Physical Education Pedagogy in Chile in school contexts, universities and public policies. A review

Authors

  • Sebastian Sánchez González Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas https://orcid.org/0000-0001-5655-6743
  • Cristobal Castro Barrientos Universidad de Las Américas https://orcid.org/0000-0002-4448-8111
  • Arturo Prat Grupo AFySE, Investigación en Actividad Física y Salud Escolar, Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas. Santiago 8370035, Chile.
  • Antonio Castillo-Paredes Grupo AFySE, Investigación en Actividad Física y Salud Escolar, Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas. Santiago 8370035, Chile. https://orcid.org/0000-0002-7239-960X

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.87807

Keywords:

Physical Education, Play, Sport, Physical Activity, Exercise, (Physical Education, Play, Sport, Physical Activity, Exercise)

Abstract

Physical Education is a set of disciplines, since ancient times its use was linked to primitive societies for survival, towards ethics, recreation, fun, exploration, education, prevention, and military instruction, to our days, it has suffered influences from Schools and Pedagogical currents, to achieve an integral being through movement and its structures. The purpose of this review is to describe and analyze the articles on Physical Education in the school system, higher education and from public policies on its orientations and applications at the school level and undergraduate teacher training in Chile. The search of the investigations only in Spanish language was carried out in the SciELO, Scopus, Dialnet and Latindex databases using the keywords "physical education in Chile" AND "physical activity" AND "exercise" AND "game" AND "sport "in a range of 20 years from 2001 to 2021, where 31 investigations were found that met the selection criteria. Physical Education in Chile has different Schools and Currents to respond to the biological, psychological, and social benefits, according to the research found, the meaning of Physical Education is lost from School Contexts, in Higher Education and in Public Policies, because the profession must respond not only to government requirements, also to national and international social movements.

Author Biographies

Sebastian Sánchez González , Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas

  • Escuela de Suboficiales del Ejército de Chile (Chile).
  • Programa de Magíster en Docencia Universitaria de la Universidad de Las Américas (Chile).

Cristobal Castro Barrientos , Universidad de Las Américas

  • Dirección General de Análisis Institucional de la Universidad de Las Américas (Chile).
  • Facultad de Educación de la Universidad de Las Américas (Chile).

Arturo Prat , Grupo AFySE, Investigación en Actividad Física y Salud Escolar, Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas. Santiago 8370035, Chile.

  • Grupo AFySE, Investigación en Actividad Física y Salud Escolar, Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas, Santiago 8370035, Chile.

Antonio Castillo-Paredes , Grupo AFySE, Investigación en Actividad Física y Salud Escolar, Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas. Santiago 8370035, Chile.

  • Grupo AFySE, Investigación en Actividad Física y Salud Escolar, Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas, Santiago 8370035, Chile.
  • Grupo de Educación Física y Aprendizaje, México.

Académico de planta de la carrera de Pedagogía en Educación Física de la Universidad de Las Américas (Chile).

References

Acuña Rojas, P. (2020). ¡ Formemos espartanos chilenos! Políticas y campañas deportivas durante la dictadura de Carlos Ibáñez, 1927-1931. Cuadernos de historia (Santiago), (52), 233-261. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0719-12432020000100233

BND (2018). Biblioteca Nacional de Chile. Educar la fuerza y la voluntad. La Educación Física en Chile (1889-1930). Recuperado en: http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-100666.html#presentacion

Castillo-Retamal, F., Almonacid-Fierro, A., Castillo-Retamal, M., & Bássoli de Oliveira, A. (2020). Formación de profesores de Educación Física en Chile: una mirada histórica (Physical Education teacher training in Chile: a historical view). Retos, 38, 317-324. Doi: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73304

Celis-Morales, C., Salas, C., Álvarez, C., Aguilar Farías, N., Ramírez Campillos, R., Leppe, J., ... & Martínez, M. A. (2015). Un mayor nivel de actividad física se asocia a una menor prevalencia de factores de riesgo cardiovascular en Chile: resultados de la Encuesta Nacional de Salud 2009-2010. Revista médica de Chile, 143(11), 1435-1443.

