THE CONCEPT OF CITIZENSHIP CONSTRUCTED BY YOUTHS WHO EXPERIENCED CHILDHOOD PARTICIPATION

Main Article Content

Ana M. Novella
Ingrid Agud
Asun Llena
Jaume Trilla

Abstract

INTRODUCTION. The purpose of this paper is to present findings that arise from the project Child Participation and Construction of Citizenship. Part of this work addressed the mid-term impact of being involved in genuine participatory experiences during childhood. These experiences can be developed in three different educational settings: in school, in non-curricular activities or at the community level in city councils. This article focuses on data related to how the youths who had those experiences perceived the concept of good citizenship. METHODS. The study makes use of evaluative participatory research, involving surveys and semi-structured interviews. The cohort is composed of people aged 18 to 22: a first group includes the population that had a childhood participatory experience between the age of 8 to 10 (n=277); the second group is composed of a population that has never had this kind of experience (n=400). RESULTS. The results presented in this paper reflect the outcomes of the uni-variable and bi-variable analysis of items referring to the development of the concept of good citizen, as well as the analysis of the content of the interviews in terms of their characterization of a good citizen around four main dimensions: respect, civility, participation and sense of community. DISCUSSION. We report that youths from the group with participatory experience during their childhood maintain an idea of citizenship that is more elaborate and demanding compared to the control group. This behavior is linked to the civic humanism and respect towards communal life and social harmony. In conclusion, childhood participatory experiences sensitize people to the concept of citizenship, stressing aspects such as participation, critical thinking and social and political engagement.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Novella, A. M., Agud, I., Llena, A., & Trilla, J. (2013). THE CONCEPT OF CITIZENSHIP CONSTRUCTED BY YOUTHS WHO EXPERIENCED CHILDHOOD PARTICIPATION. Bordon. Revista De Pedagogia, 65(3), 93–108. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/23166
Section
Articles
Author Biographies

Ana M. Novella, Universidad de Barcelona

Profesora lectora del Departamento de Teoría e Historia de la Educación, Universidad de Barcelona.Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación y profesora del Departamento de Teoría e Historia de la Educación en la Facultad de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Miembro del Grupo de Investigación Consolidado en Educación Moral (GREM). Trabaja temas relacionados con la infancia, participación y ciudad. Recientemente ha publicado el libro Infant, participació i ciutat. El conselld’infants, un exercici de ciutadania en la editorial Horsori de Barcelona que próximamente se publicará en castellano.

Ingrid Agud, Universidad de Barcelona

Investigadora en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación, Universidad de Barcelona. Máster en Educación para la Ciudadanía i en valores. Doctoranda en el programa Educación y Sociedad (línea de investigación: Ciudadanía y Participación Infantil) de la Universidad de Barcelona, con beca pre-doctoral FPI del Ministerio de Economía i Competitividad, en el proyecto I+D+i “Participación Infantil i Construcción de la Ciudadanía”. Ha realizado una parte de su periodo de formación como investigadora en la City University of New York, Children’s Environments Research Group.

Asun Llena, Universidad de Barcelona

Profesora titular en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación, Universidad de Barcelona. Doctora en Pedagogía Social y profesora titular del Departamento de Teoría e Historia de la Educación en la Facultad de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Miembro del Grupo de Pedagogía Social (GPS) para la cohesión e inclusión social. Trabaja en temas relacionados con la infancia, adolescencia y juventud, el desarrollo comunitario, política social y trabajo de calle. Codirectora de la colección Acción Comunitaria de la editorial Graó. Ha trabajado como experta Europea en Rumania para el desarrollo de los servicios sociales.

Jaume Trilla, Universidad de Barcelona

Catedrático en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación, Universidad de Barcelona. Profesor universitario desde hace más de 35 años, contando también con experiencia en otros niveles y ámbitos educativos. Ha publicado numerosos artículos en revistas científicas y profesionales. Autor o coautor, entre otros, de los libros siguientes: La educación fuera de la escuela; Ensayos sobre la escuela; La educación informal; Pedagogia del ocio; Llibresescolarsfantàstics; El profesor y los valores controvertidos; Otras educaciones; Animación sociocultural (coord.); Aprender, lo que se dice aprender; De profesión: educador social; Pedagogia del grup i del projecte. El legado pedagógico del siglo XX (coord.); La aborrecida escuela. Por algunos de estos trabajos ha recibido los premios de Pedagogía Josep Pallach, Rosa Sensat (en dos ocasiones).

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.