A Gender Perspective in Analyzing Film Production for Children as a Source for Coeducation
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

Métricas alternativas

Metrics

Keywords

Coeducation
pedagogical materials
stereotypes
sexism
cartoons Coeducación; recursos didácticos; estereotipos; sexismo; dibujo animado

How to Cite

Heras Peinado, T., & Mérida Serrano, R. (2021). A Gender Perspective in Analyzing Film Production for Children as a Source for Coeducation: [A Gender Perspective in Analyzing Film Production for Children as a Source for Coeducation]. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 62, 183–208. https://doi.org/10.12795/pixelbit.86062

Abstract

This research analyzes the female and male characters in 11 movies for children produced by Disney, Pixar, and DreamWorks. It seeks to provide useful information on the existence of sexist and discriminatory roles in films that are commonly used as pedagogical materials and to discover if this material rather than helping professionals in educating children for gender equality, becomes a means by which children may learn counter values. The study has been carried out using a qualitative approach and content analysis has been followed in order to access the percentage of female characters in the films, its relationship with other characters and the plot patterns that are given to each main character depending on their gender. Results reveal that there is an unequal representation of female and male characters, and gender stereotypes and sexist behaviors that perpetuate the roles and traditional social image endorsed to women and men are identified. As conclusion, it can be argued that these films cannot be considered as educational resources that promote that gender equality values that characterize any coeducational experience at the school unless both teachers and children undertake a critical analysis with a gender perspective during the film screening in the classroom.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.86062
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alborch, C. (2011). Malas: Rivalidad y complicidad entre mujeres. Editorial Aguilar.

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: fundamentos y metodología. Paidós.

Artal, M. (2011). Construir el género. El cuestionamiento del sexismo y del androcentrismo en el sistema educativo. Acciones E Investigaciones Sociales, (27), 5-21. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.200927340

Caiza, M. I., & Enríquez, T. V. (2020). Análisis narrativo de los estereotipos en las princesas de Disney: Blancanieves, Mulán y Moana (Tesis de licenciatura inédita). https://bit.ly/35OCP57

Campbell, S. Smith, K., & Alexander, K. (2017). Spaces for gender equity in Australian early childhood education in/between discourses of human capital and feminism. Australasian Journal of Early Childhood, 42(3), 54-62. https://doi.org/10.23965/AJEC.42.3.07

Colás, P., & Villaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 25(1), 35-38. https://bit.ly/36MOSPv

Colás, P., & Bolaños, L. M. (2010). Educación inclusiva en género: Aplicaciones en la práctica. Revista Educação, Artes e Inclusão, 1(3), 61-77.

Contreras, P., & Trujillo, M. (2014). Coeducación para la equidad: a propósito del corpus curricular de la educación chilena. Análisis desde una perspectiva de género. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (9), 29-49. http://dx.doi.org/10.18002/cg.v0i9.1042

Crescenzi, L., Jewitt, C., & Price S. (2014). The Role of Touch in Preschool Children’s Learning Using iPad versus Paper Interaction. The Australian Journal of Language and Literacy, 37(2), 86-95. http://goo.gl/7mg7Kx

Beauvoir, S. de (2019). El segundo sexo. Debolsillo.

Duriez, B., Giletta, M. Kuppens, P., & Vansteenkiste, M. (2013). Extrinsic relative to instrinsic goal pursuits and peer dynamics: Selection and influence processes among adolescents. Journal of Adolescence, 36(5), 925-933. http://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.07.009

Espinar-Ruiz, E. (2007). Estereotipos de género en los contenidos audiovisuales infantiles. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 29, 129-134. http://doi.org/10.3916/C29-2007-18

Fernandez, A. M. (2019). Violencia hacia las mujeres en el lenguaje: género gramatical, estereotipos y narrativas. Sémata: Ciencias Sociais E Humanidades, (31). https://doi.org/10.15304/s.31.5956

Fernández-de-Arroyabe, A., Lazkano-Arillaga, I., & Egustikiza-Sesumaga, L. (2018). Nativos digitales: Consumo, creación y difusión de contenidos audiovisuales online. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 57, 61-69. https://doi.org/10.3916/C57-2018-06

Francis, B. (2010). Gender, Toys and Learning. Oxford Review of Education, 36, 325-344. https://doi.org/10.1080/03054981003732278

Freeman, N.K. (2007). Preeschoolers´ Perceptions of Gender Appropriate Toys and their Parents´ Beliefs about Genderized Behaviors: Miscommunication, Mixed Messages, or Hidden Truths? Early Childhood Education Journal, 34(5), 357-366. http://dx.doi.org/10.1007/s10643-006-0123-x

Garlen, J. C. (2018). Interrogating innocence: “Childhood” as exclusionary social practice. Childhood, 26(1), 54-67. https://doi.org/10.1177/0907568218811484

Gil, M. (2019). La construcción de personajes masculinos en el cine (Tesis de pregrado inédita). https://bit.ly/3nACw3K

González-Gabaldón, B. (1999). Los estereotipos como factor de socialización en el género. Comunicar, 12, 79-88. https://doi.org/10.3916/C12-1999-12

Hederich, C., Camargo, A., López, O., Páramo, P., & Sanabria, L. (2013). Aprendizaje situado. Género y entornos de aprendizaje. Nodos y nudos: revista de la Red de Calificación de educadores, 4(35), 22-34. https://doi.org/10.17227/01224328.2263

