Thin layer gamification in e-learning: evidence on motivation and self-regulation
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

Self-regulation
gamification
badges
motivation
virtual learning environment
teaching digital competence Autorregulación
gamificación
insignias
motivación
entornos virtuales de aprendizaje
competencia digital docente

How to Cite

Juan-Lázaro, O., & Area-Moreira, M. (2021). Thin layer gamification in e-learning: evidence on motivation and self-regulation: [Thin layer gamification in e-learning: evidence on motivation and self-regulation]. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 62, 146–181. https://doi.org/10.12795/pixelbit.82427

Abstract

This paper presents a research based on a gamified virtual learning environment for teachers`training, which looks into the impact that the implementation of two types of badgets produce on self-regulation, a competence that improves the learning experience, guides learning mediated by metacognition and increases students' strategic capacity in terms of motivation, planning and evaluation of the learning process itself. The methodology follows the “Design Based Research” paradigm, which analyzes the results of the transformation produced by implementing a new element in authentic educational contexts. The results´analysis is multifaceted, where the evidence has been gathered from the triangulation of quantitative and qualitative methods. The first results show the high consideration given to the function of “reflecting on the tasks” carried out, recognizing that badgers influence “marking as a challenge to follow the rhythm of the course” and “motivation”. Interesting lines of action are opened for the discussion, such as the impact that this transforming scenario would have on a course that was not for teachers`training.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.82427
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Adams, S., Brown, M., Dahlstrom, E., Davis, A., De Paul, K., Diaz, V., & Pomerantz, J. (2018). NMC Horizon Report: 2018 Higher Education Edition. EDUCAUSE. https://bit.ly/31pvaHD

Alexander, B., Ashford-Rowe, K., Barajas-Murphy, N., Dobbin, G., Knott, J., McCormack, M., Pomerantz, J., Seilhamer, R., & Weber, N. (2019). EDUCAUSE Horizon Report: 2019 Higher Education Edition. EDUCAUSE. https://bit.ly/3jegTnk

Amiel, T., & Reeves, T.C. (2008). Design-Based Research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda. Educational Technology & Society, 11(4), 29–40. https://bit.ly/3lYBn5h

Area-Moreira, M., & González, C. (2015). De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados. Educatio Siglo XXI, 33(3), 15-37. https://doi.org/10.6018/j/240791

Batlle, J. & Suárez, M.M. (2019). Secuencias didácticas gamificadas por docentes de LE en formación continua: puntos, insignias y tablas de clasificación. e-AESLA, 5, 43-51. https://bit.ly/3j9WOyl

Bauman, Z. (2003). Modernidad Líquida. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica de Argentina S.A. (Traducción de M. Rosenberg de Z. Bauman (2000). Liquid Modernity. Polity Press y Blackwell Publishers). https://bit.ly/2T5whrq

Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Ministerio de Educación & Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/

De Benito, B. (2006). Diseño y validación de un instrumento de selección de herramientas para entornos virtuales basado en la toma de decisiones multicriterio (Tesis doctoral inédita). Universitat de les Illes Balears. https://bit.ly/37lAXSd

De Benito, B., & Salinas, J.M. (2016). La investigación basada en diseño en tecnología educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (0), 44-59. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/260631

Easterday, M., Rees Lewis, D., & Gerber, E. (2014). Design-based research process: Problems, phases, and applications. Proceedings of International Conference of the Learning Sciences, ICLS, 1, 317-324. https://bit.ly/35kgQ4y

Garello, M., Rinaudo, M., & Donolo, D. (2011). Valoración de los Estudios de diseño como metodología innovadora en una investigación acerca de la construcción del conocimiento en la universidad. RED-DUSC. Revista de Educación a Distancia-Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento, 5, 1-34. https://www.um.es/ead/reddusc/5/garello.pdf

Instituto Cervantes (2000-2020). Cursos de español en línea AVE Global. Ministerio de Asuntos Exteriores de España. https://ave.cervantes.es/

Juan-Lázaro, O. & Basterrechea, J.P. de (2004). El aula, la enseñanza semipresencial y a distancia: el Aula Virtual de Español en Internet. En C. Pastor (Coord.), Actas del Programa de Formación para profesorado de ELE 2003-2004,105-122. Instituto Cervantes de Múnich. https://bit.ly/31lMu0d

Juan-Lázaro, O. (2017). Marco para la transformación digital en el aula de ELE. En A. M.ª Cestero Mancera & I. Penadés Martínez (Eds.), Manual del profesor de ELE, 811-864. Servicio de Publicaciones, Universidad de Alcalá. https://bit.ly/3m1gBlp

Juan-Lázaro, O. & Alejaldre Biel, L. (2020). Competencias digitales en el aula. Estrategias y modelos de implementación en la enseñanza de idiomas. enClave-ELE y UDIMA. https://bit.ly/2R87SDO

Jurado, A., & Araguz, A. (2015). Cómo y por qué “gamificar” un curso de formación en Red: veamos un ejemplo [entrada blog 3/07/2015]. Educalab, INTEF, Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://bit.ly/3kbOhMQ

Marín Juarros, V.I. (2014). Modelos de rediseño de acciones formativas en el entorno virtual de enseñanza-aprendizaje. Diseño y experimentación de estrategias metodológicas de integración de los entornos institucionales y abiertos (Tesis doctoral). Universitat de les Illes Balears. https://www.tdx.cat/handle/10803/284208#page=

Kampylis, P., Punie, Y., & Devine, J. (2016). Promoción de un aprendizaje eficaz en la era digital. Un marco europeo para organizaciones educativas digitalmente competentes. INTEF, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. Ministerio de Educación. http://educalab.es/documents/10180/579859/Marco-ES.pdf

Karabenick, S., & Zusho, A. (2015). Examining approaches to research on self-regulated learning: conceptual and methodological considerations. Metacognition and Learning, 10, 151-163. https://doi.org/10.1007/s11409-015-9137-3

Redecker, C. (2020). Marco Europeo para la Competencia Digital de los Educadores: DigCompEdu. Ministerio de Educación y Formación Profesional (original publicado en 2017, Comisión Europea).

Rosário, P., Pereira, A., Högemann, J., Nunez, A., Figueiredo, M., Núñez, J., Fuentes, S., & Gaeta, M. (2013). Autorregulación del aprendizaje: una revisión sistemática en revistas de la base Scielo. Universitas Psychologica, 13(2), 781-798. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy13-2.aars

Silva-Weiss, A.C., Espinoza, M.Q., & Lorca, A.P. (2019). Investigación basada en diseño para la mejora sostenida del aprendizaje auténtico. Revista Gestión de la Innovación en Educación Superior, 4(1), 7-33. http://200.29.165.229/index.php/regies/article/view/339

Zimmerman, B. (2008). Investigating Self-Regulation and Motivation: Historical Background, Methodological Developments, and Future Prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183. https://doi.org/10.3102/0002831207312909

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.