Recibido:
22-11-2019 | Revisado: 13-12-2019 | Aceptado: 28-01-2020 | Preprint: 01-06-2020
DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.74554
| Páginas: 27-64
Cómo citar este artículo:
Torres-Gordillo, J. J., García-Jiménez, J. &
Herrero-Vázquez, E. A. (2020). Contributions of
technology to cooperative work for university innovation with Design Thinking. [Aportaciones de la tecnología al trabajo
cooperativo para la innovación universitaria con Design Thinking]. PixelBit.
Revista de Medios y Educación, 59, 27-64. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74554
ABSTRACT |
RESUMEN |
This
article focuses on testing the contributions of the Slack technology to
university teachers’ cooperative work immersed in educational innovation
processes with Design Thinking methodology. Another aim was to verify
students’ accomplishment with this methodology. Eleven teachers from three
academic disciplines at the University of Seville took part in the
experience. They answered an online questionnaire about the use of Slack.
Also, 752 undergraduate and master’s degree students participated, answering
an ad hoc questionnaire to find out their satisfaction with this learning
process. 427 responses were obtained, with a sampling error of ±3%. The
research used a mixed method, with a descriptive and correlational approach.
Firstly, a content analysis of the teachers’ responses was carried out in
order to design a category system. Subsequently, a thematic analysis was
performed in order to interpret their interventions in the Slack tool.
Lastly, descriptive and correlational analyses of the students’ answers, as
well as an exploratory factor analysis (EFA), were carried out. One of our
conclusions was that Slack is an innovative technology that enhances
students’ cooperative work. Another conclusion was the strong positive
relationship between students’ satisfaction with Design Thinking and their
satisfaction with teamwork. |
Este artículo se centra en comprobar las aportaciones
de la tecnología Slack al trabajo cooperativo del profesorado inmerso en
procesos de innovación educativa con metodología Design Thinking. Otro
objetivo fue comprobar la satisfacción del alumnado con esta metodología.
Participaron once profesores de la Universidad de Sevilla de tres áreas de
conocimiento. Contestaron a un cuestionario online sobre el uso de Slack.
También intervinieron 752 estudiantes de grado y máster, respondiendo a un
cuestionario ad hoc para conocer su satisfacción en este proceso de
aprendizaje. Se obtuvieron 427 respuestas, con un error muestral de ±3%. La
investigación empleó un método mixto de carácter descriptivo y correlacional.
Por una parte, se realizó un análisis de contenido de las respuestas del
profesorado con el fin de diseñar un sistema de categorías. Posteriormente,
con este se ejecutó un análisis temático para interpretar sus intervenciones
en la herramienta Slack. Por otra parte, con las respuestas del alumnado se
hicieron análisis descriptivos, correlacionales y un análisis factorial
exploratorio (AFE). Una de las conclusiones fue que Slack resulta una
tecnología favorecedora del trabajo cooperativo. Otra conclusión fue la
fuerte relación positiva entre la satisfacción del alumnado con Design
Thinking y la satisfacción en el trabajo en equipo. |
KEYWORDS |
PALABRAS CLAVES |
Computer applications; Higher education; Teaching method
innovation; Teaching methods; Educational technology. |
Aplicación informática; Educación superior; Innovación
pedagógica; Método de enseñanza; Tecnología educacional. |
1.- Introduction
Teaching innovation is a constant in the University. Universities
encourage the development of educational innovation plans through teaching
collaboration to improve teaching quality and graduates’
professional development (Universidad de Almeria, 2019; Universidad de Cadiz,
2019; Universidad de Cordoba, 2019; Universidad de Granada, 2018; Universidad
de Jaen, 2016; Universidad de Malaga, 2019; Universidad de Seville, 2016). In
addition, this teaching collaboration is focusing its
efforts on methodological innovation.
Within learning methodologies, design thinking (DT) has become a major feature over the last decade. In its most genuine conception, DT goes
beyond being considered a teaching-learning methodology, since it comes from
the business world where it has traditionally been used the most (Dunne &
Martin, 2006; Fai, 2011). DT refers to a mental framework put into
action through a process that seeks to contribute to improvement in the world
(Renard, 2014). It is a way of thinking that leads to innovation and
transformation to generate new ways of experiencing and managing business (BBVA, 2015; Tschimmel, 2012). The process starts with a phase of
exploring reality to empathise with people’s needs, generate an ad hoc
challenge and provide innovative ideas and solutions to that challenge (Benett
& McWhorter, 2019; Design for Change Spain,
2016). The innovation it provides encompasses different activities that seek a
solid understanding of what users want and need with a people-centred design
philosophy (Brown, 2008). Applied to the academic field, DT is framed within
constructivism, since it starts from the premise that
learning is socially constructed (Tschimmel, 2012). It is based on
challengebased learning, which is a development of problem-based learning with
a more dynamic and open perspective on solutions (Malmqvist, Rådberg & Lundqvist, 2015). The DT process forces students to become aware of social
complexity and to be open to creative solutions that respond to the real needs
of specific individuals or groups (Charosky et al., 2018; Leinonen &
Durall, 2014; Munyai, 2016; Renard, 2014; Valentine, Kroll, Bruce, Lim
& Mountain, 2017). This process facilitates the development of competencies
of people involved (Deaner & McCreery-Kellert, 2018).
DT considers knowledge to be in constant evolution and transports it to
students along with the enhancement of cooperative work
and social immersion (Valentine et al., 2017). DT highlights error as a source
of learning, which distinguishes it from other active methodologies (McLaughlan
& Lodge, 2019). The vision of teaching staff corroborates these benefits presented by DT. Nevertheless, they reveal that they find
difficulties in teamwork, the extension of the number of students, or that they
cannot apply it to the entire scope of the curriculum (Retna, 2016).
In our experience, DT has been built from
teaching collaboration. This is one of the factors identified as necessary for
pedagogical innovation (Schroeder, McGivney-Burelle, Haruta & Xue, 2018)
and facilitates the implementation of DT experiences (Valentine et al., 2017).
Teacher collaboration brings about greater reflection on
educational practice, provides an exchange of ideas, and is a source of support
and learning. Interdisciplinary collaborations are considered enriching
experiences by participants (Tinnell, Tretter, Thornburg, & Ralston, 2019). University teachers’ particularities promote cooperation via the
creation of virtual collaboration networks, which could contribute to the
support of educational innovation, the use of teamwork, the exchange and
construction of ideas among teachers and the creation of a common
pedagogical language (Hontvedt, Silseth, & Wittek, 2019; Monguillot
González & Guitert, 2017; Romeu, Guitert, & Sangrà, 2016; Weitze, 2015,
2017). Technologies provide tools for collaborative work experiences that overcome
geographical limitations (Howell, Rintamaa, Faulkner & DiCicco, 2017).
Cooperation between the teaching team and teaching itself has been
multimodal. This cooperation uses both attendance and tools offered by
technology to create a space that combines the resources
of both scenarios (Díaz & Abascal, 2018). Messaging applications and
networks in general are changing the way we communicate, so their use in
coordination and teacher learning is part of our daily lives (GarcíaChitiva
& Suárez-Guerrero, 2019). Among the tools used, the Slack app stands
out. This tool is a messaging software designed for collaborative work, easy to
use, and allows you to share files, make video calls or connect with other
tools such as Dropbox (Slack, 2019; Tuhkala & Kärkkäinen, 2018). Among its advantages, it could be highlighted that it facilitates
cooperative work, team commitment and collaborative knowledge building (Gofine
& Clark, 2017; Kates, Samuels, Case & Dujowich, 2020; Lin, Zagalsky,
Storey, Serebrenik, 2016; Perkel, 2017; Zhang, Meng, de Pablos & Sun,
2017). Besides, it could contribute to the structuring of learning spaces,
which is necessary to make use of the resources offered by a network
(García-Chitiva & Suárez-Guerrero, 2019; Hontvedt et al., 2019) and to overcome
the challenge of teaching collaboration in higher education (Gast,
Schildkamp & van der Veen 2017).
the cooperative work between teachers at the University of Seville has
been performed, immersed in an educational innovation process with DT, using
the Slack technology. In turn, this leads us to a
second objective, which is to know the level of students’ satisfaction when
participating in this experience with DT. To achieve this aim, the latent
structure of a student questionnaire is also analysed. Our first descriptive
working hypothesis focuses on the fact that the Slack tool favours cooperative
work among university teachers. Our second hypothesis is that satisfaction with
DT among university students is associated with good teamwork progress.
2.- Methodology
The research has a mixed, non-experimental, descriptive and
correlational approach. For the first aim, university teachers answered the
question: has the Slack tool favoured or hindered the performance of your teaching with DT? In addition, all faculty interventions
in the Slack application during the process with DT were analysed. The second
aim involved analysing a survey study aimed at university students.
Participants
For the qualitative approach, we used a sample of eleven
teachers. The oldest was 56 years old and the youngest was 27, giving an
average age of 41, of which seven were men and four women. This faculty belongs
to three academic disciplines (Social and Legal Sciences, Arts and Humanities, and Engineering and Architecture). In the quantitative approach,
the population of undergraduate and master’s degree students was 752. The total
amount of responses received was 427 (88.1% for undergraduate and 11.9% for
master’s degree), indicating a sampling error of ±3%. Age and
sex were not considered to guarantee anonymity.
