Educate every day: time as teaching and social scenario in adolescence schooling
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.01Keywords:
social pedagogy, dayli life, adolescence, school times, social times, leisure, education, secondary educationAbstract
Emphasizing in adolescent daily life during the high school period, the article show how the school times are important in their socialization process, with double perspective: on one hand it stress the meanings of the spatial, temporary and interrelated (family, groups, social networks, etc) context; on the other hand, the one that asses the leisure time and the necessity of a leisure education to contribute to the overall development of their personality. In this sense, moreover, the text display part of an investigation project results which field work was done between 2009 and 2011, describing and interpreting the answers from more than 3.600 adolescents (12-17 years old) to the questionnaire elaborated and applied “ad hoc” in educational establishments from the seventeen Autonomous Communities in Spain. Among other things, it allows the investigation about the activities that they do during school days and weekends, interests and expectations in their leisure time, without forgetting their specific problems and the alternatives that should be taken in social and pedagogical key.
References
Bauman, Z. (2007). Tiempos líquidos. Vivir en una época de incertidumbre. Barcelona: Tusquets.
Bernete, F. (2007). Culturas juveniles como aperturas de espacios, tiempos y expresividades. Revista de Estudios De Juventud, 78, pp. 45-61.
Bringas, C.; Rodríguez, F.J. y Herrero, F.J. (2008). Adaptación y motivación escolar: análisis de la influencia del consumo de medios electrónicos de comunicación por adolescentes. Cuadernos de Trabajo Social, 21, pp. 141-153.
Brullet, C. (2010). Cambios familiares y nuevas políticas sociales en Espana y Cataluna. El cuidado de la vida cotidiana a lo largo del ciclo de vida. Educar, 45, pp. 51-79.
Bueno, M.B. (1993). El desarrollo del conocimiento humano sobre el tiempo. Infancia y Aprendizaje, 61, pp. 29-54.
Caballo, M.B.; Caride, J.A. y Meira, P.A. (2011). El tiempo como contexto y pretexto educativo en la sociedad red. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 47, pp. 11-24.
Caride, J.A. (2004). ¿Qué a-ade lo "Social" al sustantivo "Pedagogía"?. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 11 (segunda época), pp. 55-85.
Caride, J.A. (2005). Las fronteras de la Pedagogía Social: perspectivas científica e histórica. Barcelona: Gedisa.
PMCid:PMC3454568
Castillo, G. (1999). El adolescente y sus retos. La aventura de hacerse mayor. Madrid: Pirámide.
Colectivo IOÉ (1989). Infancia moderna y desigualdad social: dispositivos de regulación y exclusión de los ni-os 'diferentes' (monográfico). Documentación Social, 74, pp. 9-403.
Cuenca, M. (2004). Pedagogía del Ocio: modelos y propuestas. Bilbao: Universidad de Deusto.
Cuenca, M. (2011). El ocio como ámbito de Educación Social. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 47, pp. 25-40.
Domínguez, R. y Aciego, R. (1998). Intereses, cualidades, dificultades y deseos de los adolescentes: diferencias según edad y sexo. C&E: Cultura y Educación, 9, pp. 113-124.
Egido, I. (2011). Los tiempos escolares en los sistemas educativos: análisis de algunas reformas recientes. Revista Espa-ola de Educación Comparada, 18, pp. 255-278.
Fraguela, R.; Lorenzo, J.J. y Varela, L. (2011). Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia. Revista de Investigación Educativa, 29, 2, pp. 429-446.
Freixa, C. y otros (2004). Identidades culturales y estilos de vida. En: Gómez-Granell, C y otros (2004). Infancia y familias: realidades y tendencias. Barcelona: Ariel, pp. 175-204.
Funes, J. (2008). Adolescentes de hoy: un encaje difícil en una sociedad compleja. En Brullet, C. y Gómez-Granell, C. (coords.): Malestares: infancia, adolescencia y familias. Barcelona, Graò, pp. 127-168.
García Galera, M. C. (dir.) (2008). La telefonía móvil en la infancia y la adolescencia. Usos, influencias y responsabilidades. Madrid: Oficina del Defensor del Menor.
Giddens, A. (1995). La transformación de la intimidad. Madrid: Cátedra.
Gimeno Sacristán, J. (2008). El valor del tiempo en educación. Madrid: Morata.
Giner, S. y Homs, O. (2009). Jóvenes y vida activa: mercado e instituciones. Revista de Estudios De Juventud, 87, pp. 31-44.
Gómez-Granell, C. y otros (coords.): Infancia y familias: realidades y tendencias. Barcelona: Ariel.
