Training in systematic review as a modality of the Final Degree Project: The Achilles Heel of our students

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Patricia Solís García
Delia Arroyo Resino
Celia Camilli Trujillo

Abstract

INTRODUCTION. Various changes are being originated from the European Higher Education Area and the Bologna Declaration of Spanish universities, among them, we highlight the obligation for students to carry out a Final Degree Project (FDP). Starting from the importance of this work and focusing on the modality of systematic reviews, this research analyzes the effect of a training program in that modality on the knowledge of the students, who are going to carry out a final project, using the systematic review. METHOD. A mixed concurrent triangulation design is used: a quasi-experimental design with pre-test and post-test without a control group in a case study. The sample for the quantitative analysis was selected by accessibility, with a total of 73 students, of which 14 participated randomly and voluntarily in conducting an interview. In this way, as instruments for collecting information, we use a questionnaire, made up of 24 items on a 5-point Likert scale response, and a structured interview to complete the information obtained in the questionnaires. RESULTS. Significant differences were found in all the items between the pre and post scores, the latter being higher, with very large effect sizes. Likewise, the discourse analysis showed the parallelism with the quantitative results and the satisfaction of the students after the training received. DISCUSSION. This research highlights  the impact that this type of training has on our students, being the same effective for students to acquire the basic skills that allow them to carry out systematic reviews in the completion of the FDP. Therefore, the need for universities to offer this type of training as part of the teaching-learning process is highlighted.

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Solís García, P., Arroyo Resino, D., & Camilli Trujillo, C. (2022). Training in systematic review as a modality of the Final Degree Project:: The Achilles Heel of our students. Bordon. Revista De Pedagogia, 74(3), 103–120. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.95091
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Articles
Author Biographies

Patricia Solís García, Universidad Internacional de la Rioja (España)

Contratada doctor en el área de Psicología de la Educación y Psicobiología en la Universidad Internacional de La Rioja, coordinadora académica del Máster de Educación Especial. Sus principales líneas de investigación abordan aspectos relacionados con la educación inclusiva, las actitudes hacia la inclusión y la discapacidad.

Delia Arroyo Resino, Universidad Internacional de La Rioja (España)

Contratada doctor en el área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación en la Universidad Internacional de La Rioja, realizó el doctorado internacional en Educación. Miembro del equipo del proyecto de Innova-docencia n.º 280 (2020-2021), n.º 286 (2021-2022) y n.º 381 (2022-2023) vinculado a revisiones sistemáticas. Sus principales líneas de investigación versan sobre metodología y análisis de datos en educación.

Celia Camilli Trujillo, Universidad Complutense de Madrid (España)

Doctora en Educación. Profesora en asignaturas vinculadas a métodos de investigación en el Departamento de Investigación y Psicología en Educación. Responsable del proyecto de Innova-docencia n.º 280 (2020-2021), n.º 286 (2021-2022) y n.º 381 (2022-2023) vinculado a revisiones sistemáticas. Las líneas de investigación se centran en investigación cualitativa, revisiones sistemáticas y mé­­todos mixtos de investigación.

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