Instrument
In the qualitative phase, a questionnaire was designed for the eleven
teachers at the University of Seville who had participated in the project. The
variable analysed was the contribution of the Slack
tool to cooperative work for university innovation. The answers of teachers
allowed us to design a category system for the analysis of their interventions
in Slack.
With regard to the quantitative phase, a 55-question questionnaire was designed for students on learning construct as a
design process (DT). The questionnaire was answered anonymously, with a Likert
scale with values from 1 to 5, 1 being strongly disagree, 2 disagree, 3
indifferent, 4 agree, and 5 strongly agree. The only identifiable
information is the degree (degree or master’s), the subject’s teaching staff,
and the semester. Students filled out the questionnaire in the last class,
before receiving the grades, to avoid any bias regarding them. The questionnaire was administered by paper or by using the Google Forms
application.
Data analysis
Regarding the first aim, content analysis (Bardin, 2002) of the
question to teachers about the use of Slack allowed us to have an inductive
category system. The following are the results of this content
analysis that gave rise to the category system with which the interventions in
Slack were subsequently analysed. This new process was performed using the
thematic analysis method (Tuckett, 2005).
Teachers acknowledge that they used Slack to share
experiences and information. “Slack is a very useful tool to share the
learning experiences we have in the classroom with the rest of our colleagues,
almost simultaneously, as well as interesting information about teaching
innovation and inspiring examples”
(Participant 1). “This app allowed us to communicate
effectively and instantly with the rest of teachers involved in the project. We
could solve doubts about the progress in a very efficient way. In addition, it
allowed us to share all kinds of files, which made the
task much easier” (Participant 3).
The tool has also been used to share resources between teachers. “We
have shared a lot of class material (photos, videos, teaching material etc.)
that we’ve been able to comment on and send to each other day by day.
The contributions were very valuable, and communication took place in a natural
way” (Participant 7). “The
many and varied contributions of other teachers have helped me to learn other
ways of carrying out and viewing the DT process, of knowing about
experiences and of facing up to the doubts that teaching was presenting to
them” (Participant 1).
Finally, this tool was also used to share opinions related to the
class, the method or university teaching in general: “I
have used Slack and I think it is a good alternative to the classic WhatsApp
group. Its ease of searching for information, mainly files, the possibility of
establishing thematic threads and the possibility of chatting
with part of the group members in independent
chats, makes it very successful when incorporating Slack into the internal
communication dynamics of the DT team” (Participant 4). “So, the role that
Slack has played in the implementation of DT in my teaching has been to share
good experiences and information among project colleagues”
(Participant 5).
Therefore, 4 categories were delimited (see Table 1). The category
experiences refers to how the teaching staff has experienced the DT process.
Resources refers to all kinds of materials shared by teachers to facilitate the practice of DT. With the category organisation of
events, relevant information on experiences of diffusion of teaching innovation
is made known. Finally, the opinions/concerns category shows evaluations and
proposals for the teaching task.
Table 1.
Category system for the analysis of the
Slack tool
Categories |
Indicators |
Experiences |
·
Teachers share the implementation of the method in
the classroom and outside of it. ·
They share their experiences with DT. |
Resources |
·
Teachers share different types of content with their
colleagues to use in the classroom, facilitate the implementation of the
method or reflect on educational practice and university teaching. |
Organisation
of events |
·
Participants used Slack as a support for the
creation and organisation of events to disseminate the experience. ·
Slack was used for the communication of classroom
events by teachers inviting the rest of the team to participate in them. |
Opinions/
concerns |
·
Teachers transmitted evaluations, concerns and
proposals about the experience with DT or the different events organised. |
With regard to the second objective, first a psychometric study of the
instrument sent to the students was performed. To reduce the size of the instrument, we used an exploratory factor analysis (EFA)
with the extraction method by principal components. To check the viability of
applying this factor analysis, the Kaiser-Meyer-Olkin test (KMO) and the
Bartlett’s test of sphericity were previously carried out in order to
reject the possibility that the correlations between the questions established
an identity matrix. The KMO test (.955) shows an excellent result, according to
the Kaiser index (1974). Bartlett’s test of sphericity (p = .000) verifies the rejection of the hypothesis that the correlation matrix
is an identity matrix. Both tests confirm the relevance of the EFA.
The results of the first analysis of the EFA by principal components
provided us with nine factors that explained 60.9% of the variance (see Table
2).
Table 2.
EFA and varimax rotation analysis
Total Variance Explained |
|||||||||||||
Component |
Initial Eigenvalues |
Extraction Sums of Squared Loadings |
Rotation Sums of Squared Loadings |
||||||||||
Total |
% of Variance |
Cumulative % |
Total |
% of Variance |
Cumulative % |
Total |
% of Variance |
Cumulative % |
|||||
1 |
20.574 |
37.407 |
37.407 |
20.574 |
37.407 |
37.407 |
9.865 |
17.936 |
17.936 |
||||
2 |
3.384 |
6.153 |
43.561 |
3.384 |
6.153 |
43.561 |
8.737 |
15.886 |
33.822 |
||||
3 |
1.856 |
3.374 |
46.935 |
1.856 |
3.374 |
46.935 |
4.340 |
7.890 |
41.713 |
||||
4 |
1.528 |
2.778 |
49.713 |
1.528 |
2.778 |
49.713 |
2.674 |
4.862 |
46.574 |
||||
5 |
1.392 |
2.531 |
52.244 |
1.392 |
2.531 |
52.244 |
1.841 |
3.346 |
49.921 |
||||
6 |
1.339 |
2.435 |
54.679 |
1.339 |
2.435 |
54.679 |
1.685 |
3.064 |
52.985 |
||||
7 |
1.228 |
2.233 |
56.912 |
1.228 |
2.233 |
56.912 |
1.672 |
3.040 |
56.025 |
||||
8 |
1.098 |
1.997 |
58.908 |
1.098 |
1.997 |
58.908 |
1.343 |
2.442 |
58.467 |
||||
9 |
1.094 |
1.988 |
60.897 |
1.094 |
1.988 |
60.897 |
1.336 |
2.430 |
60.897 |
||||
Extraction method: Principal Components Analysis. |
|||||||||||||
The questions associated with each of the factors were classified in
order to synthesise them into a dimension that would make sense of the
construct studied. Secondly, in order to simplify the interpretation of the
factors obtained in the first analysis, varimax rotation with Kaiser
normalisation was applied. This is an orthogonal rotation method that minimises
the number of variables with high loads in each of the factors. Finally, we
selected the first four factors extracted, which explain 46.57% of the variance. No dimension could be extracted from the other factors.
The four dimensions extracted were (see Table 3): overall experience
satisfaction (19 items), personal engagement in the course (18 items),
satisfaction with DT performance (7 items) and satisfaction
with teamwork (4 items). The scores for each factor are obtained from the
average of the items. The reliability of the instrument is also calculated.
Table 3 shows the values of Cronbach’s alpha calculation by dimensions and the
overall value with all items. According to George and
Mallery (2003), we can consider the instrument as good or excellent with values
of the dimensions ranging from .742 to .947, with .968 being the overall value.
Table 3.
Student questionnaire psychometry
Dimensions |
Items |
Reliability |
Overall experience satisfaction |
2, 6-13, 17, 18, 24-30, 33 |
.947 |
Satisfaction with DT performance |
1, 4, 5, 19, 20, 31, 32, 34-38, 50-55 |
.945 |
Personal engagement in the course |
39-41, 43, 45, 46, 49 |
.828 |
Satisfaction with teamwork |
3, 15, 22, 23 |
.742 |
TOTAL |
48 items |
.968 |
Once the psychometric analysis was completed, for this second aim
descriptive and correlational analyses were used. The description is presented
with percentages to know students’ satisfaction with DT, as well as mean
and standard deviations applied to the dimensions obtained from the EFA. It
concludes with correlation analyses between these dimensions using the
Pearson’s r correlation.
3.- Analysis and results
Qualitative and quantitative techniques have been used for the
elaboration of results. Focusing on aim 1, the previously generated category
system (see Table 1) was used to complete a thematic analysis of teachers’ interventions in Slack. The presentation is organised
according to the defined categories
Experiences
Participants have shared experiences related to DT. These experiences
have been of two types: inside and outside the classroom. Inside, satisfactory experiences with DT have been shared (see Figure 1), and
the experiences of using DT outside the university context have also been
exchanged (see Figure 2). The audiovisual content provided by Slack has been a
widely used resource for the communication of experiences.
Figure 1. Classroom experiences
Figure 2.
Dissemination of experiences outside the classroom
This exchange allowed the rest of the participants to be informed of
the progress made with DT. The experiences served as motivation
and inspiration to continue with teaching innovation, incorporating practices
from other colleagues or taking ideas to adapt them. The application
facilitating this exchange was appealing because of the audiovisual content
that Slack allows teachers to use.