Heidegger, M. (1927). Sein und Zeit. Tübinguen: Max Miemeyer Verlag.
INE (2011). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de la Información y Comunicación. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.
Lahire, B. (2007). Infancia y adolescencia: de los tiempos de socialización sometidos a constricciones múltiples. Revista de Antropología Social, 16, pp. 21-38.
Lasén, A. (2000). A contratiempo: un estudio de las temporalidades juveniles. Madrid: CIS.
Leif, J. (1992). Tiempo libre y tiempo para uno mismo: Un reto educativo y cultural. Madrid. Narcea.
Lindón, A. (coord.) (2000). La vida cotidiana y su espacio-temporalidad. Barcelona: Anthropos.
López, A.M. y Castro, A. (2007). Adolescencia: límites imprecisos. Madrid: Alianza.
Lozares, C.; López, P. y Domínguez, M. (1998). La articulación de ámbitos sociales a partir de la base temporal". Papers. Revista de Sociología, 55, pp. 115-130.
March, J.C. y otros (2010). Posicionamiento de padres y madres ante el consumo de alcohol en población de 12 a 17 a-os en el ámbito urbano de seis Comunidades Autónomas. Gaceta Sanitaria, 24, 1, pp. 53-58.
http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2009.09.016
PMid:19969393
Marta Lazo, C. (2007). La educación para el consumo de pantallas, como praxis holística. Revista Latina de Comunicación Social, 62. Disponible en: http://www.ull.es/publicaciones/latina(200720_Carmen_Marta_Lazo.htm (fecha de acceso: enero de 2012).
Mèlich, J.C. (1994). Del extra-o a cómplice: la educación en la vida cotidiana. Barcelona: Anthropos.
Ministerio de Educación (2011a). Panorama de la Educación: Indicadores de la OCDE. Informe espa-ol. Madrid: Instituto de Evaluación.
Ministerio de Educación (2011b). PISA-ERA 2009. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos OCDE: Informe espa-ol. Madrid: Instituto de Evaluación.
Morán, M.C. y Cruz, L. (2011). Vida cotidiana, tiempos escolares y derechos de la infancia. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 47, pp. 84-94.
Mückenberger, U. (2007). Metrónomo de la vida cotidiana: prácticas del tiempo de la ciudad en Europa. Gijón: Ediciones Trea.
Mu-oz, J. M. y Olmos, S. (2010). Adolescencia, Tiempo Libre y Educación. Un estudio con alumnos de la ESO. Educación XX1, 13, 2, 2010, 139-162. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=70617175006 (fecha de acceso: enero de 2012).
Pereira, R. (comp.) (2011). Adolescentes en el siglo XXI. Entre impotencia, resilencia y poder. Madrid: Morata.
Prenksy, M. (2011). Ense-ar a nativos digitales. Madrid: Ediciones SM.
Ramos, R. (2009). El ocio físico-deportivo de los escolares de Educación Secundaria Obligatoria de la Rioja. Análisis y propuestas de intervención. Tesis Doctoral. Logro-o: Universidad de La Rioja.
Red Eurydice-EACEA (2009). Cifras clave de la educación en Europa 2009. Madrid: Ministerio de Educación. Disponible en: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/105ES.pdf (fecha de acceso: noviembre de 2011).
Romaní, O. y González, I. (2004). Infancia y salud: vulnerabilidad, dependencia y estilos de vida. En Gómez-Granell, C. y otros (coords.): Infancia y familias: realidades y tendencias. Barcelona: Ariel, pp. 130-152.
Rybczynski, W. (1992). Esperando el fin de semana. Barcelona: Emecé Editores.
PMid:1577345
Schnabel, U. (2011). Ocio: la felicidad de no hacer nada. Barcelona: Plataforma Editorial.
Stebbins, R. (2000). Un estilo de vida óptimo de ocio: combinar ocio serio y casual en la búsqueda del bienestar personal. En Cuenca, M. (ed.) Ocio y desarrollo humano. Bilbao: Universidad de Deusto & World Leisure, pp. 109-116.
Terceiro, J.B. (1996). Sociedad digital: Del homo sapiens al homo digitalis. Madrid: Alianza.
Trilla, J. y García, I. (2004). Infancia y tiempo libre organizado. En Gómez-Granell, C. y otros (coords.): Infancia y familias: realidades y tendencias. Barcelona: Ariel, pp. 153-173.
Tully, C.J. (2007). La socialización en el presente digital. Informalización y contextualización. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS, 8,3, pp. 9-22.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.