Preferences, renunciation and opportunities in leisure practices of vulnerable young people

Keywords: Leisure, vulnerable, youth training, opportunities, socio-educational intervention

Abstract

We present the outcome of an investigation carried out between 2013 and 2016 which inquires about the preferences of leisure activities of vulnerable youth in Spain and the reasons for their renunciation of these practices. We also aim to explore the possible relation­ship between gender and renunciation. Finally, we analyze the effect of the renunciation of the leisure practices of young people on their training capacities, considered as opportunities for their life trajectories. To this end, we conducted a descriptive and quantitative study which applied an ad hoc questionnaire on a sample of 2.694 participants, finding that a total of 783 individuals were identified as vulnerable. The information gathered showed that preferential leisure practices of vulnerable youth coincide with the preferred activities of the rest of young population in Spain, pointing out sports, ICT activities and music. It also confirmed the lei­sure poverty approaches, which state that young people quit practicing their favorite leisure activities due to relational causes and a lack of resources, especially in the case of women. Furthermore, we found differences on the renunciation or no renunciation regarding the im­portance that vulnerable youth give to capabilities such as creativity and innovation and to conflict management, being young individuals who actually quit practising leisure activities the ones who value to a greater extent these capacities. These results provide precise guidelines for more effective socio-educational interventions on this vulnerable group. 

Author Biographies

Francisco Javier García-Castilla, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Doctor en Sociología en el Programa de Exclusión y Política Social por la Universidad Pontificia Comillas de Madrid. Es licenciado en Sociología y diplomado en Trabajo Social por la misma universidad. Es Profesor Contratado Doctor, y actualmente está adscrito al departamento de Trabajo Social en la Facultad de Derecho de la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Ha sido profesor en la diplomatura de trabajo social de la UNED, y ac­tualmente lo es en diversas asignaturas en el grado de esta titulación, además de participar como docente en tres másteres relacionados con estrategias de intervención con jóvenes. Ha partici­pado como investigador en cuatro proyectos I+D+i. Entre sus publicaciones destacan capítulos de libro y artículos relacionados con la infancia, adolescencia y juventud. Ha desempeñado diversos cargos académicos siendo el último de ellos el de Vicerrector Adjunto de Extensión Universitaria, Cursos de Verano, Cultura y Deportes de la UNED. 

 

Miguel Melendro Estefanía, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Doctor en Educación. Profesor del Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social. Facultad de Educación (UNED). Director del Máster en Acción Socioeducativa con colectivos vulnerables: familia, infancia, adolescencia y juventud. Codirector de TABA INTERNATIONAL RESEARCH (Grupo Internacional de Investigación sobre Inclusión Social y Derechos Humanos). Líneas de investigación en intervención/acción socioeducativa con infancia, adolescencia y juventud en dificultad social, tránsito a la vida adulta, educación eco-so­cial y pensamiento complejo en educación. 

Catherine Blaya, Haute Ecole de Pédagogie - departamento: UER de pédagogie Spécialisée Universidad de Burdeos

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Portsmouth (Reino Uni­do). Profesora en la Universidad de Capacitación de los Docentes de Canton de Vaud (Suiza) y responsable científica del LASALE (centro de investigación sobre la prevención del abandono escolar). Presidente del Observatorio Internacional de la Violencia en Medio Escolar desde 2013. Ha realizado numeras investigaciones científicas comparativas sobre los jóvenes en situaciones difíciles, clima escolar, violencia y acoso escolar y ciberacoso. Ha publicado 38 artículos en revis­tas científicas, 10 libros y 31 capítulos de libros, entre los que destacan: School Bullying: Another Form of Violence (2001);Violence in Schools and Public Policies (2002); Violence et Maltraitance en Milieu Scolaire (2006); Décrochages scolaires, l’école en difficulté (2010); Les ados dans le cy­berespace, prises de risque et cyberviolence (2013); International perspectives on cyberbullying (in Press).

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Published
2018-01-07