Resources
Figure
3.
Example of a resource for awareness of a new kind of university teaching
Audiovisual resources are used as a tool for learning and
awareness in DT practice. Videos have been used to reflect on the importance of
a new university teaching focused on the development of skills and significant
learning (see Figure 3). This gave meaning on an ongoing basis to the teaching staff’s DT experience. Another type of resource more
focused on learning or facilitating the implementation of DT was also
disseminated in this way (see Figure 4).
Figure 4. Example of a resource to facilitate the implementation of the DT
experience
Some of the participants were beginning a process of innovation in
their teaching, so they were receiving resources from other colleagues which
made them reflect on and stay motivated with the process. Slack
served as a store of tools that teachers shared and, at the same time,
benefited from what others incorporated.
Organisation of events
One of the key points of DT is the dissemination of the experience and
the way in which it is used. With regard to this, the
teachers have participated in various events such as the Science Fair or the
European Researchers’ Night. They also
created their own spaces for dissemination, under the name #ShowRoom. The
organisation of both types of events was supported by Slack
(see Figure 5). The teaching staff invited the rest of the team to participate
in their classes, with Slack being a focal point for dissemination (see Figure
6).
Slack’s fluidity of communication helped to organise events regarding the DT process. While emails could blur some messages, Slack
organised the information more intuitively by allowing the creation of hashtags
and themes.
Figure
5. Organisation of events with the Slack tool
Figure
6. Dissemination of class events for
faculty participation
Opinions/concerns
Some opinions and concerns focused on the DT process within the
classroom (see Figure 7) or the dissemination of the experience (see Figure 8)
via Slack.
Figure
7. Proposals for improving a teacher’s presentation
Figure
8. Opinion on participation in an event to
disseminate the DT method
The exchange of ideas created the scaffolding of the innovation process
itself, in this case with DT, teachers being able to value their own
experience and that of the rest of the team. This favoured the transmission of
concerns and ideas during the process. Slack’s structure, more informal than
other media such as e-mail, could be one of the factors that
encouraged communication.
In summary, Slack has favoured the consolidation of a support network,
configured around the educational innovation project. Participants maintained
communication through the application where they shared
resources, experiences, opinions and proposals. The combination of the presence
with the constant and fluid communication that Slack offers, allowed the
consolidation of a teaching team with a desire to innovate in higher education.
Regarding the second aim, the majority of students
(84.5%) agreed or strongly agreed that they were lucky enough to work with DT.
This data leads us to conclude that students’ overall satisfaction has been
high or very high with their participation in a project where a new method such as DT is implemented (see Figure 9).
Figure
9. Overall satisfaction percentages
For the calculation of each of the dimensions, a descriptive analysis
was performed with the mean and standard deviation of the questions
corresponding to each factor (see Table 4). The four dimensions are evaluated
with an average of 4 points, with the answer options being the ordinal
values from 1 (strongly disagree) to 5 (strongly agree). We interpret the
students’ evaluation of the experience as positive. The greatest standard
deviation is found in satisfaction with teamwork (M= 4, SD=.766).
Table 4.
Total mean and standard deviations
of the four dimensions evaluated
|
Overall satisfaction |
Satisfaction with DT |
Personal engagement |
Satisfaction with teamwork |
|
N |
Valid |
427 |
427 |
427 |
427 |
Missing |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Mean (M) |
4 |
4.02 |
4.06 |
4.04 |
|
Std. Deviation (SD) |
.691 |
.716 |
.678 |
.766 |
Table 5 shows the results of the correlations between the four dimensions in relation to the degree, teaching staff and semester.
Since it has scalar measures, the Pearson correlation is used. Only those
correlations greater than .5 (r> .5) and significant at 99% (p< .99) have
been selected.
Table 5.
Pearson’s correlation
between the four dimensions and the descriptive variables
|
Personal engagement in the course |
Satisfaction with teamwork |
||
Pearson r |
Overall experience satisfaction |
Pearson Correlation |
.794** |
.432** |
Sig. (bilateral) |
.000 |
.000 |
||
N |
427 |
427 |
||
Satisfaction with DT performance |
Pearson Correlation |
.618** |
.95** |
|
Sig. (2-tailed) |
.000 |
.000 |
||
N |
427 |
427 |
||
Satisfaction with teamwork |
Pearson Correlation |
.536** |
1.000 |
|
Sig. (2-tailed) |
.000 |
. |
||
N |
427 |
427 |
According to the criterion of considering only the correlations with a
coefficient r higher than .5 and a p-value lower than .01, neither teaching
staff, nor degree nor semester correlate with any of the study dimensions. The
interpretation is that the DT implementation has not shown any
relationship between the different degrees and teaching staff. This fact,
together with the high student satisfaction, is positively valued for the DT
implementation. It is found that greater involvement is related both to satisfaction with DT implementation (r = .618), and satisfaction with
teamwork (r = .536), with moderate intensity. Personal engagement correlates to
overall experience satisfaction with high intensity (r = .794). Therefore, the
students’ personal engagement in the work with DT and in the
course would imply the use and satisfaction with it.
Satisfaction with DT performance correlates at a high intensity with
satisfaction with teamwork (r = .95). This would indicate that the satisfactory
implementation of the DT experience relies, to a large
extent, on how they have felt or what they have done in the teamwork. DT is a
process that depends, to a great extent, on cooperative work.
4.- Discussion
Collaboration is essential to the design
process (Brown, 2008), and it is consistent for this type of methodology,
supported by technologies such as Slack, to be applied to cooperative teams.
Teachers experience DT at the same time as they apply it to their students. This support is fostered by the certainty of being able to expose
their doubts and updates at any time to receive continuous feedback (Dawson et
al., 2017; García-Jiménez, 2015).
Slack enables people to reflect, clear up doubts and share resources to improve teaching (Gofine & Clark, 2017; Kates et al., 2020; Lin et
al., 2016; Perkel, 2017; Zhang et al., 2017). Teachers have shared their own
experiences and resources, allowing for external support to teaching and
maintaining motivation in the DT implementation. It has also favoured the
creation and organisation of common events, where teachers work together with
their students. Teachers share opinions about what happened in class, allowing
for constant communication throughout the process. This positions Slack as a tool with the potential to support teaching innovation
teams (Monguillot et al., 2017; Romeu et al., 2016; Weitze, 2015, 2017). Collaborative knowledge generation is being
demanded by university teachers themselves (Martínez-Flores & Torres-Barzabal, 2017).
Another educational implication of Slack is the creation of a
professional communication environment that is less invasive than other
messaging applications (WhatsApp or Telegram). As opposed to e-mail, Slack
organises this communication in a more attractive way, enabling
one to create topics, send videos and links, set up profiles, etc., and, most
interestingly, create channels and threads. It also makes it easy to combine it
with other applications such as Dropbox, Drive, Gmail or Trello.
The results of aim 2 allow us to value the experience as positive for
students. The high positive correlation between general satisfaction and
personal involvement and how the team has worked stands out. It can be
concluded that the enjoyment of the experience is related to the students’
personal engagement with the course and DT. Students are involved and motivated
when they play an active role (Rubio-Hurtado, Ruiz-Bueno & Martínez-Olmo,
2016), as opposed to the more passive role they have had in traditional methodologies. The use of Slack by the teaching staff has generated
a work atmosphere that engages students until they achieve a high level of
satisfaction. Extending the use of Slack to work with students can increase the
sense of availability and closeness of teachers, improving this
relationship. Slack is in line with agile pedagogies (Pellicer and Batet,
2017). This implies immediacy in resolving doubts and collecting information,
which serves to unblock and improve the relationship with their learning. In this sense, students would be closer to reaching their PLE
(Torres-Gordillo and Herrero-Vázquez, 2016) by using a classroom tool.
Teachers and students’ cooperative work has generated a new proposal to
combine this learning process with DT. The teaching team decided to implement
ECO, which is an acronym for Explore, Create and
Offer. Table 6 summarises the correspondence between the phases of DT (Brown, 2008) and the ECO method, which shows the process:
Table 6.
Correspondence between DT and ECO phases
STAGES |
STEPS |
||
ECO |
DT |
|
|
EXPLORE |
EMPATHY |
Observe Understand Discover |
|
DEFINE |
Process Choose a
point of view Formulate
the challenge |
||
CREATE |
IDEA |
Imagine Establish
selection criteria Choose
between alternatives Decide on
an idea/solution |
|
PROTOTYPING |
Build Submit to
interaction Rebuild |
||
EVALUATE |
Gain
understanding Apply feedback
Refine
solution |
||
OFFER |
SHARE |
Implement
action plan Disseminate Test Spread Celebrate |
|
The presentation of the process is simplified to only three phases in order to quickly engage participants in the methodology. The acronym
allows to play with words to exemplify the process; it is ecological, because
it is respectful of the environment and is inspired by it; and it generates an
echo, because it spreads and celebrates the experience.
