Transition to adulthood for young people in residential care
A pathway to engagement, autonomy and social responsibility
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.00Keywords:
Acogimiento residencialDownloads
References
Alonso, E., Santana, L. E. & Feliciano, L. (2018). Trayectorias de empleabilidad de los jóvenes que abandonan el sistema de protección. Educatio Siglo XXI, 36, 485–504. https://doi.org/10.6018/j/350101.
Arnau, L., Jariot, M. & Roca, J. S. (2021). Instrumentos de Evaluación e Investigación en Pedagogía Social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 37, 2. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.37.00.
Becquet, V. & Goyette, M. (2014). L’engagement des jeunes en difficulté. Sociétés et jeunesses en difficulté. Revue pluridisciplinaire de recherche, 14. http://journals.openedition.org/sejed/7828.
Bernal, T., Melendro, M. & Charry, C. (2020). Transition to Adulthood Autonomy Scale for Young People: Design and Validation. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00457.
Bernal, T., Melendro, M., Charry, C. & Goig, R. (2020). La influencia de la familia y la educación en la autonomía de los jóvenes: una revisión sistemática. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(2), 29-44. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.76175.
Campos, G., Goig, R. & Cuenca, E. (2020). Relevance of the social support network for the emancipation of young adults leaving residential care. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 18(50). https://doi.org/10.25115/ejrep.v18i50.2599.
De-Juanas Oliva, Á., García-Castilla, F. J. & Ponce De León Elizondo, A. (2020). El tiempo de los jóvenes en dificultad social: utilización, gestión y acciones socioeducativas. Revista Española de Pedagogía, 78(277), 477–496. https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-05.
Del Valle, J. F., Baz, E. Á. & Rodrigo, A. F. (1999). Y después... ¿qué?: estudio de seguimiento de casos que fueron acogidos en residencias de protección de menores en el Principado de Asturias. Servicio Central de Publicaciones del Principado de Asturias. http://hdl.handle.net/10651/54791.
FEPA (2016). La emancipación de jóvenes tutelados y extutelados en España. Observatorio del Tercer Sector. https://www.fepa18.org/wp-content/uploads/2018/07/Mapa_servicios_emancipacion_FEPA.pdf
García-Alba, L. (2021). Implementación y evaluación del programa “PLANEA” de entrenamiento de habilidades para la vida independiente en jóvenes en acogimiento residencial. [Tesis de doctorado. Universidad de Oviedo]
García-Alba, L., Postigo, Á., Gullo, F., Muñiz, J. & Del Valle, J. F. (2021). PLANEA Independent Life Skills Scale: Development and Validation. Psicothema, 33(2), 268-278. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.450.
Incarnato, M., Segade, A. & López, L. I., (2018). Adolescentes y jóvenes sin cuidados parentales en América Latina.: Una mirada sobre sus trayectorias hacia la vida independiente. Universidad de Monterrey. Cátedra por la Infancia. http://redegresadoslatam.org/wp-content/uploads/2018/08/Adolescentes-y-jovenes-sin-cuidados-parentales-en-America-latina.pdf
Martín Cabrera, E., González Navasa, P., Chirino, E. & Castro, J. J. (2020). Inclusión social y satisfacción vital de los jóvenes extutelados. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 35, 101-111. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.35.08.
Melendro, M., Campos, G., Rodríguez-Bravo, A. E. & Resino, D. A. (2020). Young people’s autonomy and psychological well-being in the transition to adulthood: A Pathway Analysis. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01946.
Melendro, M., Campos, G., De-Juanas, A., García-Castilla, F.J., Goig, R.M., Martínez-Sánchez, I. & Rodríguez-Bravo, A.E. (2019). CUESTIONARIOS EVAP (Evaluación de la Autonomía Personal). Registro de la Propiedad Intelectual de la Comunidad de Madrid, Nº M-004026/2019. https://evap.researchtaba.com/proyecto-evap/
Montserrat C., Llosada-Gistau J., Casas F. & Sitjes R. (2019). Different Perceptions Regarding the Education of Children in Care: The Perspectives of Teachers, Caregivers and Children in Residential Care. In P. McNamara, C. Montserrat y S. Wise (eds), Education in Out-of-Home Care. Children’s Well-Being: Indicators and Research, 22. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26372-0_14.
Montserrat, C. & Baena, M. (2016). Evaluación del proceso de emancipación de jóvenes en acogimiento residencial o familiar. En Jóvenes que construyen futuros: de la exclusión a la inclusión social (pp. 271-280). Universidade de Santiago de Compostela.
Montserrat, C., Casas, F. & Bertrán, I. (2013). Unequal opportunities in education among adolescents in residential and family foster care. Journal for the Study of Education and Development, 36(4), 443-453. https://doi.org/10.1174/021037013808200267.
Rodríguez-Bravo, A.E., Melendro, M., Bernal-Romero, T.L., Rodrigo_Moriche, P. & Torrecilla, E. (2021). Informe ejecutivo: Proyecto Acompaña. Modelo de intervención socioeducativa y acompañamiento a jóvenes en situación de extutela y/o riesgo social de Cruz Roja Española. Ed. Cruz Roja Española. https://www2.cruzroja.es/inmigrantes/-/asset_publisher/BYTrWQIZb2lb/document/id/797499485
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.