Curilem, C. A. (2017). Evaluación y diseño de un Sistema de medición de la calidad de la Educación física (Doctoral dissertation, Universidad de Córdoba). https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=70564

Díaz-Martínez, X., Garrido, A., Martínez, M. A., Leiva, A. M., Álvarez, C., Ramírez-Campillo, R., ... & Abraña, A. M. (2017). Factores asociados a inactividad física en Chile: resultados de la Encuesta Nacional de Salud 2009-2010. Revista médica de Chile, 145(10), 1259-1267.

Flores Ferro, E., Escobar Ruiz, N., Jara Rojas, P., Maureira Cid, F., Gutiérrez Duarte, S., Cárdenas Begazo, S., Muñoz Lara, M., & Díaz Magallanes, V. (2020). Análisis del perfil de egreso de la carrera de pedagogía en educación física de Chile: un estudio cuantitativo (Analysis of the graduate profile of Chile’s physical education pedagogy degree: a quantitative study). Retos, 39, 532-538. Doi: https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.81379

Flores Ferro, E., Maureira Cid, F., Silva Salse, Ángela, Muñoz Lara, M., Matheu Pérez, A., Navarro Aburto, B., Bahamondes Acevedo, V., Hadweh Briceño, M., Hurtado Almonacid, J., Valdés Montecinos, M., Aedo Muñoz, E., Peña Troncoso, S., Serey Araneda, D., Zavala Crichton, J. P., Maureira Sánchez, J., Brevis Yeber, M., & Valero Catalán, M. (2020). Percepciones institucionales de los estudiantes de Pedagogía en Educación Física de Chile (Institutional perceptions of Physical Education Pedagogy students from Chile). Retos, 38, 312-316. Doi: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.76710

Flores Ferro, E., Maurera Cid, F., Hadweh Briceño, M., Alonso Gutiérrez Duarte, S., Silva-Salse, Ángela, Peña-Troncoso, S., Castillo-Retamal, F., González Flores, P., Pauvif Cárcamo, F., Bahamondes Acevedo, V., Zapata Vera, G., Zavala-Crichton, J. P., Maureira Sánchez, J., Brevis-Yever, M., & Lagos Olivos, C. (2020). Nivel de satisfacción de las clases online por parte de los estudiantes de Educación Física de Chile en tiempos de pandemia (Level of satisfaction of online classes by students of Physical Education of Chile in times of pandemic). Retos, 41, 123-130. Doi: https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82907

Flores, E., Bahamondes, V. V., Maureira, F., & González, P. (2019). Motivos de deserción universitaria de estudiantes de educación física de Chile. EmásF: revista digital de educación física, (57), 14-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6860150

Franco, E. (2010). Evolución diacrónica del concepto de Educación Física. Revista Digital EF Deportes, 15, 147. Recuperado en: https://www.efdeportes.com/efd147/evolucion-diacronica-del-concepto-de-educacion-fisica.htm

Galvez C., Espinoza E., Veliz C., Flores Ferro E., & Maureira F. (2015). Factores motivacionales en la práctica de actividad física de los estudiantes de Educación Física de Santiago de Chile. VIREF Revista De Educación Física, 4(3), 74-86. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/23172

García, A., & Ruiz, J. A. (2010). La Educación Física en la historia del mundo contemporáneo. Lecturas, Educación Física y deportes, 148. Recuperado en: https://www.efdeportes.com/efd148/la-educacion-fisica-en-la-historia.htm

Giakoni, F., Paredes, P., & Duclos-Bastías, D. (2021). Educación Física en Chile: tiempo de dedicación y su influencia en la condición física, composición corporal y nivel de actividad física en escolares. Retos, 39, 24-29. Doi: https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77781

Gonzalez Orb, M., Molina Sotomayor, E., Ferreira Urzúa, M., Leiva Contardo, R., Martínez Salazar, C., Trujillo Galindo, H., Lobos González, M., Beltran Gonzalez, A., Vargas Vitoria, R., Flandez Valderrama, J., & Negron Molina, M. (2019). Construcción y validación de un instrumento para valorar la calidad de la formación de profesores de Educación Física en Chile (Construction and validation of an instrument for assessing training quality in physical education teachers from Chile). Retos, 37, 312-319. Doi: https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69304

