Abstract
Society funds universities making them responsible for the creation, transmission and dissemination of knowledge, through teachinglearning. In this process the intervention of ICT plays a crucial role, both in the teaching processes as in the traditional learning methods of the university. This research aims to diagnose the influence of ICT on the processes of Knowledge Management in the valuation made by 398 students of Primary Education Degree in six Spanish State Universities. The methodology is quantitative developed through a descriptive and multivariate design. A previously validated questionnaire named DIGECO was designed and applied embracing fourteen ICT tools and four knowledge management dimensions. The results showed that there is a positive and meaningful relationship between (KM) processes and ICT tools. In conclusion, it is made clear the existence and access to the devices, the use of networks by frequency contrasted similar to other works, the general conviction of its advantages and the good acquisition of information nuanced by a lack of processing and internalisation for its correct management.
References
Abu-Naser, S., Al-Shobaki, M. J. & Abu-Amuna, Y. M. (2016). Knowledge Management Maturity in Universities and its Impact on Performance Excellence “Comparative study”. Journal of Scientific and Engineering Research, 3(4), 4-14. https://bit.ly/3asQGO0
Aguiar, B. O., Velázquez, R. M. & Aguiar, J. L. (2019). Innovación docente y empleo de las TIC en la Educación Superior. Revista Espacios, 40(2), 8. https://bit.ly/39QqH1S
Albarracín, M. D., Tapia, J. M., Tobar, S., Banda, M., Cayo, L. E. & Gallardo, C. F. (2018). La universidad ecuatoriana en la gestión del conocimiento en la contemporalidad. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9, 31-12. https://bit.ly/2y9g0dU
Álvarez, A., González, J. A., Alonso, J. & Arias, J. L. (2014). Indicadores centinela para el plan de Bolonia. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 327-338. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.2.171751
Armas-Jacomino, L. & Valdés-Ramírez, D. (2016). Herramientas colaborativas para la Gestión del Conocimiento en la Universidad 2.0. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 4(1), 26-38. https://bit.ly/2y6mMAZ
Araneda, C., Rodríguez, E., Pedraja, L., Baltazar, C. & Soria, H. (2017). La gestión del conocimiento en instituciones de educación superior del norte de chile. Revista de Pedagogía, 102(38), 13-30. https://bit.ly/2vN95pN
Bellinza, M., Guerrero, N., Colon, S. & Ramírez, W. (2011). Gestión del Conocimiento: aproximaciones teóricas. Clío América, 10(5), 257-27. https://bit.ly/33JwmFI
Cantón, I. & Ferrero, E. (2014). La gestión del conocimiento en alumnos de magisterio. Tendencias Pedagógicas, 24, 307-326. https://bit.ly/2WPthSW
Cantón, I. & Ferrero, E. (2016). La gestión del conocimiento en revistas de educación. Educar, 52(2), 401-422. https://doi.org/10.5565/rev/educar.757
Cabero-Almenara, J. (2014). Formación del profesorado universitario en TIC. Aplicación del método Delphi para la selección de los contenidos formativos. Educación XXI, 17(1), 111-132. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10707
Cabero-Almenara, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). CEF, 1, 19-27. https://bit.ly/3ahwxe0
Centeno, G. & Cubo, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 517- 536. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.169271
Coello A. D., Menacho, I. & Uribe, Y. C. (2019). Oportunidades de aprendizaje a través de las TIC desde la persperctiva de las TAC. Scientific Journal of Education EDUSER, 6(2), 94-105. https://bit.ly/2JRofxz
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. https://bit.ly/2ybZ6v9
Colás-Bravo-Bravo, P., Conde-Jiménez, J. & Reyes-de-Cózar, S. (2019). The development of the digital teaching competence from a sociocultural approach. Comunicar, 27(61), 21-32. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02
Durall, E., Gros, B., Maina, M., Johnson, L. & Adams, S. (2012). Perspectivas tecnológicas: educación superior en Iberoamérica 2012-2017. Austin: The New Media Consortium. https://bit.ly/2y9i1GZ
Enríquez, Á. (2019). Gestión de conocimiento y universidad: visión prospectiva a partir de sus expertos. Revista CS, 29, 273-297. https://doi.org/10.18046/recs.i29.2687
Flores-Quispe, M. A. (2017). La Gestión del Conocimiento educativo en una organización que aprende (Tesis doctoral). https://bit.ly/3bjoYmU
Fox, D. J. (1981). El proceso de investigación en educación. Pamplona: EUNSA. https://bit.ly/2QKWGKi
Gairín, J. & Rodríguez, D. (2016). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 26(46), 73-90. https://bit.ly/39ibyWY
Huete, E. J. (2018). La comunicación como estrategia de desarrollo y organización en la gestión del conocimiento. Revista de Economía y administración, 9(2), 1-16. https://bit.ly/3ajR01J
Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39, 31-36. https://doi.org/10.1007/BF02291575
KPMG. (2018). Modelo de gestión del conocimiento. https://bit.ly/39fnuZL
López, M. del S., Cabrales, F. & Schmal, R. (2005). Gestión del Conocimiento: Una revisión Teórica y su Asociación con la Universidad. Panorama Socioeconómico, 30(0), 207-224.
