Abstract
The World Health Organization uses the term "active aging" to refer to the process by which it is intended to improve the quality of life of the elderly, developing the means to promote their health, their participation in society and their safety. The objective of this study is to analyze the effect of Internet use, on mood, in a sample consisting of 654 students of the Classroom of Experience of the University of Seville. For this, a reduced version of Yesavage's Geriatric Depression Scale (GDS) is used and sociodemographic data are collected, related to personal situation, physical activity practice and Internet use through a questionnaire designed ad hoc. After performing a descriptive and correlation analysis of the data, it is found that the variety of uses made of the internet correlates significantly, negatively, with the number of responses that indicate depression on the GDS scale (p <0.001). Internet applications that are associated with better levels of psychological wellbeing are using the Internet to read press, watch videos on YouTube and participate in social networks.
References
Agudo-Prado, S. & Pascual-Sevillano, M. Á. (2008). Posibilidades formativas de las tecnologías de la información y comunicación en las personas mayores. Pixel-Bit. Revista de Medios Y Educación, 33, 111–118.
Agudo-Prado, S., Pascual-Sevillano, M. Á., & Fombona-Cadavieco, J. (2012). Usos de las herramientas digitales entre las personas mayores. Comunicar, 20(39), 193–201. https://doi.org/10.3916/C39-2012-03-10
Aguilar Gavira, S. & Benítez Gavira, R. (2018). Caminando hacia una educación de calidad en las universidades de mayores. Las tecnologías y el diseño universal de aprendizaje (DUA). En: Investigación, innovación y tecnología, la triada para transformar los procesos formativos. Universidad de Santiago de Chile. Pag. 1-10.
Bermejo-Pareja, F., Llamas-Velasco, S., & Villarejo-Galende, A. (2016). Prevención de la enfermedad de Alzheimer: un camino a seguir. Revista Clínica Española, 216(9), 495-503. https://doi.org/10.1016/j.rce.2016.05.010
Cotten, S. R., Ford, G., Ford, S., & Hale, T. M. (2014). Internet use and depression among retired older adults in the United States: A longitudinal analysis. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 69(5), 763–771. https://doi.org/10.1093/geronb/gbu018
Dawidowicz, A., Zysk, E., Figurska, M., Źróbek, S., & Kotnarowska, M. (2020). The methodology of identifying active aging places in the city - Practical application. Cities, 98. 102575. https://doi.org/10.1016/j.cities.2019.102575
García, M. Á. (2002). La actividad y el ocio como fuente de bienestar durante el envejecimiento. Lecturas: Educación Física y Deportes, 8(47).
García, M. D. & Marín, V. (2003). La familia e Internet, ¿un juego a tres bandas? Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, (21), 123–126.
García, M. J. & Tobías, J. (2001). Prevalencia de depresión en mayores de 65 años. Perfil del anciano de riesgo. Atención Primaria, 27(7), 484–488. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(01)78839-7
Gómez, E. (2009). Un recorrido histórico del concepto de salud y calidad de vida a través de los documentos de la OMS. TOG (A Coruña), 6(9), 1–10.
Heo, M., Murphy, C. F., Fontaine, K. R., Bruce, M. L., & Alexopoulos, G. S. (2008). Population projection of US adults with lifetime experience of depressive disorder by age and sex from year 2005 to 2050. International Journal of Geriatric Psychiatry, 23(12), 1266–1270. https://doi.org/10.1002/gps.2061
Instituto Nacional de Estadística (2019a). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Recuperado de https://www.ine.es/prensa/tich_2019.pdf
Instituto Nacional de Estadística (2019b). Estadísticas del Movimiento Natural de la Población (MNP). Recuperado de https://www.ine.es/prensa/mnp_1s2019_p.pdf
Instituto Nacional de Estadística (2018). Proyecciones de Población 2018. Recuperado de https://www.ine.es/prensa/pp_2018_2068.pdf.
Kurlowichz, L. & Greenberg, S. A. (2007). Escala de depresión geriátrica : Cuestionario corto Escoja la respuesta adecuada según cómo se sintió usted la semana pasada. The Hartford Institute for Geriatric Nursing, New York University, College of Nursing, 4. Recuperado de https://consultgeri.org/try-this/general-assessment/issue-4-spanish.pdf
Lizárraga, M. C., Zamora, S. R., Morales, L. V. A., & Anda, V. M. D. de. (2006). Factores de riesgo asociados a la depresión del Adulto Mayor. Revista Neurología, Neurocirugía Y Psiquiatría, 39(4), 132–137.
