Approach to a Visibility Analysis Model in University from a Gender Perspective

Main Article Content

Marina Tomàs
Diego Castro
María del Mar Durán

Abstract

This paper presents an investigation designed to provide a comprehensive framework on the visibility of university professors in Spain, through the study of the elements that shape it, following a qualitative methodology. Three data collection methods have been used: semi-structured interviews, applied to twenty-two informants, analysis of institutional webs and focus group. The study was developed in two public universities: Universitat Autònoma de Barcelona and Universidad de Sevilla. The conclusions present a model that synthesizes the visibility of the teaching staff at the university. This model is formed by three dimensions (participation, expertise and power) applied to three professional scopes (teaching, researching and managing) with different intensity degrees (high, medium and low).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tomàs, M., Castro, D., & Durán, M. del M. (2012). Approach to a Visibility Analysis Model in University from a Gender Perspective. Bordon. Revista De Pedagogia, 64(1), 141–155. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/21983
Section
Articles
Author Biographies

Marina Tomàs, Universidad Autónoma de Barcelona

Es maestra, licenciada en Pedagogía y Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Barcelona. Profesora titular de la UAB. Ha escrito numerosos libros y artículos en revistas españolas e internacionales. Dirige desde 1999 el equipo CCUC (Cambio de Cultura en la Universidad Contemporánea), que gestiona diferentes investigaciones regionales, nacionales y europeas sobre la universidad.

Correo electrónico de contacto: marina.tomas@uab.cat

Diego Castro, Universidad Autónoma de Barcelona

Es diplomado en Educación Social y licenciado en Pedagogía. Máster en Dirección de Recursos Humanos y doctor en Ciencias de la Educación. Es profesor del Departamento de Pedagogía Aplicada de la Universidad Autónoma de Barcelona. Especializado en el ámbito de la gestión de centros siendo una de su línea de trabajo principal la gestión y la gobernanza universitaria y sus procesos de innovación y mejora.

María del Mar Durán, Universidad Autónoma de Barcelona

Es licenciada en Pedagogía por la UAB y doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación. Profesora del Departamento de Pedagogía Aplicada. Desempeña sus líneas de investigación y especialización en el ámbito del liderazgo educativo y la psicología y dinámica de los grupos.