Educate every day: time as teaching and social scenario in adolescence schooling

Authors

  • José Antonio Caride Gómez Universidad de Santiago de Compostela
  • Juan Jose Lorenzo Castineiras Universidad de Santiago de Compostela
  • Miguel Angel Rodriguez Fernandez Universidad de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.01

Keywords:

social pedagogy, dayli life, adolescence, school times, social times, leisure, education, secondary education

Abstract

Emphasizing in adolescent daily life during the high school period, the article show how the school times are important in their socialization process, with double perspective: on one hand it stress the meanings of the spatial, temporary and interrelated (family, groups, social networks, etc) context; on the other hand, the one that asses the leisure time and the necessity of a leisure education to contribute to the overall development of their personality. In this sense, moreover, the text display part of an investigation project results which field work was done between 2009 and 2011, describing and interpreting the answers from more than 3.600 adolescents (12-17 years old) to the questionnaire elaborated and applied “ad hoc” in educational establishments from the seventeen Autonomous Communities in Spain. Among other things, it allows the investigation about the activities that they do during school days and weekends, interests and expectations in their leisure time, without forgetting their specific problems and the alternatives that should be taken in social and pedagogical key.

Author Biographies

José Antonio Caride Gómez, Universidad de Santiago de Compostela

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación (Pedagogía), con premio extraordinario, es Catedrático de Pedagogía Social en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Santiago de Compostela, a la que está vinculado como profesor desde diciembre de 1979. Director del Grupo de Investigación “Pedagogía Social y Educación Ambiental” (SEPA) en la Universidad compostelana, también es el coordinador e investigador principal de la Red de Grupos de Investigación en Educación y Formación para la Ciudadanía y la Sociedad del Conocimiento (RINEF-CISOC), creada en el marco del Sistema Universitario de Galicia (España). Autor de más de 350 publicaciones en libros, monografías y revistas especializadas en distintos idiomas y países, desde 2002 preside la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS), de la que es miembro fundador. En noviembre de 2004, en Chile, le fue concedida la “Orden al Mérito Institucional” del Consejo Mundial da Educación-World Council For Curriculum and Instruction.

Juan Jose Lorenzo Castineiras, Universidad de Santiago de Compostela

Licenciado en Sociología por la Universidad de Coruña. Diploma de Estudios Avanzados por la Universidad de Santiago de Compostela (Departamento de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social). Es miembro del grupo de investigación Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA) de la Universidad de Santiago de Compostela. Disfruta actualmente de una beca FPU (Formación de Profesorado Universitario) del Ministerio de Ciencia e Innovación. Desarrolla su tesis doctoral bajo el título “Ocios y adolescentes. Un estudio de los usos y las alternativas socioeducativas a los tiempos libres del alumnado de la ESO en España”.

Miguel Angel Rodriguez Fernandez, Universidad de Santiago de Compostela

Diplomado en Educación Social y Licenciado en Pedagogía por la Universidad de Santiago de Compostela, premio extraordinario de Licenciatura. Diploma de Estudios Avanzados por la Universidad de Santiago de Compostela (departamento de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social). Es miembro del grupo de investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA) de la Universidad de Santiago de Compostela. Disfruta actualmente de una beca FPU (Formación de Profesorado Universitario) del Ministerio de Ciencia e Innovación. Desarrolla su tesis doctoral bajo el título “Educación y participación ciudadana en la democratización de la Administración Local: realidades y perspectivas de futuro en Galicia”.

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Published

2012-07-01