As limitations of the study, the questionnaire to the student body has
not yet concluded the validation process of the construct, since it would
require a confirmatory factor analysis (CFA) to guarantee the plausibility of
the theoretical structure. This process is proposed as future work to be
carried out with other samples. In addition, it would have been valuable to
extend the analysis to other elements of the innovation process that could not
be incorporated by Slack. This would allow to check how the teaching
team has been consolidated or the impact achieved in the training of students’
skills. Another review track refers to
incorporating different data collection methods, such as interviews and
discussion groups, which deepen the use of technology to support
the creation of teaching innovation networks. Finally, the
type of data we have obtained from students, mainly from a questionnaire, is
another limitation, although it is a common practice accepted in the literature
of Social Sciences.
Funding
This innovation project no. 21090 is funded in the competitive public
call for the 2017-18 academic year by the University of Seville’s 3rd Own
Teaching Plan, Action 1.2.3. Support for teaching coordination and innovation.
It is also funded by the University of Seville’s 6th
Research Plan.
1.- Introducción
La innovación docente es una constante en la Universidad. Las
universidades fomentan el desarrollo de planes de
innovación educativa mediante la colaboración docente para mejorar la calidad
de la enseñanza y el desarrollo profesional de los titulados (Universidad de
Almería, 2019; Universidad de Cádiz, 2019; Universidad de Córdoba, 2019; Universidad de Granada, 2018; Universidad de Jaén, 2016;
Universidad de Málaga, 2019; Universidad de Sevilla, 2016). Además, esta
colaboración docente está focalizando sus esfuerzos en la innovación
metodológica.
Dentro de las metodologías de aprendizaje, en la última década ha
irrumpido con fuerza el design thinking (DT). En su concepción más genuina, DT
va más allá de ser considerado una metodología de enseñanza-aprendizaje, ya que
procede del mundo empresarial donde tiene más tradición (Dunne & Martin, 2006; Fai, 2011). Hace referencia a un marco de trabajo
mental puesto en acción mediante un proceso que busca contribuir a la mejora en
el mundo (Renard, 2014). Es una forma de pensamiento que conduce a la
innovación y transformación para generar nuevas formas de vida y de
gestión de los negocios (BBVA, 2015; Tschimmel, 2012). El proceso parte de una
fase de exploración de la realidad para empatizar con las necesidades de las
personas, generar un reto ad hoc y proporcionar ideas y soluciones innovadoras a dicho reto (Benett & McWhorter, 2019; Design for Change
España, 2016). La innovación que proporciona engloba diferentes actividades que
buscan la compresión sólida de lo que quieren y necesitan los usuarios con una
filosofía de diseño centrado en las personas (Brown, 2008).
Aplicado al ámbito académico, DT se encuadra dentro del constructivismo, puesto
que parte de que el aprendizaje se construye socialmente (Tschimmel, 2012). Se
fundamenta en el aprendizaje basado en retos, que es una evolución del aprendizaje basado en problemas con una perspectiva más dinámica y
abierta de las soluciones (Malmqvist, Rådberg & Lundqvist, 2015). El
proceso DT obliga al alumnado a tomar conciencia de la complejidad social y a
tener apertura a soluciones creativas que respondan a las necesidades
reales de personas o colectivos concretos (Charosky et al., 2018; Leinonen
& Durall, 2014; Munyai, 2016; Renard, 2014; Valentine, Kroll, Bruce, Lim
& Mountain, 2017). Este proceso facilita el desarrollo de competencias de
las personas implicadas (Deaner & McCreery-Kellert, 2018).
DT considera el conocimiento en constante evolución y lo transporta al
alumnado junto a la puesta en valor del trabajo cooperativo y la inmersión
social (Valentine et al., 2017). DT destaca el error como
fuente de aprendizaje, que lo distingue de otras metodologías activas
(McLaughlan & Lodge, 2019). La visión del profesorado corrobora estos
beneficios que se presentan de DT. No obstante, ponen de manifiesto que
encuentran dificultades en el trabajo en equipo, la extensión del número de
discentes o que no lo pueden aplicar a toda la extensión del currículo (Retna,
2016).
En nuestra experiencia, DT se ha construido desde la colaboración
docente. Esta es uno de los factores identificados como necesarios para la innovación pedagógica (Schroeder, McGivney-Burelle, Haruta &
Xue, 2018) y facilita la implementación de experiencias DT (Valentine et al.,
2017). La colaboración docente aporta una mayor reflexión sobre la práctica
educativa, provee el intercambio de ideas, siendo una fuente de apoyo
y de aprendizaje. Las colaboraciones interdisciplinares se consideran
experiencias enriquecedoras por los participantes (Tinnell, Tretter, Thornburg
& Ralston, 2019). Las particularidades del docente universitario promueven la cooperación desde la creación de redes virtuales de
colaboración, que podrían contribuir al apoyo de la innovación educativa, la
creación de un equipo de trabajo, el intercambio y construcción de ideas entre
el profesorado y la creación de un lenguaje pedagógico común (Hontvedt,
Silseth & Wittek, 2019; Monguillot, González & Guitert, 2017; Romeu,
Guitert & Sangrà, 2016; Weitze, 2015, 2017). Las tecnologías proporcionan
herramientas para realizar experiencias de trabajo colaborativo superando las
limitaciones geográficas (Howell, Rintamaa, Faulkner & DiCicco, 2017).
La cooperación entre el equipo docente, y la docencia en sí misma, ha
sido multimodal. Esta cooperación utiliza tanto la presencialidad, como las
herramientas que ofrecen las tecnologías, para crear un espacio que combine
los recursos de ambos escenarios (Díaz & Abascal, 2018). Las aplicaciones
de mensajería y la red en general están cambiando nuestra forma de
comunicarnos, por lo que su uso en la coordinación y el aprendizaje docente forma
parte de nuestra cotidianeidad (García-Chitiva & Suárez-Guerrero,
2019). Entre las herramientas utilizadas, destaca la app de Slack. Esta
herramienta es un software de mensajería pensado para trabajos colaborativos,
fácil de utilizar, que permite compartir archivos, realizar videollamadas o
conectar con otras herramientas como Dropbox (Slack, 2019; Tuhkala &
Kärkkäinen, 2018). Entre sus ventajas, se podría destacar que facilita el
trabajo cooperativo, el compromiso del equipo y la construcción de conocimiento de forma colaborativa (Gofine & Clark, 2017; Kates, Samuels,
Case & Dujowich, 2020; Lin, Zagalsky, Storey & Serebrenik, 2016;
Perkel, 2017; Zhang, Meng, de Pablos & Sun, 2017). Además, podría
contribuir a la estructuración de los espacios de aprendizaje, necesario para el aprovechamiento de los recursos que ofrece la red
(García-Chitiva & Suárez-Guerrero, 2019; Hontvedt et al., 2019) y a superar
el reto que supone la colaboración docente en educación superior (Gast,
Schildkamp & van der Veen 2017).
El objetivo de este artículo es comprobar cómo
se ha desarrollado el trabajo cooperativo entre profesorado de la Universidad
de Sevilla, inmerso en un proceso de innovación educativa con DT, empleando la
tecnología Slack. A su vez, esto nos lleva a plantear un segundo objetivo: conocer la satisfacción del alumnado participante en
esta experiencia con DT. Dentro de este objetivo, también se analiza la
estructura latente del cuestionario al alumnado. Nuestra primera hipótesis de
trabajo descriptiva se centra en que la herramienta Slack favorece el
trabajo cooperativo entre el profesorado universitario. Una segunda hipótesis
es que la satisfacción con DT en estudiantes universitarios se asocia al buen
desarrollo del trabajo en equipo.
2.- Metodología
La investigación es de enfoque mixto, no
experimental, con un carácter descriptivo y correlacional. Para el primer
objetivo, el profesorado universitario respondió a la cuestión: ¿en qué ha
favorecido o impedido la herramienta Slack el desarrollo de tu docencia con DT?
Además, se analizaron todas las intervenciones del profesorado en la
aplicación Slack durante el proceso con DT. El segundo objetivo se trabaja
desde un estudio de encuesta dirigido al alumnado universitario.
Participantes
Para el enfoque cualitativo, la muestra fue de once profesores. El
más veterano cuenta con 56 años, 27 el más joven, con una media de 41 años, de
los cuales siete eran hombres y cuatro mujeres. Este profesorado pertenece a
tres áreas de conocimiento (Ciencias Sociales y Jurídicas, Artes y Humanidades, e Ingeniería y Arquitectura). En el enfoque cuantitativo,
la población de estudiantes de grado y máster ascendía a 752. El total de
respuestas recibidas fue de 427 (88,1% de grado y 11,9% de máster), lo que
supone un error muestral del ±3%. La edad y el sexo no se consideraron
para garantizar el anonimato.
Instrumento
En la fase cualitativa, se diseña un cuestionario dirigido a los once
profesores de la Universidad de Sevilla que han participado en el proyecto. La
variable analizada fue la aportación de la herramienta Slack al
trabajo cooperativo para la innovación universitaria. Las respuestas del
profesorado nos permitieron diseñar un sistema de categorías para el análisis
de sus intervenciones en Slack.