Hernández-Ruiz, A., & Sandoval-Zamorano, C. (2020). Consideraciones sobre el amor romántico en el amor romántico en el cine extranjero. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado Hidalgo. 8(16), 69-74. https://doi.org/10.29057/icsa.v8i16.5983

Iglesias, M., & Miguel, M. de (2013). La fémina Disney: análisis y evolución del personaje femenino en cuatro películas de la factoría Disney. Sociedad y Economía, (24), 121-142. https://bit.ly/2Kf3sYk

Lee-Thomas, K., Sumsion, J., & Roberts, S. (2005). Teacher Understandings of and Commitment to Gender Equity in the Early Childhood Setting. Australian Journal of Education, 30(1), 21-27. https://doi.org/10.1177/183693910503000105

Lombardía, A. (2020). Princesas Disney: Análisis de la evolución de las princesas Disney desde Blancanieves hasta Elsa. (Trabajo Fin de Grado inédito). https://hdl.handle.net/11441/101730

LLeixa, M. T., Soler, S., & Payeras, P. (2019). Perspectiva de género en la formación de maestras y maestros de Educación Física (Gender perspective in the training of Physical Education teachers). Retos, 37(37), 634-642. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74253

Llovet, C., Díaz-Bustamante, M., & Méndiz, A. (2019). Estado de la cuestión sobre la sexualización infantil en el entorno digital y propuestas de alfabetización mediática. Doxa Comunicación. Revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias, 28(28), 223-240. https://doi.org/10.31921/doxacom.n28a12

Martín, A., & Marsh, H. (2005). Motivating Boys and Motivating Girls: Does Teacher Gender Really Make a Difference? Australian Journal of Education, 49(3), 320-334. https://doi.org/10.1177/000494410504900308

Martínez, A., & Merlino, A. (2006). Discourse and socialization in children´s cinematographic productions. [Discurso y socialización en producciones cinematográficas infantiles]. Comunicar, 26, 125-130. https://doi.org/10.3916/C26-2006-19

Martínez-Salanova-Sánchez, E. (2003). Cinema resources to teach and learn. El valor del cine para aprender y enseñar. Comunicar, 20, 45-52. https://doi.org/10.3916/C20-2003-07

Martínez-Salanova-Sánchez, E. (2016). La mujer en el cine: de objeto sexual a necesaria protagonista de cambios sociales. Aularia: Revista Digital de Comunicación, 5(1), 1-10. http://hdl.handle.net/10272/11552

Martóri, M.S. (2016) De los dispositivos selectivos de la educación: el caso del sexismo. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación-RASE, 9(1), 22-36.

Mawson, B. (2010). Gender and Leadership Styles in Children's Play. Australasian Journal of Early Childhood, 35(3), 115-123. https://doi.org/10.1177/183693911003500315

Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis [28 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2), Art. 20. https://bit.ly/2Khi9Kp

Mead, M. (2006). Sexo y temperamento: en tres sociedades primitivas. Paidós.

Míguez, M. (2015). De Blancanieves, Cenicienta y Aurora a Tiana, Rapunzel y Elsa: ¿qué imagen de la mujer transmite Disney? Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 1(2), 41-58: http://dx.doi.org/10.15304/ricd.1.2.2666

Morales, B. (2015). Roles y estereotipos de género en el cine romántico de la última década. Perspectivas educativas. (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca, Facultad de Educación, Salamanca.

Morales, B., & Morales, N. (2020). El cine romántico hollywoodiense de la primera década del s. XXI: análisis desde la perspectiva de género. Fonseca, Journal of Communication, (20), 237-253. https://doi.org/10.14201/fjc202020237253

Oberts, U., Chamorro, A., & Renau, V. (2016). Estereotipos de género 2.0. Auto-representaciones de adolescentes en Facebook. Comunicar, 48, 81-90. https://doi.org/10.3916/C48-2016-08

Pallant, C. (2013). Demystifying Disney: A History of Disney Feature Animation. Bloomsbury Academic.

Pascual, A. (2016). Sobre el mito del amor romántico. Amores cinematográficos y educación. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, (10), 63-78.

Pérez-Rodríguez, M. A., Ramírez, A., & García, R. (2015). La competencia mediática en educación infantil. Análisis del nivel de desarrollo en España. Universitas Psychologica, 14(2), 619-630. http://dx.doi.org.10.1H44/Javeriana.upsy14-2.cmei

Piquer, M. P. (2014). Medios de comunicación: ¿espacio para el ocio o agentes de socialización en la adolescencia? Pedagogía social: revista interuniversitaria, (23), 10-22.

Porto, L. (2010). Socialización de la Infancia en películas de disney/pixar y dreamworks/pdi. Análisis de modelos sociales en la animación. Prisma social. revista de investigación social, (4), 1-20.

Recio, F. (2012). Para un análisis del discurso. En M. Arroyo e I. Sádaba (coords.). Metodología de la investigación social: técnicas innovadoras y sus aplicaciones (pp. 49-60). Síntesis.

Verdú, A. D., & Briones Vozmediano, É. (2016). Desigualdad simbólica y comunicación: el sexismo como elemento integrado en la cultura. La ventana. Revista de estudios de género, 5(44), 24-50.

Wollstonecraft, M. (1994). Vindicación de los Derechos de la Mujer. Cátedra.

Yarrow, A., & Newman, B. (2012). The Value of Childcare: Class, Gender and Caring Labour. Contemporary Issues in Early Childhood, 13(3), 242-247. https://doi.org/10.2304/ciec.2012.13.3.242

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.