Changes in the symptoms of inattention, hyperactivity and impulsivity in children and adolescents with ADHD through Sports. A review

Authors

  • Thamara Palma Marifil • Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas, Santiago 8370035, Chile
  • Daniel Carroza Sepulveda 1.- Universidad de Las Américas. Facultad de Educación. Escuela de Pedagogía en Educación Física, Santiago, Chile.
  • Romina Torres Lorca 1.- Universidad de Las Américas. Facultad de Educación. Escuela de Pedagogía en Educación Física, Santiago, Chile.
  • Carlos Poblete-Aro • Escuela de Ciencias de la Actividad Física, el Deporte y la Salud, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Santiago de Chile. • Centro de Investigación de Rehabilitación en Salud, Universidad de Las Américas. Santiago,Chile
  • Cynthia Cadagan • Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Gabriela Mistral, Santiago, Chile.
  • Antonio Castillo-Paredes • Grupo AFySE, Investigación en Actividad Física y Salud Escolar, Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas, Santiago 8370035, Chile • Grupo de Educación Física y Aprendizaje, México.

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.78201

Keywords:

Child, Adolescent, Sports, Attention Deficit Disorder with Hyperactivity, Attention deficit hyperactivity disorder

Abstract

Introduction: Attention Deficit Disorder with Hyperactivity is a disorder associated with inattention, hyperactivity and impulsivity and can persist into adulthood, affecting social, academic and functional deterioration. Physical exercise has proven to be favorable for generating positive changes in the person suffering from any disease, thus improving their quality of life. However, sports games do not have a consensus as a therapeutic tool in this disorder. Objective: The objective of this research is to determine the effect of pre-sport games in children and adolescents between 5 and 18 years old with Attention Deficit Disorder with Hyperactivity on impulsivity, inattention, hyperactivity and self-control through a review of the literature. Methodology: A search was carried out in different databases PubMed, Scopus, WoS and Scielo (articles in English and Spanish) with the keywords ('Child' OR 'Adolescent') AND ('Sport') AND ('attention deficit disorder with hyperactivity 'OR' Attention deficit hyperactivity disorder '). Articles were included from 2010 to 2020 and it was carried out on December 10, 2020. Results: Out of a total of 392 articles found in the databases, only five articles met the inclusion and exclusion criteria, of which three articles show improvements in social behavior, two show improvements in aggressiveness, while in the variable of hyperactivity, one article showed significant improvements while another did not. Conclusion: Individual or group physical sports activities provide benefits to students who suffer from attention deficit hyperactivity disorder.

Author Biography

Antonio Castillo-Paredes , • Grupo AFySE, Investigación en Actividad Física y Salud Escolar, Escuela de Pedagogía en Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Las Américas, Santiago 8370035, Chile • Grupo de Educación Física y Aprendizaje, México.

Académico de planta de la carrera de Pedagogía en Educación Física de la Universidad de Las Américas.

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Published

2021-07-01

How to Cite

Palma Marifil, T., Carroza Sepulveda, D., Torres Lorca, R., Poblete-Aro, C., Cadagan, C., & Castillo-Paredes, A. (2021). Changes in the symptoms of inattention, hyperactivity and impulsivity in children and adolescents with ADHD through Sports. A review. Retos, 41, 701–707. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.78201

Issue

Section

Theoretical systematic reviews and/or meta-analysis

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