Lucas-Molina, B., Pérez-Albéniz, A., Fonseca-Pedrero, E., & Ortuño-Sierra, J. (2014). Programas educativos universitarios para mayores: Evaluación de su impacto en la autopercepción del apoyo social y la salud mental. Revista Colombiana de Psicologia, 24(1), 47–60. https://doi.org/10.15446/rcp.v24n1.43437
Montaña, M., Estanyol, E. & Lalueza, F. (2015). Internet y nuevos medios: estudio sobre usos y opiniones de las personas mayores en España. El Profesional de La Información, 24(6), 759–765. https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.07
Naciones Unidas. (2002). Informe de la Segunda Asamblea Mundial sobre el Envejecimiento. Naciones Unidas.
Oliván, B., Montón, C., Magallón, R., & López, Y. (2011). Plantándole cara a la depresión ¿cómo prevenirla y superarla?. Erasmus.
Organización Mundial de la Salud. (2002). Envejecimiento activo: un marco político. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 37(Supl.2), 74–105.
Ortiz-Colón, A. M. (2015). Los programas universitarios de personas mayores y el envejecimiento activo. Formacion Universitaria, 8(4), 55–62. https://doi.org/10.4067/S0718-50062015000400007
Pérez-Albéniz, A., Pascual, A. I., Navarro, M. C., & Lucas-molina, B. (2015). Más allá del conocimiento. El impacto de un programa educativo universitario para mayores. Aula Abierta, 43(1), 54–60. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.06.002
Plaisier, I., de Bruijn, J. G. M., de Graaf, R., Have, M. ten, Beekman, A. T. F. & Penninx, B. W. J. H. (2007). The contribution of working conditions and social support to the onset of depressive and anxiety disorders among male and female employees. Social Science & Medicine, 64(2), 401–410. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2006.09.008
Portellano-ortiz, C., Garre-Olmo, J., Calvó-Perxas, L., & Conde-Salas, J. (2016). Depresión y variables asociadas en personas mayores de 50 años. Revista de Psiquiatría Y Salud Mental, 11(4), 216-226. https://doi.org/10.1016/j.rpsm.2016.10.003
Rodríguez-Bobada, J., Peral, B., & Arenas, J. (2012). Las mujeres mayores de 50 años y el uso de las aplicaciones TIC. In I Congreso Internacional de Comunicación y Género. Libro de Actas: 5, 6 y 7 de marzo de 2012. Facultad de Comunicación. Universidad de Sevilla. (pp. 1596–1615).
Román, J., Torija, U., Flores, M., Pilar, M., Salazar, G., Buisán, T., … Fernández, T. (2007). Síntomas depresivos en personas mayores. Prevalencia y factores asociados. Gaceta Sanitaria, 21(1), 37–42. https://doi.org/10.1157/13099119
Segura-Cardona, A., Cardona-Arango, D., Segura-Cardona, Á. & Garzón-Duque, M. (2015). Riesgo de depresión y factores asociados en adultos mayores. Antioquia, Colombia. Rev. Salud Pública, 17(2), 184–194. https://doi.org/10.15446/rsap.v17n2.41295
Small, G. W., Moody, T. D., Siddarth, P., & Bookheimer, S. Y. (2009). Your Brain on Google: Patterns of Cerebral Activation during Internet Searching. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 17(2), 116–126. https://doi.org/10.1097/JGP.0b013e3181953a02
Sobocki, P., Jönsson, B., Angst, J. & Rehnberg, C. (2006). Cost of depression in Europe. The Journal of Mental Health Policy and Economics, 9(2), 87–98.
Viñarás-Abad, M., Abad-Alcalá, L., Llorente-Barroso, C., Sánchez-Valle, M. & Pretel-Jiménez, M. (2017). Administración electrónica y e-inclusión de las personas mayores. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 197–219. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1161
WHOQOL Group. (1996). What quality of life? The WHOQOL Group. World Health Organization Quality of Life Assessment. World Health Forum.
Zhao, K.-X., Huang, C.-Q., Xiao, Q., Gao, Y., Liu, Q.-X., Wang, Z.-R., … Xie, Y.-Z. (2012). Age and risk for depression among the elderly: a meta-analysis of the published literature. CNS Spectrums, 17(3), 142–154. https://doi.org/10.1017/S1092852912000533
Zhu, Y. & Zhang, W. (2019). Active learning for active ageing: Chinese senior immigrants' lifelong learning in Canada. Educational Gerontology, 45(8), 506-518. https://doi.org/10.1080/03601277.2019.1662933
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Pixel-Bit. Media and Education Journal