Training in systematic review as a modality of the Final Degree Project: The Achilles Heel of our students
Main Article Content
Abstract
INTRODUCTION. Various changes are being originated from the European Higher Education Area and the Bologna Declaration of Spanish universities, among them, we highlight the obligation for students to carry out a Final Degree Project (FDP). Starting from the importance of this work and focusing on the modality of systematic reviews, this research analyzes the effect of a training program in that modality on the knowledge of the students, who are going to carry out a final project, using the systematic review. METHOD. A mixed concurrent triangulation design is used: a quasi-experimental design with pre-test and post-test without a control group in a case study. The sample for the quantitative analysis was selected by accessibility, with a total of 73 students, of which 14 participated randomly and voluntarily in conducting an interview. In this way, as instruments for collecting information, we use a questionnaire, made up of 24 items on a 5-point Likert scale response, and a structured interview to complete the information obtained in the questionnaires. RESULTS. Significant differences were found in all the items between the pre and post scores, the latter being higher, with very large effect sizes. Likewise, the discourse analysis showed the parallelism with the quantitative results and the satisfaction of the students after the training received. DISCUSSION. This research highlights the impact that this type of training has on our students, being the same effective for students to acquire the basic skills that allow them to carry out systematic reviews in the completion of the FDP. Therefore, the need for universities to offer this type of training as part of the teaching-learning process is highlighted.
Downloads
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arimoto, M. M. y Barbosa, E. F. (2012). A systematic review of methods for developing open educational resources. https://www.academia.edu/3109690/A_Systematic_Review_of_Methods_for_Developing_Open_Educational_Resources
Bingham, A. J. y Witkowsky, P. (2022). Deductive and inductive approaches to qualitative dataanalysis. En C. Vanover, P. Mihas, y J. Saldaña (eds.), Analyzing and interpreting qualitative data: after the interview (pp. 133-146). SAGE Publications.
Boletín Oficial del Estado (2007). Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, 30, 44037-44048.
Bonilla, I. y Martín, C. (2012). Evaluación de competencias en el trabajo fin de grado en Administración y Dirección de Empresas: una propuesta de la Facultad de Ciencias Sociales de Talavera de la Reina. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 5(4), 241-253.
Booth, A., Sutton, A. y Papaioannoou, D. (2016). Systematic approaches to a successful literature review. SAGE.
Campbell, D. y Stanley, J. (2011). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social (2.a ed.). Amorrortu Editores.
Caro, M. T., Valverde, M. T. y González, M. (2015). Guía de trabajos fin de grado en Educación. Pirámide. CEMES (Conferencia Europea de Ministros de Educación Superior) (1999). Declaración de Bolonia. El Espacio Europeo de Educación Superior (1999). Declaración conjunta de los ministros europeos de Educación, Bolonia, Italia, 19 de junio.
Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159. http://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155
Colás, P. y Hernández, M. Á. (2021). Las competencias investigadoras en la formación universitaria. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 17-25. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100017
Creswell, J. y Plano, V. (2017). Designing and conducting mixed methods research. SAGE.
Davies, P. (2000). The relevance of systematic reviews to educational policy and practice. Oxford Review of Education, 26(3&4), 365-378.
Del Canto, F. (2018). University as a global actor in the international system of the 21st century. Tuning Journal for Higher Education, 6(1), 169-198. https://doi.org/10.18543/tjhe-6(1)-2018pp169-198
Díaz-Vázquez, R., García-Díaz, A., Maside-Sanfiz, J. M. y Vázquez-Rozas, E. (2018). El trabajo de fin de grado: fines, modalidades y estilos de tutorización. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(2), 159-175. https://doi.org/10.4995/redu.2018.10178
Escobar-Pérez, J. y Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36.