Respecto a la fase cuantitativa, se elabora
un cuestionario de 55 preguntas dirigido al estudiantado en torno al constructo
de aprendizaje como proceso de diseño (DT). El cuestionario se respondió de
manera anónima, con una escala Likert con valores de 1 a 5, siendo 1 muy en
desacuerdo, 2 en desacuerdo, 3 indiferente, 4 de acuerdo, y
5 muy de acuerdo. La única identificación es la titulación (grado o máster), el
profesorado de la asignatura y el cuatrimestre. El alumnado rellenó el
cuestionario en la última clase, antes de recibir las calificaciones para evitar cualquier sesgo relativo a las mismas. Se administró
en papel o a través de un formulario de Google Forms.
Análisis de datos
Con relación al primer objetivo, el análisis de contenido (Bardin,
2002) de la pregunta al profesorado sobre el uso de
Slack nos permitió disponer de un sistema de categorías inductivo. A
continuación se presentan los resultados de este análisis de contenido que dio
lugar al sistema de categorías con el que a posteriori se analizaron las
intervenciones en Slack. Este nuevo proceso fue realizado
mediante el método de análisis temático (Tuckett, 2005).
El profesorado identifica que utilizó Slack para compartir experiencias
e informaciones. “Slack es una herramienta muy útil para compartir las experiencias de aprendizaje que tenemos en el aula
con el resto de compañeros, de forma prácticamente simultánea, así como
información de interés sobre innovación docente y ejemplos inspiradores” (Participante 1). “Esta app nos permitió una comunicación efectiva e instantánea con el resto de profesores
implicados en el proyecto. Podíamos solucionar dudas sobre la marcha de una
manera muy eficiente. Además, nos permitía compartir todo tipo de archivos, lo
cual facilitaba mucho la tarea” (Participante
3).
La herramienta también se ha usado para compartir recursos entre el
profesorado. “Hemos compartido mucho material de clases (fotos, vídeos, material didáctico...) que íbamos
comentando y desvelando. Las aportaciones fueron muy valiosas y
la comunicación se dio de un modo natural” (Participante 6). “Las muchas y variadas aportaciones
de otros docentes me han servido para aprender otras
formas de hacer, de pensar el proceso de DT, de conocer experiencias y afrontar
las dudas que la docencia les iba presentando” (Participante 8).
Los docentes también indican que emplearon Slack para organizar
eventos. “También se ha utilizado Slack para concretar los
eventos que se han organizado conjuntamente o para compartir recursos
interesantes relacionados con el método” (Participante 7). “Nos sirvió también para agilizar
la comunicación y la toma de decisiones, por ejemplo,
para organizar los ‘showrooms’, evitando así la saturación del correo
electrónico” (Participante 1).
Por último, esta herramienta también se utilizó para compartir
opiniones relacionadas con la clase, el método o la docencia universitaria en
general: “He usado Slack y me parece una buena
alternativa al clásico grupo de WhatsApp. Su facilidad para buscar información,
principalmente archivos, la posibilidad de establecer hilos temáticos y la de
conversar con parte de los miembros del grupo en chats independientes, hace que haya sido muy acertado incorporar Slack a la dinámica
comunicativa interna del equipo DT” (Participante 4). “Así pues el papel que Slack ha
tenido en el desarrollo de DT en mi docencia ha sido servir para compartir
buenas experiencias e información entre los colegas del
proyecto” (Participante 5).
Por lo tanto, se delimitaron 4 categorías (ver Tabla 1). La categoría
experiencias hace referencia a cómo ha vivido el profesorado el proceso DT.
Recursos alude a todo tipo de materiales que comparten
los docentes para facilitar la práctica DT. Con la categoría organización de
eventos dan a conocer información relevante sobre experiencias de difusión de
la innovación docente. Por último, opiniones/inquietudes muestra valoraciones y
propuestas para el quehacer docente.
Respecto al segundo objetivo, primero se realiza un estudio
psicométrico del instrumento enviado al estudiantado. Para reducir las
dimensiones del instrumento, nos valemos del análisis factorial exploratorio
(AFE) con método de extracción por componentes principales.
Para comprobar la viabilidad de ejecutar este análisis factorial, previamente
se realizó la prueba Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) y el test de esfericidad de
Barlett con el fin de descartar que las correlaciones entre las preguntas estableciera una matriz de identidad. El test KMO (.955) muestra un
resultado excelente, según el índice de Kaiser (1974). El test de esfericidad
de Barlett (p = .000) verifica el rechazo de la hipótesis de que la matriz de
correlaciones es una matriz de identidad. Ambas prueban confirman la
pertinencia del AFE.
Los resultados del primer análisis del AFE por componentes principales
nos proporcionó nueve factores que explicaban el 60,9% de la varianza (ver
Tabla 2).
Tabla 1.
Sistema de categorías para el análisis de la herramienta Slack
Categorías |
Indicadores |
Experiencias |
·
El profesorado
comparte la puesta en práctica del método en aula y fuera de ella. ·
Transmite sus
vivencias con DT. |
Recursos |
·
Los docentes aportan
contenido de distinto tipo con el resto de compañeros para utilizar en el
aula, facilitar el desarrollo del método o reflexionar sobre la práctica
educativa y la docencia universitaria. |
Organización
de eventos |
·
Los
participantes utilizaron Slack como apoyo para la creación y organización de
eventos con objeto de difundir la experiencia. ·
Slack sirvió
para la comunicación de eventos de clase del profesorado invitando al resto
del equipo a participar en las mismas. |
Opiniones/
inquietudes |
·
El profesorado
transmite valoraciones, preocupaciones y propuestas sobre la experiencia con
DT o los distintos eventos organizados. |
Tabla 2.
AFE y análisis con rotación varimax
Varianza total explicada |
|||||||||
Componente |
Autovalores iniciales |
Sumas de cargas al cuadrado de
la extracción |
Sumas de cargas al cuadrado de
la rotación |
||||||
Total |
% de varianza |
% acumulado |
Total |
% de varianza |
% acumulado |
Total |
% de varianza |
% acumulado |
|
1 |
20.574 |
37.407 |
37.407 |
20.574 |
37.407 |
37.407 |
9.865 |
17.936 |
17.936 |
2 |
3.384 |
6.153 |
43.561 |
3.384 |
6.153 |
43.561 |
8.737 |
15.886 |
33.822 |
3 |
1.856 |
3.374 |
46.935 |
1.856 |
3.374 |
46.935 |
4.340 |
7.890 |
41.713 |
4 |
1.528 |
2.778 |
49.713 |
1.528 |
2.778 |
49.713 |
2.674 |
4.862 |
46.574 |
5 |
1.392 |
2.531 |
52.244 |
1.392 |
2.531 |
52.244 |
1.841 |
3.346 |
49.921 |
6 |
1.339 |
2.435 |
54.679 |
1.339 |
2.435 |
54.679 |
1.685 |
3.064 |
52.985 |
7 |
1.228 |
2.233 |
56.912 |
1.228 |
2.233 |
56.912 |
1.672 |
3.040 |
56.025 |
8 |
1.098 |
1.997 |
58.908 |
1.098 |
1.997 |
58.908 |
1.343 |
2.442 |
58.467 |
9 |
1.094 |
1.988 |
60.897 |
1.094 |
1.988 |
60.897 |
1.336 |
2.430 |
60.897 |
Método de extracción: análisis de componentes
principales. |
Las preguntas asociadas a cada uno de los factores se clasificaron para
sintetizarlas en una dimensión que respondiera con sentido al
constructo estudiado. En segundo lugar, con objeto de simplificar la
interpretación de los factores obtenidos en el primer análisis, se aplicó la
rotación varimax con normalización Kaiser. Se trata
de un método de rotación ortogonal que minimiza el número de variables con
altas cargas en cada uno de los factores. Finalmente, seleccionamos los cuatro
primeros factores extraídos, que explican el 46.57% de la varianza. De los demás factores
no se pudo extraer alguna dimensión.
Las cuatro dimensiones extraídas fueron (ver Tabla 3): satisfacción
general de la experiencia (19 ítems), implicación personal en la asignatura (18
ítems), satisfacción con el desarrollo de DT (7 ítems) y satisfacción del trabajo en equipo (4 ítems). Las puntuaciones de cada factor se obtienen
del promedio de los ítems. También se calcula la fiabilidad del instrumento. La
Tabla 3 recoge los valores del cálculo de alpha de Cronbach por dimensiones y
el valor global con todos los ítems. Según George y Mallery
(2003), podemos considerar que es un instrumento bueno o excelente con valores
de las dimensiones que oscilan entre .742 y .947, siendo .968 el valor global.
Tabla 3.
Psicometría del cuestionario al
estudiantado
Dimensiones |
Ítems |
Fiabilidad |
Satisfacción general de la experiencia |
2, 6-13, 17, 18, 24-30, 33 |
.947 |
Satisfacción con el desarrollo de DT |
1, 4, 5, 19, 20, 31, 32, 34-38, 50-55 |
.945 |
Implicación personal en la asignatura |
39-41, 43, 45, 46, 49 |
.828 |
Satisfacción del trabajo en equipo |
3, 15, 22, 23 |
.742 |
TOTAL |
48 ítems |
.968 |
Una vez finalizado el análisis psicométrico, para este segundo objetivo
se utilizan análisis descriptivos y correlacionales. La descripción se
presenta con porcentajes para conocer la satisfacción del estudiantado con DT,
así como medias y desviaciones típicas ejecutadas sobre las dimensiones
obtenidas a partir del AFE. Concluye con análisis de correlaciones
entre estas dimensiones empleando la r de Pearson.