González, R., Madrera, E., & Salguero, A. (2004). Las escuelas gimnásticas y su relación con la actividad física y educación física actuales. Revista Digital EF Deportes, 10, 73. Recuperado en: https://www.efdeportes.com/efd73/gimn.htm

Jiménez, G., Vergara, M., & Moreno, J. H. (2013). Análisis pedagógico de los contenidos curriculares de la formación de los docentes de Educación Física en Chile a la luz de la Praxiología Motriz. Revista Iberoamericana de Educación, 61(4), 6. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5891888

JUNAEB (2017). Informe Mapa Nutricional 2017. Disponible en: https://www.junaeb.cl/wp-content/uploads/2013/03/Informe-Mapa-Nutricional-2017-FINAL.pdf

López, A. A. (2016). Buen vivir, sistema escolar y educación física en chile: una realidad por construir. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 2(2), 138-149. https://panambi.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/599

Luarte R., C., Poblete V., F., & Flores R., C. (2014). Nivel de desarrollo motor grueso en preescolares sin intervención de profesores de educación física, Concepción, Chile. Ciencias De La Actividad Física UCM, 15(1), 7-16. Recuperado a partir de http://revistacaf.ucm.cl/article/view/36

Mamonde, M. (1995). Educación física militarizada en Argentina. Educación Física y Ciencia, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. 1. Recuperado en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/11742

Martínez, F. (2011). Construyendo cuerpos infantiles... modelando cuerpos patriotas. La educación física en chile. 1889-1920. Educación Física y Ciencia, 13, 99-10. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr5229

Martínez, F. (2012). Hacia una pedagogía del cuerpo: la Educación Física en Chile. 1889-1920. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 14(3), 320-331. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4103298

Maureira Cid, F., Flores Ferro, E., González Flores, P., Palma Gajardo, E., Fernández Rebolledo, M., & Véliz Véliz, C. (2018). Propiedades psicométricas del inventario de estilos de aprendizaje de Kolb y del cuestionario de Felder-Silverman en estudiantes de educación física de Santiago de Chile. Ciencias De La Actividad Física UCM, 19(1), 1-11. Doi: https://doi.org/10.29035/rcaf.19.1.5

Maureira, F. (2013). Validez y confiabilidad del CHAEA en estudiantes de educación física de Chile. Educación física Chile, (271), 3. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7692455

Maureira, F. (2021). Conocimientos biológicos de la homosexualidad y transexualidad en estudiantes de Educación Física de Chile (Biological knowledge of homosexuality and transsexuality in Physical Education students in Chile). Retos, 42, 805-812. Doi: https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.88708

Maureira, F., Flores, E., Castillo, F., Cortés, M. C., Peña, S., Bahamonde, V.., ... & Cortes, B. Prevalencia de neuromitos en estudiantes de Pedagogía en Educación Física de Chile (Prevalence of neuromyths in students of Physical Education Pedagogy of Chile). Retos, 42, 426-433. Doi: https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.88204

Maureira, F., Flores, E., Ramírez, M. A., Cortes, B., & Hernández, P. B. (2021). Relación de los estilos de aprendizaje, habilidad emocional, habilidades múltiples y detección emocional en estudiantes de educación física de Santiago de Chile. Ciencias de la Actividad Física UCM, 22(2), 1-13. Doi: https://doi.org/10.29035/rcaf.22.2.1

Moreno Doña, A., Campos Vidal, M., & Almonacid Fierro, A. (2012). Las funciones de la educación física escolar: una mirada centrada en la justicia social y la reconstrucción del conocimiento. Estudios pedagógicos (Valdivia), 38(ESPECIAL), 13-26. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000400002

Moreno, A., Gamboa, R., & Poblete, C. (2014). La Educación Física en Chile: análisis crítico de la documentación ministerial1. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 36, 411-427. Doi: https://doi.org/10.1590/S0101-32892014000200010

Navarro Aburto, B., Peña Trocoso, S., Beltrán, J. C., Guzmán Muñoz, A., Flores Ferro, E., & Fuentes Merino, P. (2021). Desafíos de las Estrategias Pedagógicas Integradas (EPI) en la formación de profesores y profesoras de Educación Física en Chile (Challenges of integrated learning Strategies (ILS) in a Physical Education teaching training program in Chile). Retos, 42, 750-756. Doi: https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.80079