Félix, M., Romero, A. y Guerrero, A. F. (2016). Competencias en trabajos fin de grado: desarrollo y evaluación. Revista Ibero-americana de Educação, 71(1), 29-44. https://doi.org/10.35362/rie71146
Fernández-Andújar, M., Oporto, M. y Amado, L. (2022). Revisión sistemática TFG: orientaciones para un TFG de revisión sistemática en el Grado de Psicología. https://repositorioinstitucional.ceu.es/bitstream/10637/13548/1/Revision_Fernandez%20_et_al_2022.pdf
García-Jiménez, E. y Guzmán-Simón, F. (2016). La acreditación de títulos universitarios oficiales en el ámbito de ciencias de la educación: una cuestión de alfabetización académica. Educación XX1, 19(2), 19-43. https://doi.org/10.5944/educXX1.16451
Garrote-de Marcos, M. (2015). El TFG: sus modalidades, objetivos y competencias a validar. Reflexiones a partir de la experiencia en la Facultad de Derecho de la UCM. Docencia y Derecho, 9. https://www.uco.es/docencia/grupos/reduca/index.php/reduca/article/view/95/117
González, N., Barrera, J. A., Saen-de Casas, E. y Moya, V. M. (2016). Bibliotecarios e innovación docente: la oportunidad de los planes tutoriales y los trabajos de fin de grado. Textos Universitaris de Biblioteconomia i
Documentació, 36. https://doi.org/10.1344/BiD2016.36.14
Guerrero-Bejarano, M. A. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7
Harden, A. y Thomas, J. (2005). Methodological issues in combining diverse study types in systematic reviews. International Journal Social Research Methodology, 8(3), 257-271. https://doi. org/10.1080/13645570500155078
Higgins, J. y Green S. (20 March 2011) (eds.). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions version 5.1.0. The Cochrane Collaboration. www.cochrane-handbook.org
Li, T., Saldanha, I. J., Vedula, S. S., Yu, T., Rosman, L., Twose, C. N., Goodman, S. y Dickersin, K. (2014). Learning by doing-teaching systematic review methods in 8 weeks. Res Synth Methods, 5(3), 254-63. https://doi.org/10.1002/jrsm.1111
Littell, J., Corcoran, C. y Pillai, V. (2010). Systematic review and meta-analysis. Oxford University Press.
Martínez, I., Goig, R. y Ortega, I. (2018). Estudio de las necesidades formativas, conocimientos y competencias necesarias para diseñar el trabajo de fin de máster. En M. Cipagauta (coord.), Mixtura educativa a la carta: reflexiones en torno a la enseñanza, el aprendizaje y la evaluación (pp. 191-199). https://es.calameo.com/read/005098249ebbc2d6166f5
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G. y PRISMA Group* (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Annals of Internal Medicine, 151(4), 264-269. https://doi.org/10.7326/0003-4819-151-4-200908180-00135
Page, M. et al. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372(71), 1-9. http://dx.doi.org/10.1136/bmj.n71
Pardo, A. y San-Martín, R. (2010). Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud II. Síntesis.
Parra, M. E. G., Rodríguez, R. S. y Abril, C. A. H. (2018). Los trabajos de fin de grado (TFG) como innovación en el EEES. Una propuesta de tarea colaborativa basada en la tutoría piramidal. Educar, 54(2), 369-389.
Pedrosa, I., Suárez-Álvarez, J. y García-Cueto, E. (2013). Evidencias sobre la validez de contenido: avances teóricos y métodos para su estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3-18. http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.2.11820
Pérez-Martín, J. M. y Martínez-Luna, S. (2017). Ideas alternativas sobre el trabajo fin de grado en estudiantes de Magisterio. ReiDoCrea, 6, 246-259. https://10.30827/Digibug.48548
Pigott, T., Tocci, C., Ryan, M. M. y Galliher, A. (2021). Quality of research evidence in education: how do we know? Review of Research in Education, 45(1), VII-XII. http://doi.org/10.3102/0091732X211001824
Rethlefsen, M. L., Kirtley, S., Waffenschmidt, S., Ayala, A. P., Moher, D., Page, M. J. y Koffel, J. B. (2021). PRISMA-S: an extension to the PRISMA statement for reporting literature searches in systematic reviews. Systematic reviews, 10(1), 1-19. https://doi.org/10.1186/s13643-020-01542-z
Ridley, D. (2012). The literature review. A step-by-step guide for students. SAGE.
Rullán, M., Fernández, M., Estapé, G. y Márquez, M. D. (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia Trabajos Fin de Grado. Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 74-100. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6218
Sierra, J., Libera, S. y Luceño, B. (2018). Análisis de la materia Trabajos de Fin de Grado (TFG) en los grados de Ciencias de la Comunicación en España. Revista Española de Documentación Científica, 41(4), e220. https://doi.org/10.3989/redc.2018.4.1561
Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (eds.), The Sage handbook of qualitative research (pp. 443–466). SAGE.
Valderrama, E., Rullán, M., Sánchez, F., Pons, J., Cores, M. F. y Bisbal, J. (2009). La evaluación de competencias en los trabajos fin de estudios. Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática. https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/7892/p128.pdf?sequence=6
Vicario, I., Martín, E., Gómez, A. y González, L. M. (2020). Nuevos desafíos en la educación superior: análisis de resultados obtenidos y dificultades experimentadas en la realización del trabajo fin de grado de estudiantes de los Grados de Maestro de la Universidad de Salamanca. Revista Complutense de Educación, 31(2), 185-194. https://dx.doi.org/10.5209/rced.62003
Vilardell, I. (2010). Experiencia sobre el trabajo de fin de grado en Administración y Dirección de Empresas. Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 1(1), 101-122.
Wellington, J., Bathmaker, A., Hunt, C., McCulloch, G. y Sikes, P. (2005). Succeeding with your doctorate. SAGE.