3.- Análisis y resultados
Para la elaboración de resultados se han utilizado técnicas
cualitativas y cuantitativas. Centrándonos en el objetivo 1, el sistema de
categorías generado previamente (ver Tabla 1) fue
utilizado para completar un análisis temático de las intervenciones del
profesorado en Slack. La presentación se organiza según las categorías
definidas.
Experiencias
Los participantes han compartido experiencias relacionadas con DT. Estas experiencias han sido de dos tipos: dentro y fuera del aula.
Dentro se han compartido experiencias satisfactorias con DT (ver Figura 1).
También se han intercambiado experiencias de difusión con DT fuera del contexto
universitario (ver Figura 2). El contenido audiovisual
que permite Slack ha sido un recurso muy utilizado para la comunicación de las
experiencias.
Figura 1. Experiencias dentro del aula
Figura 2. Difusión de experiencias fuera del aula
Este intercambio permitió informar al resto de participantes de los
avances realizados con DT. Las experiencias sirvieron como motivación
e inspiración para continuar con la innovación docente, incorporando prácticas
de otros compañeros o tomando ideas para adaptarlas. La aplicación facilitaba
que este intercambio fuese más atrayente por el contenido audiovisual que permite incorporar Slack.
Recursos
Los recursos audiovisuales se utilizan como herramienta de aprendizaje
y concienciación en la práctica DT. Se han empleado vídeos para reflexionar
sobre la importancia de una nueva formación universitaria enfocada en el desarrollo de competencias y aprendizajes significativos (ver
Figura 3). Esto daba sentido de forma continuada a la experiencia DT del
profesorado. Otro tipo de recursos más enfocado al aprendizaje o a la
facilitación del desarrollo de DT también se difundió por esta vía (ver
Figura 4).
Figura 3. Difusión de experiencias fuera del
aula
Figura 4. Ejemplo de recurso para facilitar el desarrollo de la experiencia DT
Algunos de los participantes comenzaban un proceso de innovación en su
docencia, por lo que recibir recursos de otros colegas permitió
incentivar la reflexión y mantener la motivación con el proceso. Slack sirvió
como un almacén de herramientas que el profesorado compartía y, al mismo
tiempo, se benefició de lo que otros incorporaban.
Organización de eventos
Uno de los puntos clave de DT es la difusión y celebración de la
experiencia. Para ello, se ha participado en varios eventos como la Feria de la
Ciencia o La Noche Europea de los Investigadores. También se crearon espacios
propios de difusión, bajo la denominación #ShowRoom. La organización
de ambos tipos de eventos se apoyó en Slack (ver Figura 5). El profesorado
invitó a la participación del resto del equipo en sus clases, siendo Slack un
eje de difusión (ver Figura 6).
Figura 5. Organización de eventos con la herramienta Slack
Figura 6. Difusión de eventos de la clase para que participe la profesora
La fluidez comunicativa que permite Slack ayudó a construir los eventos
de difusión del proceso DT Mientras los correos electrónicos podían
difuminar algunos mensajes, Slack ordenaba la información más intuitivamente al
permitir la creación de hashtags y temas
Opiniones/inquietudes
Algunas opiniones e inquietudes centradas en el proceso DT dentro del
aula (ver Figura 7) o los eventos de difusión de la
experiencia (ver Figura 8) se han compartido en Slack.
Figura 7. Propuestas para mejora de la exposición de un profesor
Figura 8. Opinión sobre la participación de un evento de difusión del método DT
El intercambio de ideas posibilitó el andamiaje del propio proceso de
innovación, en este caso con DT, valorando la propia experiencia y la del resto del equipo. Esto favoreció la transmisión de inquietudes e
ideas durante el proceso. La estructura de Slack, más informal que otros medios
como el correo, podía ser uno de los motivos que incentivó la comunicación.
En resumen, Slack ha favorecido consolidar una red de apoyo,
configurada en torno al proyecto de innovación educativa. Los participantes
mantuvieron una comunicación a través de la aplicación dondecompartían
recursos, experiencias, opiniones y propuestas. La combinación de la presencialidad con la comunicación constante y fluida que ofrece Slack, permitió
afianzar un equipo docente con la inquietud de innovar en la educación
superior.
Relativo al segundo objetivo, la mayoría del alumnado (84,5%) está de
acuerdo o completamente de acuerdo con que ha sido afortunado al
trabajar con DT. Este dato nos lleva a interpretar que la satisfacción general
del alumnado ha resultado alta o muy alta con su participación en un proyecto
donde se implementa un nuevo método como es DT (ver Figura 9).
Figura 9. Porcentajes de la satisfacción
general
Para el cálculo de cada una de las dimensiones se hizo un análisis
descriptivo con la media y desviación típica de las preguntas que corresponden a cada factor (ver Tabla 4). Las cuatro dimensiones se valoran
con una media de 4 puntos, siendo las opciones de respuesta los valores
ordinales de 1 (muy en desacuerdo) a 5 (muy de acuerdo). Interpretamos que la
valoración que hace el alumnado de la experiencia es positiva. La
desviación típica mayor se encuentra en la satisfacción del trabajo en equipo
(M= 4, SD=.766).
Tabla 4.
Medias y desviaciones típicas
totales de las cuatro dimensiones evaluadas
|
Satisfacción general |
Satisfacción con DT |
Implicación personal |
Satisfacción con trabajo en equipo |
|
N |
Válido |
427 |
427 |
427 |
427 |
Perdidos |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Media (M) |
4 |
4.02 |
4.06 |
4.04 |
|
Desv. Típica (SD) |
.691 |
.716 |
.678 |
.766 |
La Tabla 5 recoge los resultados de las correlaciones entre las cuatro
dimensiones con relación a la titulación, profesorado y cuatrimestre. Se emplea
la correlación de Pearson al contar con medidas escalares. Se han seleccionado
solo aquellas correlaciones mayores de .5 (r> .5) y
significativas al 99% (p< .99).
Tabla 5.
Correlación de Pearson entre las
cuatro dimensiones y las variables descriptivas
|
Implicación personal en la asignatura |
Satisfacción del trabajo en equipo |
||
R de Pearson |
Satisfacción general de la experiencia |
Coeficiente de correlación |
.794** |
.432** |
Sig. (bilateral) |
.000 |
.000 |
||
N |
427 |
427 |
||
Satisfacción en el desarrollo de la experiencia DT |
Coeficiente de correlación |
.618** |
.95** |
|
Sig. (bilateral) |
.000 |
.000 |
||
N |
427 |
427 |
||
Satisfacción del trabajo en equipo |
Coeficiente de correlación |
.536** |
1.000 |
|
Sig. (bilateral) |
.000 |
. |
||
N |
427 |
427 |
Atendiendo al criterio de solo considerar las correlaciones con un
coeficiente r mayor a .5 y un p-valor menor de .01, ni profesorado, ni
titulación ni cuatrimestre correlacionan con alguna de las dimensiones de
estudio. La interpretación realizada es que el
desarrollo de DT no ha mostrado relaciones entre las diferentes titulaciones y
el profesorado. Este dato, unido a la alta satisfacción del alumnado, se valora
positivamente para la implementación de DT. Sí se encuentra que una mayor
implicación se relaciona tanto con la satisfacción en
el desarrollo de la experiencia DT (r = .618), como en la satisfacción del
trabajo en equipo (r = .536), con una intensidad moderada. La implicación
personal correlaciona con la satisfacción general de la experiencia con una intensidad alta (r = .794). Por ello, la implicación personal que
tenga el alumnado en el trabajo con DT y en la asignatura supondría el
aprovechamiento y la satisfacción con la misma.
La satisfacción con la experiencia DT correlaciona con una intensidad alta con la satisfacción con el trabajo en equipo (r = .95). Esto
indicaría que el desarrollo satisfactorio de la experiencia con DT descansa, en
buena parte, en cómo se han sentido o les ha ido en el trabajo en equipo. DT es
un proceso que depende, en gran medida, del trabajo
cooperativo.
4.- Discusión
La colaboración es indispensable para el proceso de diseño (Brown,
2008), siendo coherente que este tipo de metodología, apoyada en tecnologías
como Slack, se aplique desde equipos cooperativos. Los docentes vivencian la experiencia DT al mismo tiempo que lo aplican con su
alumnado. Este apoyo se favorece con la certeza de poder exponer sus dudas y
avances en cualquier momento para recibir un continuo feedback y feedforward
(Dawson et al., 2018; García-Jiménez, 2015).
