Comprehensive Evaluation Strategy 2010: Factors Associated with the Learning of Students in First and Second Grades in Baja California, Mexico

Main Article Content

Juan Carlos Rodríguez Macías
Luis Ángel Contreras Niño
Carlos David Díaz López
Sofía Contreras Roldán

Abstract

The Unit of Educational Assessment (UEE) of the Autonomous University of Baja California (UABC) of Mexico, has carried out since 2005 annual assessments of the educational system of the state. It monitors the quality of education in the state, and provides information for the improvement of the educational system. We describe the results obtained in 2010, in the annual evaluation carried out for the educational department of Baja California, Mexico by the Educational Evaluation Unit of the Autonomous University of Baja California. The evaluation included four instruments that explored the perceptions of a sample of students from first and second grades in high school about their learning opportunities, learning strategies used to learn, perceived school climate and the way they regulated their academic behavior. We also explored the perceptions about learning opportunities provided by teachers and the headmaster of the school. The results show significant differences between academic achievement, as measured by the national test ENLACE, and the evaluative factors mentioned. Particularly relevant were the prior achievement of students and their school perceptions, parental support for study, teachers’ continuous professional development and their level of mastery of ICTs, among other aspects which reveal the multifactorial nature of educational achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Macías, J. C., Contreras Niño, L. Ángel, Díaz López, C. D., & Contreras Roldán, S. (2012). Comprehensive Evaluation Strategy 2010: Factors Associated with the Learning of Students in First and Second Grades in Baja California, Mexico. Bordon. Revista De Pedagogia, 64(2), 195–216. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/22008
Section
Articles
Author Biographies

Juan Carlos Rodríguez Macías, Universidad Autónoma de Baja California (UABC)

Profesor-investigador de la Universidad Autónoma de Baja California (UABC). Dr. en Ciencias Sociales con especialidad en estudios regionales por el Colegio de la Frontera Norte (el Colef). Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores y sus temas de interés son las variables asociadas al logro escolar; la evaluación de políticas educativas, el diseño y análisis de indicadores educativos. Adicional a su labor de investigación, desempeña la docencia en la maestría y el doctorado del Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE) de la UABC.

Correo electrónico de contacto: juancr_mx@uabc.edu.mx

 

Luis Ángel Contreras Niño, Universidad Autónoma de Baja California (UABC)

Profesor-investigador de la Universidad Autónoma de Baja California. Dr. en Psicología con especialidad en educación. Su línea de investigación es la evaluación del aprendizaje a gran escala referida a un criterio y participa como docente en los postgrados en ciencias educativas que ofrece el IIDE la UABC. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores.

Correo electrónico de contacto: angel@uabc.edu.mx

 

Carlos David Díaz López, Universidad Autónoma de Baja California (UABC)

Carlos David Díaz López

Licenciado en Psicología. Colabora en la Unidad de Evaluación Educativa del IIDE de la Universidad Autónoma de Baja California.

Correo electrónico de contacto: carlos8diaz@gmail.com

Sofía Contreras Roldán, Universidad Autónoma de Baja California (UABC)

Licenciada en Psicología. Colabora en la Unidad de Evaluación Educativa del IIDE de la Universidad Autónoma de Baja California y estudia la Maestría en Ciencias Educativas en dicha institución.

Correo electrónico de contacto: sofiacontreras@gmail.com

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.