web: http://www.edu.xunta.gal/portal/node/1196
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