Slack permite la reflexión, exposición de dudas y la compartición de
recursos para mejorar la docencia (Gofine & Clark, 2017; Kates et al.,
2020; Lin et al., 2016; Perkel, 2017; Zhang et al., 2017). Los docentes han
intercambiado sus propias experiencias y recursos,
permitiendo un apoyo externo a la docencia y un mantenimiento de la motivación
en la aplicación de DT. También ha favorecido la creación y organización de
eventos comunes, donde los docentes trabajan de manera conjunta con su alumnado. El profesorado comparte opiniones acerca de lo ocurrido en las
clases, permitiendo una comunicación constante a lo largo del proceso. Esto
posiciona Slack como una herramienta con potencial para apoyar los equipos de
innovación docente (Monguillot et al., 2017; Romeu et al., 2016;
Weitze, 2015, 2017). La generación de conocimiento de forma colaborativa está
siendo demandada por los propios docentes universitarios (Martínez-Flores &
Torres-Barzabal, 2017).
Otra implicación didáctica de Slack es la creación
de un entorno de comunicación profesional menos invasivo que otras aplicaciones
de mensajería (WhatsApp o Telegram). En contraposición al correo electrónico,
Slack organiza de forma más atractiva esta comunicación, posibilitando: crear
temas, enviar vídeos, enlaces, configurar perfiles, etc.,
y, lo más interesante, canales e hilos de difusión. Igualmente facilita
combinarla con otras aplicaciones como Dropbox, Drive, Gmail o Trello.
Los resultados del objetivo 2 permiten valorar la experiencia como positiva para el alumnado. Destaca la alta correlación positiva entre la
satisfacción general y la implicación personal y cómo ha funcionado el equipo.
Se concluye que el disfrute de la experiencia estaría relacionado con la
implicación personal del alumnado con la asignatura y DT. El alumnado
se implica y motiva cuando juega un rol activo (RubioHurtado, Ruiz-Bueno &
Martínez-Olmo, 2016), frente a un papel más pasivo que toma en metodologías
tradicionales. El uso de Slack en el profesorado ha generado un clima de trabajo que compromete al alumnado hasta lograr una alta
satisfacción. Extender el uso de Slack al trabajo con el estudiantado puede
aumentar la sensación de disponibilidad y cercanía del profesorado, mejorando
esta relación. Slack está en sintonía con las pedagogías ágiles (Pellicer
& Batet, 2017). Esto implica inmediatez en la resolución de dudas y
recogida de información, que sirve para desbloquear y mejorar la relación con
su aprendizaje. En este sentido, el alumnado estaría acercándose a su PLE (Torres-Gordillo y Herrero-Vázquez, 2016) al incorporarse como herramienta
de aula.
El trabajo cooperativo del profesorado y alumnado ha generado una nueva
propuesta con la que denominar a este proceso de aprendizaje con DT. El equipo
docente se propuso hacer ECO, siendo un acrónimo de
Explorar, Crear y Ofrecer. La Tabla 6 resume la correspondencia entre las fases
de DT (Brown, 2008) y el método ECO, que dan cuenta del proceso:
Tabla 6.
Correspondencia entre fases de DT y
ECO
ETAPAS |
PASOS |
||
ECO |
DT |
|
|
EXPLORAR |
EMPATIZA |
Observar Comprender Descubrir |
|
DEFINE |
Procesar Elegir un punto de vista Formular
el reto |
||
CREAR |
IDEA |
Imaginar Establecer criterios de selección Elegir entre alternativas Decidir
idea/solución |
|
PROTOTIPA |
Construir Someter a interacción Reconstruir |
||
EVALÚA |
Ganar comprensión Aplicar retroalimentación Refinar solución |
||
OFRECER |
COMPARTE |
Implementar plan de acción Difundir Evaluar Contagiar Celebrar |
|
La exposición del proceso se simplifica a solo tres fases, para
enganchar rápidamente en la metodología a los participantes. El acrónimo
permite jugar con las palabras para ejemplificar el proceso: es ecológico,
porque es respetuoso con el medio y se inspira de
él; y se genera eco, porque se difunde y celebra la experiencia.
Como limitaciones del estudio, el cuestionario al estudiantado aún no
ha concluido el proceso de validación de constructo, pues requeriría un
análisis factorial confirmatorio (AFC) que garantizase la plausabilidad de la
estructura teórica. Este proceso se propone como trabajo futuro a realizar con
otras muestras. Además, hubiera sido valioso ampliar el análisis a otros
elementos del proceso de innovación que no pudiera recoger Slack. Esto permitiría comprobar cómo se ha consolidado el equipo docente o el
impacto alcanzado en la formación competencial del alumnado. Otra pista de
revisión alude a incorporar diferentes métodos de recogida de datos, como
entrevistas y grupos de discusión, que profundicen en el uso de la
tecnología como apoyo a la creación de redes de innovación docente. Por último,
el tipo de datos que hemos obtenido del alumnado, procedente fundamentalmente
de un cuestionario, supone otra limitación, aunque es práctica habitual aceptada en la literatura científica de Ciencias Sociales.
Financiación
Este proyecto de innovación núm. 21090 se financia en la convocatoria
pública competitiva del curso 2017-18 por el III Plan Propio de Docencia de la
Universidad de Sevilla, acción 1.2.3. Apoyo a la coordinación e
innovación docente. También se subvenciona por el VI Plan Propio de
Investigación y Transferencia de dicha Universidad.
References / Referencias bibliográficas
Bardin, L. (2002). El análisis de contenido (3ª ed.). Madrid:
Akal.
BBVA (2015). Design
thinking. Serie Innovation Trends. BBVA. Recuperado el 4 de mayo de 2019,
de http://www.centrodeinnovacionbbva.com
Bennett, E. E. & McWhorter, R. R. (2019). Social Movement Learning and Social Innovation: Empathy,
Agency, and the Design of Solutions to Unmet Social Needs. Advances in
Developing Human Resources, 21(2), 224-249. https://www.doi.org/10.1177/1523422319827939
Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard
Business Review, 1-10. Recuperado el 4 de mayo de 2019, de
https://bit.ly/2SmFDzi
Charosky, G., Leveratto, L., Hassi,
L., Papageorgiou, K., Ramos-Castro, J. & Bragós, R. (2018). Challenge
based education: an approach to innovation through multidisciplinary teams of
students using Design Thinking. In 2018 XIII Technologies
Applied to Electronics Teaching Conference (TAEE) (pp.
1-8). IEEE. https://www.doi.org/10.1109/TAEE.2018.8476051
Dawson, P., Henderson, M., Mahoney, P.,
Phillips, M., Ryan, T., Boud, D. & Molloy, E. (2018). What makes for effective feedback: staff and student perspectives. Assessment
& Evaluation in Higher Education, 44(1), 25-36 https://www.doi.org/10.1080/02602938.2018.1467877
Deaner, K. &
McCreery-Kellert, H. (2018). Cultivating Peace Through Design Thinking: Problem
solving with PAST Foundation. Childhood Education,
94(1), 26-31. https://www.doi.org/10.1080/00094056.2018.1420360
Design For Change España (2016). ToolKit.
Guía para facilitar proyectos. Recuperado el 4 de mayo de 2019,
de http://www.dfcspain.com Díaz, M. C. & Abascal, M. L. Z. (2018).
Implementación de una innovación tecnológica: Espacio de Formación Multimodal, e-UAEM. Revista Iberoamericana de
Educación, 76(1), 83-100. https://www.doi.org/10.35362/rie7612840
Díaz, M. C. & Abascal, M. L. Z.
(2018). Implementación de una innovación tecnológica: Espacio de Formación Multimodal, e-UAEM. Revista Iberoamericana de Educación, 76(1), 83-100.
https://www.doi.org/10.35362/rie7612840
Dunne, D. & Martin, R. (2006). Design
thinking and how it will change management education: An interview and
discussion. Academy of Management Learning &
Education, 5(4), 512-523.
https://www.doi.org/10.5465/amle.2006.23473212 Fai, S. K. (2011). An
observational study of infusing design thinking into the CDIO framework. In
Proceedings of the 7th International CDIO Conference, Technical
University of Denmark, Copenhagen.
Fai, S. K. (2011). An observational study
of infusing design thinking into the CDIO framework. In
Proceedings of the 7th International CDIO Conference, Technical University of
Denmark, Copenhagen.
García-Chitiva, M. P. & Suárez-Guerrero, C. (2019). Estado de la investigación
sobre la colaboración en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Píxel-Bit. Revista de Medios y
Educación, 56, 169-191. https://www.doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.09
García-Jiménez, E. (2015). La
evaluación del aprendizaje: de la retroalimentación a la autorregulación. El
papel de las tecnologías. RELIEVE, 21(2), art. M2. https://www.doi.org/10.7203/relieve.21.2.7546
Gast, I., Schildkamp, K. & van der
Veen, J. T. (2017). Team-based professional development interventions in higher
education: A systematic review. Review
of educational research, 87(4), 736-767. https://www.doi.org/10.3102/0034654317704306
George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS
for Windows step by step: A simple guide and reference
(11.0 update). Boston: Allyn & Bacon.
Gofine, M. & Clark, S. (2017).
