Education, spheres of participation and citizenship

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Miquel Martínez
Marta Beatriz Esteban Tortajada
Mercedes Oraison

Abstract

INTRODUCTION. We live in a politically complex and contradictory world. On the one hand, democracy and its institutions are being questioned for failing to reverse situations of profound inequality, injustice, corruption, and segregation. On the other hand, however, we are witnessing the emergence of multiple forms and expressions of participation, which account that interest in politics is still intact in broad sectors of society, albeit reconverted and rede-
fined. At the same time, as political parties are being eroded and the large institutions weakened, the spheres, protagonists, and repertoires for political expression are multiplying and diversifying. These transformations in the spaces, actors and practices of participation inaugurate new forms, relations and meanings of citizenship. METHOD. Different strands of analysis related to the questioning of democracy are presented, along with the arguments that support the defence of the classical ideal of full citizen participation in all instances of political deliberation and decision-making has been strengthened by the widespread perception that today’s liberal democracy is no longer sufficient to make this possible. RESULTS. Within this framework, the so-called alternative citizenships are identified as driving forces in the construction of a new political culture, new institutional dynamics, and new processes of appropriation of the public sphere, which oblige pedagogy to propose the need for new learnings, updating and renewing the close link between participation and citizenship. DISCUSSION.
We are committed to a transition towards radical democracy and participation, and hereby introduce the different articles in the monograph that seek to advance in this line.

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How to Cite
Martínez, M., Esteban Tortajada, M. B., & Oraison, M. (2023). Education, spheres of participation and citizenship. Bordon. Revista De Pedagogia, 75(2), 11–25. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.100507
Section
Introduction to the Special Issue
Author Biographies

Miquel Martínez, Universidad de Barcelona (España)

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación. Catedrático de Teoría de la Educación y miembro del Grupo de Investigación en Educación Moral (GREM), de la Universidad de Barcelona, del que ha sido investigador principal. Ha sido profesor del programa de doctorado Educación y Democracia y del máster Educación en Valores y para la Ciudadanía, de la Universidad de Barcelona. Participa como consultor y evaluador en diferentes proyectos, agencias, instituciones, administraciones de carácter educativo y universidades de España y de ámbito internacional. Ha participado y dirigido diferentes proyectos de investigación y tesis doctorales sobre educación y valores, ciudadanía y democracia. Entre 1994 y 2004 coordinó el programa Educación y Democracia de la Organización de Estados Iberoamericanos para la Ciencia y la Cultura OEI. Entre 2007 y 2010 coordinó el programa Barcelona Aula de Ciudadanía, del Instituto de Educación de Barcelona y el Ayuntamiento de Barcelona, y entre 2011 y 2014 formó parte de la dirección científica del Congreso Internacional de Ciudades Educadoras, Barcelona 2014.

Marta Beatriz Esteban Tortajada, Universidad de Barcelona (España)

Doctoranda en Educación y Sociedad y colaboradora en el Grupo de Investigación en Educación Moral (GREM), de la Universidad de Barcelona. Es graduada en Magisterio de Educación Primaria por la Universidad Rovira i Virgili, máster en Investigación en Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona y máster en Educación en Valores y Ciudadanía por la Universidad de Barcelona. Su tesis doctoral, Sentido de agencia humana y participación democrático-ciudadana de la infancia y la adolescencia. Claves para el acompañamiento socioeducativo, parte de la necesidad de incluir a niñas, niños y adolescentes como actores sociales desde el ejercicio de la participación democrático-ciudadana y el desarrollo de su sentido de agencia humana.

Mercedes Oraison, Universidad Nacional del Nordeste (Argentina)

Profesora y licenciada en Ciencias de la Educación por la Facultad de Humanidades, de la Universidad Nacional del Nordeste (1991) (1997). Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Barcelona (2002). Desde hace más de 30 años es docente de la Facultad de Humanidades, de la Universidad Nacional del Nordeste. Actualmente, es profesora titular del Seminario de Deontología y profesora adjunta a cargo del Seminario III/Seminario de Investigación, del Departamento de Filosofía de dicha institución. Es investigadora del Centro de Estudios Sociales y del Instituto de Filosofía de la Universidad Nacional del Nordeste. Dirige proyectos de investigación, tesis y becas. Actualmente, es secretaria de Investigación y Posgrado de la Facultad de Humanidades de la UNNE. Su línea de especialización está enfocada en educación moral, ética profesional y docente, y filosofía política; y sus trabajos más recientes se centran en la participación y la subjetivación política en contextos sociales vulnerables.

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