Resumen
This article focuses on testing the contributions of the Slack technology to university teachers’ cooperative work immersed in educational innovation processes with Design Thinking methodology. Another aim was to verify students’ accomplishment with this methodology. Eleven teachers from three academic disciplines at the University of Seville took part in the experience. They answered an online questionnaire about the use of Slack. Also, 752 undergraduate and master’s degree students participated, answering an ad hoc questionnaire to find out their satisfaction with this learning process. 427 responses were obtained, with a sampling error of ±3%. The research used a mixed method, with a descriptive and correlational approach. Firstly, a content analysis of the teachers’ responses was carried out in order to design a category system. Subsequently, a thematic analysis was performed in order to interpret their interventions in the Slack tool. Lastly, descriptive and correlational analyses of the students’ answers, as well as an exploratory factor analysis (EFA), were carried out. One of our conclusions was that Slack is an innovative technology that enhances students’ cooperative work. Another conclusion was the strong positive relationship between students’ satisfaction with Design Thinking and their satisfaction with teamwork
Este trabajo se centra en comprobar las aportaciones de la tecnología Slack al trabajo cooperativo del profesorado inmerso en procesos de innovación educativa con metodología Design Thinking. Otro objetivo es comprobar la satisfacción del alumnado con el Design Thinking. Participan once profesores de la Universidad de Sevilla de tres áreas de conocimiento. Contestan a un cuestionario online sobre el uso de Slack. También intervienen 752 estudiantes de grado y máster, respondiendo a un cuestionario ad hoc para conocer la satisfacción en este proceso de aprendizaje. Se obtienen 427 respuestas, con un error muestral del .03%. Se emplea un método mixto de carácter descriptivo y correlacional. De una parte, se realiza un análisis de contenido de las respuestas del profesorado para diseñar un sistema de categorías con el que poder analizar las intervenciones en la herramienta Slack. Para este segundo análisis se emplea el método de análisis temático. De otra parte, las respuestas del alumnado se ejecutan con análisis descriptivos, correlacionales y un análisis factorial exploratorio (AFE). Se concluye que Slack es una tecnología innovadora que favorece el trabajo cooperativo. Otra conclusión es que la satisfacción del alumnado con Design Thinking se relaciona con la satisfacción en el trabajo en equipo.