López, M. S. & Araujo, A. (2005). La creación de conocimientos aplicado a la universidad: dos modelos. Tecnología Administrativa, 36(15), 57-73. https://bit.ly/2Jggtgw
Lorenzo, M., Trujillo, J. M., Morales, O., Martín, L. & Pérez, E. (2011). Usos del Weblog en la universidad par gestión de conocimiento y trabajo en red. Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, (39), 141-154. https://bit.ly/3bt4F6y
Luna, A. L., Reyes Cornelio, R. & Jiménez Vera, Y. (2017). Gestión Del Conocimiento En Universidades Públicas Mexicanas. European Scientific Journal January, 1(13), 54-70. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2017.v13n1p54
Mier, S., Franco, A., Larco, A. & Ramos, V. (2018). Los procesos de gestión del conocimiento en la Universidad ecuatoriana. En VIII Congreso internacional de conocimiento e innovación 2018.Hábitats de innovación y economía del conocimiento: una apuesta para el futuro, 25-26 de septiembre de 2018. Guadalajara, España. https://bit.ly/2UGaEy7
Minakata-Arceo, A. (2009). Gestión del conocimiento en educación y transformación de la escuela. Revista Electrónica de educación, Sinéctica (32), 1-21. https://bit.ly/3dvUfVG
Núñez, Y. & Rodríguez, C. (2015). Gestión de recursos intangibles en Instituciones de Educación Superior. Revista de Administración de Empresas, 55(1), 65-67. https://doi.org/10.1590/S0034-759020150107
Ocaña, Y., Valenzuela, A., Gálvez, E., Aguinaga, D., Nieto, J. & López, T. I. (2020). Gestión del conocimiento y tecnologías de la información y comunicación (TICs) en estudiantes de ingeniería mecánica. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 10(1), 77-88. https://bit.ly/2JNw7jS
Pantoja, A. & Huertas, A. (2010). Integración de las TIC en la asignatura de Tecnología de Educación Secundaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 37, 225-237. https://bit.ly/3aiRK7n
Pérez-Montoro, M. (2016). Gestión del conocimiento: orígenes y evolución. El profesional de la información, 4(25), 526-534. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.02
Ríos, T. J. (2012). La gestión del conocimiento y la enseñanza superior. Gestión en el Tercer Milenio. Revista de Investigación de la Facultad de Ciencias Administrativas, 30(15), 43-48.
Rodríguez-Rubio, M. J., Núñez-Ramírez, M. A. & Esparza-García, I. G. (2018). Prueba empírica del modelo de Gestión del Conocimiento de Nonaka y Takeuchi en el contexto universitario. Espacios, 39(49), 36. https://bit.ly/39crZUQ
Rodríguez-Montoya, C. & Zerpa-García, E. (2019). Gestión del Conocimiento en Programas de Postgrado: Un Modelo Prescriptivo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 55, 179-209. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.10
Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228
Sánchez García, M. F. & Suarez Ortega, M. (2018). Orientación para la construcción del proyecto profesional. Editorial: UNED. https://bit.ly/39mZlAe
Thurstone, L. L.(1947). Multiple factor analysis: A development and expansion of vectors of the mind. University of Chicago Press. https://bit.ly/2xt7kOU
UNESCO (2013). Directrices para las políticas del aprendizaje móvil. Paris: UNESCO. https://bit.ly/2WIsC5L
Ureña, Y. C. & Villalobos, R. (2011). Gestión del Conocimiento en institutos universitarios de tecnología. Revista Praxis, 7(1), 155-180. https://bit.ly/3ao2QYE
Vázquez-Martínez, A. & Cabero -Almenara, J. (2015). Las redes sociales aplicadas a la formación. Revista Complutense de Educación, 26, 253-272. https://bit.ly/3akimVw
Vázquez, G. C., Jiménez, I. U. & Juárez, L. G.(2020). Construcción-validación del cuestionario sobre madurez de gestión del conocimiento para innovación educativa en universidades. Apertura, 12(1), 8-21. https://bit.ly/3e4B2L0