Children's right to leisure and family leisure in lockdow: learnings and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.43.03

Keywords:

leisure education, childhood education, COVID-19, work-life balance, lockdown

Abstract

This paper aims to study the relationship between leisure and family work-life balance during the COVID-19 lockdown, analysing the educational institutions’ role and the changes in children’s leisure experiences during the pandemic. Using the ATLAS.ti software, this exploratory study uses a qualitative design through a semi-structured in-depth interview
and an analysis based on inductive and deductive processes. A group of 11 experts (72.7% women) involved in the analysis and/or implementation of family support services and children’s leisure activities were selected for the study. Results show that family leisure during the COVID-19 lockdown involved an increase in time spent together and in shared activities and an improvement in mutual knowledge, but also a rise in screen use and more conflicts in the coexistence of families with adolescents. Concerning children’s leisure time after lockdown, a greater appreciation of outdoor activities and activities in natural settings is detected, as well as festive leisure in smaller groups, but also an increase in the activities’ cost and considerable
demand from families of psychological and emotional support for children. Finally, the assessment of institutions’ role during the COVID-19 pandemic was negative, identifying an abandonment feeling by families and companies from the government in leisure. However, it is concluded that during this period, changes and learning took place in leisure family dynamics, which allows us to understand the priorities and needs of families, opening up a possible line of research to study whether these changes are here to stay.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lara Varela-Garrote, Universidade da Coruña

Profesora Contratada Doctora del área de Didáctica de la Expresión Corporal (Dpto. de Didácticas
Específicas y Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación) de la Universidad de A Coruña (UDC). Miembro del grupo de Investigación “Bienestar y vida activa en contextos educativos (EUNOIA)” de la UDC. Miembro de la Red de Investigación en Ocio “OcioGune” y de la Red Estatal de Educación Física en la Naturaleza (REFFNAT). Líneas de investigación: Educación para el ocio y Educación Física; actividad física y salud en la infancia; el juego en la infancia; Bienestar escolar y vida activa.

Raúl Fraguela-Vale, Universidade da Coruña

Profesor Titular de Universidad del área de Didáctica de la Expresión Corporal (Dpto. de Didácticas Específicas y Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación) de la Universidad de A Coruña (UDC). Coordinador del grupo de Investigación “Bienestar y vida activa en contextos educativos (EUNOIA)” de la UDC. Miembro de la Red de Investigación en Ocio “OcioGune” y de la Red Estatal de Educación Física en la Naturaleza (REFFNAT). Líneas de investigación: Educación para el ocio y Educación Física; actividad física y salud en la infancia; el juego en la infancia; Bienestar escolar y vida activa.

Laura Varela Crespo, Universidade de Santiago de Compostela

Profesora Titular en la Universidad de Santiago de Compostela. Doctora en Ciencias de la educación. Pedagoga y Educadora social. Miembro del grupo de investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental (SEPA-interea), de referencia competitiva en Galicia. Sus líneas de investigación se centran en las políticas públicas de bienestar, la educación social en los servicios sociales, los tiempos educativos y sociales y la pedagogía del ocio.

Miriam Carretero-García, Universidade da Coruña

Profesora Ayudante Doctora del área de Didáctica de la Expresión Corporal (Dpto. de Didácticas Específicas y Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación) de la Universidad de A Coruña (UDC). Miembro del grupo de Investigación “Bienestar y vida activa en contextos educativos (EUNOIA)” de la UDC. Miembro de la Red de Investigación en Ocio “OcioGune” y de la Red Estatal de Educación Física en la Naturaleza (REFFNAT). Líneas de investigación: Educación para el ocio y Educación Física; actividad física y salud en la infancia; el juego en la infancia; Bienestar escolar y vida activa.

References

Álvarez Muñoz, J. S., Hernández, M. A. y Belmonte, M. L. (2023). Percepción de las familias sobre los obstáculos y dificultades del ocio familiar durante el confinamiento. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 167-180. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.1

Amoroso Miranda, M. I., Bosch Pareras, A., Carrasco Bengoa, C., Fernández Medrano, H. y Moreno Sáenz, N. (2003). Malabaristas de la vida. Mujeres, tiempos y trabajos. Icaria.

