Abstract
This paper presents a research based on a gamified virtual learning environment for teachers`training, which looks into the impact that the implementation of two types of badgets produce on self-regulation, a competence that improves the learning experience, guides learning mediated by metacognition and increases students' strategic capacity in terms of motivation, planning and evaluation of the learning process itself. The methodology follows the “Design Based Research” paradigm, which analyzes the results of the transformation produced by implementing a new element in authentic educational contexts. The results´analysis is multifaceted, where the evidence has been gathered from the triangulation of quantitative and qualitative methods. The first results show the high consideration given to the function of “reflecting on the tasks” carried out, recognizing that badgers influence “marking as a challenge to follow the rhythm of the course” and “motivation”. Interesting lines of action are opened for the discussion, such as the impact that this transforming scenario would have on a course that was not for teachers`training.
References
Adams, S., Brown, M., Dahlstrom, E., Davis, A., De Paul, K., Diaz, V., & Pomerantz, J. (2018). NMC Horizon Report: 2018 Higher Education Edition. EDUCAUSE. https://bit.ly/31pvaHD
Alexander, B., Ashford-Rowe, K., Barajas-Murphy, N., Dobbin, G., Knott, J., McCormack, M., Pomerantz, J., Seilhamer, R., & Weber, N. (2019). EDUCAUSE Horizon Report: 2019 Higher Education Edition. EDUCAUSE. https://bit.ly/3jegTnk
Amiel, T., & Reeves, T.C. (2008). Design-Based Research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda. Educational Technology & Society, 11(4), 29–40. https://bit.ly/3lYBn5h
Area-Moreira, M., & González, C. (2015). De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados. Educatio Siglo XXI, 33(3), 15-37. https://doi.org/10.6018/j/240791
Batlle, J. & Suárez, M.M. (2019). Secuencias didácticas gamificadas por docentes de LE en formación continua: puntos, insignias y tablas de clasificación. e-AESLA, 5, 43-51. https://bit.ly/3j9WOyl
Bauman, Z. (2003). Modernidad Líquida. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica de Argentina S.A. (Traducción de M. Rosenberg de Z. Bauman (2000). Liquid Modernity. Polity Press y Blackwell Publishers). https://bit.ly/2T5whrq
Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Ministerio de Educación & Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/
De Benito, B. (2006). Diseño y validación de un instrumento de selección de herramientas para entornos virtuales basado en la toma de decisiones multicriterio (Tesis doctoral inédita). Universitat de les Illes Balears. https://bit.ly/37lAXSd
De Benito, B., & Salinas, J.M. (2016). La investigación basada en diseño en tecnología educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (0), 44-59. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/260631
Easterday, M., Rees Lewis, D., & Gerber, E. (2014). Design-based research process: Problems, phases, and applications. Proceedings of International Conference of the Learning Sciences, ICLS, 1, 317-324. https://bit.ly/35kgQ4y
Garello, M., Rinaudo, M., & Donolo, D. (2011). Valoración de los Estudios de diseño como metodología innovadora en una investigación acerca de la construcción del conocimiento en la universidad. RED-DUSC. Revista de Educación a Distancia-Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento, 5, 1-34. https://www.um.es/ead/reddusc/5/garello.pdf
Instituto Cervantes (2000-2020). Cursos de español en línea AVE Global. Ministerio de Asuntos Exteriores de España. https://ave.cervantes.es/
Juan-Lázaro, O. & Basterrechea, J.P. de (2004). El aula, la enseñanza semipresencial y a distancia: el Aula Virtual de Español en Internet. En C. Pastor (Coord.), Actas del Programa de Formación para profesorado de ELE 2003-2004,105-122. Instituto Cervantes de Múnich. https://bit.ly/31lMu0d
Juan-Lázaro, O. (2017). Marco para la transformación digital en el aula de ELE. En A. M.ª Cestero Mancera & I. Penadés Martínez (Eds.), Manual del profesor de ELE, 811-864. Servicio de Publicaciones, Universidad de Alcalá. https://bit.ly/3m1gBlp
Juan-Lázaro, O. & Alejaldre Biel, L. (2020). Competencias digitales en el aula. Estrategias y modelos de implementación en la enseñanza de idiomas. enClave-ELE y UDIMA. https://bit.ly/2R87SDO
Jurado, A., & Araguz, A. (2015). Cómo y por qué “gamificar” un curso de formación en Red: veamos un ejemplo [entrada blog 3/07/2015]. Educalab, INTEF, Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://bit.ly/3kbOhMQ
Marín Juarros, V.I. (2014). Modelos de rediseño de acciones formativas en el entorno virtual de enseñanza-aprendizaje. Diseño y experimentación de estrategias metodológicas de integración de los entornos institucionales y abiertos (Tesis doctoral). Universitat de les Illes Balears. https://www.tdx.cat/handle/10803/284208#page=
Kampylis, P., Punie, Y., & Devine, J. (2016). Promoción de un aprendizaje eficaz en la era digital. Un marco europeo para organizaciones educativas digitalmente competentes. INTEF, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. Ministerio de Educación. http://educalab.es/documents/10180/579859/Marco-ES.pdf
Karabenick, S., & Zusho, A. (2015). Examining approaches to research on self-regulated learning: conceptual and methodological considerations. Metacognition and Learning, 10, 151-163. https://doi.org/10.1007/s11409-015-9137-3
Redecker, C. (2020). Marco Europeo para la Competencia Digital de los Educadores: DigCompEdu. Ministerio de Educación y Formación Profesional (original publicado en 2017, Comisión Europea).
Rosário, P., Pereira, A., Högemann, J., Nunez, A., Figueiredo, M., Núñez, J., Fuentes, S., & Gaeta, M. (2013). Autorregulación del aprendizaje: una revisión sistemática en revistas de la base Scielo. Universitas Psychologica, 13(2), 781-798. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy13-2.aars
Silva-Weiss, A.C., Espinoza, M.Q., & Lorca, A.P. (2019). Investigación basada en diseño para la mejora sostenida del aprendizaje auténtico. Revista Gestión de la Innovación en Educación Superior, 4(1), 7-33. http://200.29.165.229/index.php/regies/article/view/339
Zimmerman, B. (2008). Investigating Self-Regulation and Motivation: Historical Background, Methodological Developments, and Future Prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183. https://doi.org/10.3102/0002831207312909
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Pixel-Bit. Media and Education Journal