Petermann, F., Durán, E., Labraña, A. M., Martínez, M. A., Leiva, A. M., Garrido-Méndez, A., ... & Celis-Morales, C. (2017). Factores asociados al desarrollo de obesidad en Chile: resultados de la Encuesta Nacional de Salud 2009-2010. Revista médica de Chile, 145(6), 716-722

Poblete, C., Moreno, A., & Rivera, E. (2014). Educación Física en Chile: Una historia de la disciplina en los escritos de la primera publicación oficial del Instituto de Educación Física de la Universidad de Chile (1934-1962). Estudios pedagógicos (Valdivia), 40(2), 265-282. Recuperado en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052014000300016

RAE (2019). Diccionario de la lengua española. Edición del Tricentenario. Educación Física. Recuperado en: https://dle.rae.es/educaci%C3%B3n#1YqnuKu

Ramos, A., López, R., & Murillo, J. (2017). Alfabetización física: una percepción reflexiva. Dialógica: revista multidisciplinaria, 14(1), 87-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6216222

Rannau, J. P. (2020). Educación Física en Chile: hacia una transdiciplinariedad desde elcurrículum y la colaboración pedagógica. Praxis Educativa, 24 (2), 1-17. Doi: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240210

Reyno, A. (2010). Contenidos de la actividad expresivo motriz en los programas de las carreras de pedagogía en Educación Física, en Chile.(Content Related to Body Expression Activities in Teaching Degree Programs in Physical Education, in Chile). Cultura, Ciencia y Deporte, 5(13), 5-10. Doi: https://doi.org/10.12800/ccd.v5i13.61

Reyno, A. (2010). Los objetivos y contenidos de las actividades de expresión motriz, según la opinión de los profesores de educación física en Chile (Objectives and contents of the activities of motor expression, according to the opinion of Physical Education teachers in C. Retos, 18, 56-59. https://doi.org/10.47197/retos.v0i18.34653

Reyno, A. (2011). Los contenidos de la expresión motriz y la gimnasia rítmica según la opinión de los profesores de Educación Física en Chile. EmásF: revista digital de educación física, (12), 9-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3890821

Riobó, E., & Villarroel, F. J. (2019). Belleza plástica, eugenesia y educación física en Chile: presentación de la fuente “Aspectos de la educación física”, de Luis Bisquertt (1930). História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 26, 673-682. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-59702019000200018

Rivera Gutiérrez, C., & Henríquez-Alvear, L. (2019). Análisis de los documentos (1872-1886) que influyeron en los programas de la disciplina de Educación Física en Chile. Journal of Sport & Health Research, 11 (2). https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/80953

Rivera, C., & Alvear, L. H. (2018). Construcción disciplinar de la educación física, efectos sobre una región culturalmente diversa: La Araucanía. Revista Inclusiones, 174-194. http://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/918

Rodríguez-Rodríguez, F. (2016). Medición de la calidad de la Educación Física en Chile, un desafío pendiente. Espacios en Blanco. Revista de Educación (Serie Indagaciones), 26 (2). http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1515-94852016000200002&lang=es

Sainz, R. (1992). Historia de la educación física. Cuadernos de sección. Educación, 5, 27-47. https://www.eusko-ikaskuntza.eus/es/publicaciones/historia-de-la-educacion-fisica/art-11632/

Veliz Veliz C., Arenas San Martín R., Gálvez Mella C., Bahamondes Acevedo V., & Maureira Cid F. (2015). Breve historia de la Educación Física en Chile. VIREF Revista De Educación Física, 4(2), 99-110. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/23656

Zagalaz, M., Moreno, R., Cachón, J. (2001). Nuevas tendencias en la Educación Física. Contextos Educativos, 4, 263-294. Recuperado en: https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/497/461

Published

2022-01-06

How to Cite

Sánchez González, S., Castro Barrientos, C., Prat, A., & Castillo-Paredes, A. (2022). Physical Education Pedagogy in Chile in school contexts, universities and public policies. A review. Retos, 43, 904–915. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.87807

Issue

Section

Theoretical systematic reviews and/or meta-analysis

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>