Integration of Slack, a cloud-based team collaboration application, into
research coordination. Journal of
Innovation in Health Informatics,
24(2), 252–254. https://www.doi.org/10.14236/jhi.v24i2.936
Hontvedt, M., Silseth, K. & Wittek,
L. (2019). Professional Collaboration in Teacher Support Teams—A Study of Teacher and Nurse Educators’ Creative Problem-Solving in a
Shared Space for Professional Development. Scandinavian
Journal of Educational Research, 1-18.
https://www.doi.org/10.1080/00313831.2019.1665098
Howell, P. B., Rintamaa, M., Faulkner, S. & DiCicco, M. (2017). Four professors, three universities,
two modes of technology, and one eighth grade classroom: Collaboration in
middle level teacher education. Middle School Journal,
48(5), 14-20. https://www.doi.org/10.1080/00940771.2017.1368315
Kaiser, H. F. (1974). An index of
factorial simplicity. Psychometrika, 39,
31-36.
Kates, F. R., Samuels, S. K., Case, J. B.
& Dujowich, M. (2020). Lessons Learned from a Pilot Study Implementing a Team-Based Messaging Application (Slack) to Improve
Communication and Teamwork in Veterinary Medical Education. Journal
of veterinary medical education, 47(1), 18-26. https://www.doi.org/10.3138/jvme.0717-091r2
Leinonen, T. & Durall, E.
(2014). Pensamiento de diseño y aprendizaje colaborativo. Comunicar: Revista científica
iberoamericana de comunicación y educación, 42, 107-116. https://www.doi.org/10.3916/C42-2014-10
Lin, B., Zagalsky, A. E., Storey, M. A.
& Serebrenik, A. (2016). Why developers are Slacking off: under- standing
how software teams use Slack. In Proceedings of
the 19th ACM conference on computer supported cooperative work and social
computing companion - CSCW ’16 Companion (pp.
333–336).New York: ACM Press. https://www.doi.org/10.1145/2818052.2869117
Malmqvist, J., Rådberg, K. K. &
Lundqvist, U. (2015). Comparative analysis of
challenge-based learning experiences. In
Proceedings of the 11th International CDIO Conference, Chengdu University of
Information Technology, Chengdu, Sichuan, PR China. https://www.doi.org/10.1080/03043797.2018.1441265
Martínez-Flores, K. &
Torres-Barzabal, L. M. (2017). Estrategias que ayudan al docente universitario
a conocer, apropiar e implementar las TIC en el aula. Mesa de innovación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 159-172. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.11
McLaughlan, R. & Lodge, J. M. (2019).
Facilitating epistemic fluency through design thinking: a strategy for the broader application of studio pedagogy within higher education. Teaching
in Higher Education, 24(1), 81-97. https://www.doi.org/10.1080/13562517.2018.1461621
Monguillot, M., González, C. & Guitert, M. (2017). La colaboración virtual docente
para diseñar situaciones de aprendizaje mediadas por TIC en Educación Física. Didacticae:
Revista de Investigación en Didácticas Específicas,
(2), 6-23.
Munyai, K. (2016). Design Thinking: A
Methodology towards Sustainable Problem Solving in Higher Education in South
Africa. International Association for Development
of the Information Society
Pellicer, C. & Batet, M. (2017). Pedagogías ágiles para el
emprendimiento. Barcelona:
AulaPlaneta.
Perkel, J. M. (2017). How scientists use
Slack. Nature News,
541(7635), 123–124.https://www.doi.org/10.1038/541123a
Renard, H. (2014). Cultivating Design
Thinking in Students through Material Inquiry. International Journal of
Teaching and Learning in Higher Education,
26(3), 414-424.
Retna, K. S. (2016). Thinking about
‘design thinking’: a study of teacher experiences. Asia
Pacific Journal of Education, 36(sup1), 5-19. https://www.doi.org/10.1080/02188791.2015.1005049
Romeu, T., Guitert, M. & Sangrà, A.
(2016). Teacher collaboration network in Higher Education:
reflective visions from praxis. Innovations in education and teaching
international, 53(6), 592-604. https://www.doi.org/10.1080/14703297.2015.1025807
Rubio-Hurtado, M. J., Ruiz-Bueno, A. & Martínez-Olmo, F. (2016). Percepción del alumnado sobre
la utilidad de las actividades de aprendizaje para desarrollar competencias. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 221-240. https://www.doi.org/10.6018/rie.34.1.225131
Slack (2019). ¿Por qué Slack? Recuperado, 20 de octubre de 2019,
de: https://slack.com/intl/es-es/features Schroeder,
Schroeder, L. B., McGivney-Burelle, J.,
Haruta, M. E. & Xue, F. (2018). Collaborate and Innovate:
One Department’s Perspective on Factors Supporting and Sustaining Pedagogical
Change in Calculus I. PRIMUS, 28(6), 574-586. https://www.doi.org/10.1080/10511970.2017.1388318
Tinnell, T. L., Tretter, T. R.,
Thornburg, W. & Ralston, P. S. (2019). Successful Interdisciplinary
Collaboration: Supporting Science Teachers with a Systematic, Ongoing,
Intentional Collaboration Between University Engineering and Science Teacher
Education Faculty. Journal
of Science Teacher Education, 1-18. https://www.doi.org/10.1080/1046560x.2019.1593086
Torres-Gordillo, J. J. y Herrero-Vázquez, E. A. (2016). PLE: Entorno Personal de Aprendizaje vs.
Entorno de Aprendizaje Personalizado. REOP: Revista Española de Orientación y
Psicopedagogía, 27(3), 26-42.
https://www.doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.3.2016.18798
Tschimmel, K. (2012).
Design Thinking as an effective Toolkit for Innovation. In
ISPIM Conference Proceedings (p. 1). The International Society for
Professional Innovation Management (ISPIM).
Tuckett, A. G. (2005). Applying Thematic
Analysis Theory to practice: A researcher’s experience. Contemporary
Nurse, 19(1-2), 75-87. https://www.doi.org/10.5172/conu.19.1-2.75
Tuhkala, A. & Kärkkäinen, T. (2018).
Using Slack for computer-mediated communication to support higher education students’ peer interactions during Master’s thesis
seminar. Education and Information
Technologies, 23(6), 2379-2397. https://www.doi.org/10.1007/s10639-018-9722-6
Universidad de
Almería (2019). Convocatoria para la creación de grupos de innovación y buenas
prácticas docentes en la Universidad de Almería. Bienio 2019 y 2020
[Convocatoria]. Recuperado el 12 de septiembre de 2019 de: https://bit.ly/2Sio1Vk
Universidad de Cádiz (2019).
Resolución del Rector de la Universidad de Cádiz UCA/R59REC/2019, de 20 de
junio, por la que se aprueba la convocatoria INNOVA de Proyectos de Innovación
y Mejora Docente para el curso 2019/2020 [Resolución rectoral].
Recuperado el 12 de septiembre de 2019 de: https://bit.ly/38nDCIK
Universidad de Córdoba (2019). Plan
de innovación y buenas prácticas docentes, 2019/2020 Publicado el 02/02/2019 [Plan]. Recuperado el
12 de septiembre de 2019 de: https://bit.ly/2HhW4a8
Universidad de Granada (2018).
ACG129/5: Plan de Formación e Innovación Docente de la Universidad de
Granada (FIDO), Segunda Edición 2018- 2020 [Plan]. Recuperado el 12 de
septiembre de 2019 de: https://bit.ly/38pwWKc
Universidad de Jaén (2016). Plan de
innovación e incentivación de las buenas prácticas docentes
en la Universidad de Jaén 2016‐2019 (Plan I2D‐UJA
2016) [Plan]. Recuperado el 12 de septiembre de 2019 de: https://bit.ly/2SG3yJ4
Universidad de Málaga (2019).
Proyectos de Innovación Educativa. Convocatoria 2019-2021 [Convocatoria].
Recuperado el 12 de septiembre de 2019 de: https://bit.ly/31UQP9O
Universidad de Sevilla (2016). III
Plan propio de Docencia (2017-2019) [Plan]. Recuperado el 12 de
septiembre de 2019 de: https://bit.ly/2uEKIKs
Valentine, L., Kroll, T., Bruce,
F., Lim, C. & Mountain, R. (2017). Design thinking for social innovation in
health care. The Design Journal,
20(6), 755-774. https://www.doi.org/10.1080/14606925.2017.1372926
Weitze, C. L. (2015). Pedagogical
innovation in teacher teams: An organisational learning design model for continuous competence development. In ECEL 2015 European
Conference on e-Learning (pp. 629638). Academic Conferences and Publishing
International. Weitze, C. L. (2017). Designing pedagogical innovation for
collaborating teacher teams. Journal of
Education for Teaching, 43(3), 361-373. https://www.doi.org/10.1080/02607476.2017.1319511
Zhang, X., Meng, Y., de Pablos, P. O.
& Sun, Y. (2017). Learning analytics in collaborative learning supported by Slack: From the perspective of engagement. Computers
in Human Behavior,
92.https://www.doi.org/10.1016/j.chb.2017.08.012