Flipped classroom in preservice teacher training: an approach to a real mathematics classroom

Main Article Content

Ana Isabel Cid Cid
Rocío Guede Cid
Piedad Tolmos Rodríguez-Piñero

Abstract

INTRODUCTION. Pre-service Teacher Training is a basic element to ensure a quality educational system. The training programs, in any of their stages, must ensure the skills of the teacher in training in both theoretical and practical knowledge, and be updated in innovative educational methodologies and technology. METHOD. This paper presents an experience in which the students of the Master in Secondary Education Teacher Training are introduced to the reality of the classroom in which they will practice their future profession : master students (those from the branch of Mathematics) are transformed into real teachers recording the necessary videos to apply Flipped Learning methodology in a real High School. RESULTS. The students taking the master not only learned in a significant way how to implement an innovative methodology, Flipped Classroom, but they also learnt and were trained in educational video making. The activity was complemented with the feedback provided by the teacher of the High School, thus complementing the experience. To analyse the impact of the activity, a survey was conducted on themaster’s students, and a semi-structured interview was done to a sample of them. DISCUSSION. Bringing real practice to Pre-service teachers is an essential element for their training as future teachers. Results show that Master’s students value these types of initiatives very positively, and so do Teacher Trainers which conceive this kind of activities as necessary to be able to teach how to apply theoretical knowledge in practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cid Cid, A. I., Guede Cid, R., & Tolmos Rodríguez-Piñero, P. (2018). Flipped classroom in preservice teacher training: an approach to a real mathematics classroom. Bordon. Revista De Pedagogia, 70(3), 77–93. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.64127
Section
Articles
Author Biographies

Ana Isabel Cid Cid, Universidad Rey Juan Carlos

Profesora titular de Universidad en la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la Universidad Rey Juan Carlos. 

Licenciada en Ciencias Matemáticas y doctora en Ciencias Económicas y Empresariales. Es miembro del grupo de investigación DiMatMad. Actualmente su docencia está orientada a los Grados de Educación Infantil y Primaria y al Máster de Formación del Profesorado, en la materia Didáctica de las Matemáticas. Sus líneas de investigación actuales se centran en la elaboración y análisis de indicadores para medir la calidad de la Educación Superior y en la aplicación de metodologías docentes activas para la consecución de innovaciones educativas en los distintos niveles de formación.

Rocío Guede Cid, Universidad Rey Juan Carlos

Profesora Contratada Doctora en la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la Universidad Rey Juan Carlos. 

Ingeniera Industrial por la Universidad de Vigo y Doctora por la Universidad Rey Juan Carlos. Máster Oficial en Marketing. Imparte docencia en asignaturas relacionadas con las matemáticas, la estadística y con la didáctica de las matemáticas. Entre sus líneas de investigación se encuentran la evaluación de la calidad docente, así como la innovación docente y el uso de las TIC en el proceso de enseñanza, aplicada tanto en los Grados de Educación Infantil y Primaria como en el Máster de Formación del Profesorado. Es especialista en el estudio de la eficiencia de las universidades y centros de investigación y del posicionamiento en cuanto a innovación.

Piedad Tolmos Rodríguez-Piñero, Universidad Rey Juan Carlos

Departamento de Economía Financiera y Contabilidad e Idioima Moderno (Área Didáctica de las Matemáticas)

Profesora titular de Universidad en la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la Universidad Rey Juan Carlos

Licenciada en Ciencias Matemáticas y doctora en Ciencias Económicas y Empresariales. Es miembro del grupo de investigación DiMatMad, del SiMiS RCC Study Group, y del equipo que desarrolla el proyecto europeo DigCompOrg representando a España. Su docencia en Didáctica de las Matemáticas la imparte en los Grados de Educación Infantil y Primaria y en el Máster de Formación del Profesorado. Sus líneas de investigación actuales se centran en la aplicación de técnicas de la Inteligencia Artificial en la Ciencia Actuarial y en el uso de metodologías docentes activas para la consecución de innovaciones educativas en los distintos niveles de formación del profesorado