Andrés Viloria, C., Rodrigo Moriche, M. P. y Valdivia Vizarreta, P. (2021). El ocio en la primera infancia desde un enfoque humanista en tiempos de pandemia. Edetania. Estudios y Propuestas Socioeducativos, 60, 143-164. https://doi.org/10.46583/edetania_2021.60.947

Bajaba, S., Mandurah, K. y Yamin, M. (2021). A framework for pandemic compliant higher education national system. International Journal of Information Technology (Singapore), 13(2), 407-414. https://doi.org/10.1007/s41870-021-00629-7

Belmonte, M. L., Álvarez-Muñoz, J. S. y Hernández Prados, M. A. (2021). Beneficios del ocio familiar durante el confinamiento. Psicoperspectivas, 20(3), 1-13. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol20-Issue3-fulltext-2364

Caballo, B. (2009). Una aproximación a los tiempos de la infancia. In M. Cuenca y E. Aguilar (Eds.). El tiempo de Ocio: transformaciones y riesgos de la sociedad apresurada (Vol. 36, pp. 195-217). Universidad de Deusto.

Caballo, M. B., Gradaílle, R. y Merelas, T. (2012). Servicios socioeducativos y corresponsabilidad en la conciliación de los tiempos familiares: situación de la infancia en la Galicia urbana. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 20, 179-202.

Caride Gómez, J. A. (2014). Del ocio como educación social a la pedagogía del ocio en el desarrollo humano. Edetania: Estudios y Propuestas Socio-Educativas,45, 33-54.

Casanova, S., Collantes, S., Guadix, N., Jonsson, R., Mármol, S. y Olaguibel, A. (2020). Impacto de la crisis por Covid-19 sobre los niños y las niñas más vulnerables. Reimaginar la construcción en clave de derechos de la infancia. UNICEF España.

Castro, C. (2020). ¡Templos para el juego y la alegría infantil! Un abordaje etnográfico sobre festejos de cumpleaños en la Ciudad de Córdoba. Revista Lúdicamente, 9(17), 1-17.

Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos del Niño, 20 de noviembre, 1989. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf.

Dirección Xeral de Saúde Pública. (agosto, 2021). Plan gallego de vacunación frente al SARS-CoV-2. Versión 6.0 (pp. 1-64). Xunta de Galicia.

Dumazedier, J. (1974). Sociologie empirique du loisir. Editions du le Seuil.

Erades, N. y Morales, A. (2020). Impacto psicológico del confinamiento por la COVID-19 en niños españoles: un estudio transversal. Revista de Psicología Clínica Con Niños y Adolescentes, 7(3), 27-34. https://doi.org/doi:10.21134/rpcna.2020.mon.2041.

Fraguela-Vale, R., Lorenzo-Castiñeiras, J., Merelas-Iglesias, T. y Varela-Garrote, L. (2013). Tiempos escolares y conciliación: análisis de familias con hijos en Educación Secundaria Obligatoria (12-16 años). Revista de Investigación Educativa, 31(2), 431-446.

Fraguela, R, Lorenzo, J. y Varela, L. (2011). Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 429-446.

Fraguela, R., Varela, L. y Carretero, M. (2018). Los derechos de la infancia en el deporte competitivo, el juego y la naturaleza. In S. Romero y Y. Lázaro (Eds.), Deporte y sociedad: una aproximación desde el fenómeno del ocio (pp. 121-138). Instituto de Estudios de Ocio. Publicaciones de la Universidad de Deusto.

Gómez-Arteta, I., Escobar-Mamani, F., Gómez-Arteta, I. y Escobar-Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el perú. Chakiñan, revista de ciencias sociales y humanidades, 15, 152–165. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.10.

Hodge, C., Bocarro, J. N., Henderson, K. A., Zabriskie, R., Parcel, T. L. y Kanters, M. A. (2015). Family Leisure.Journal of Leisure Research, 47(5), 577-600. https://doi.org/10.18666/jlr-2015-v47-i5-5705

Jurado Guerrero, T., Castellanos Serrano, C., Fernández Lozano, I. y Fernández Novo, A. (2021). Corresponsabilidad y conciliación de la vida laboral, personal y familiar en España. Desigualdades y transformaciones después de la COVID-19. UNAF.

Lazcano, I. y Madariaga, A. (2016). El valor del ocio en la sociedad actual. In M. Berthet, I. Lazcano, L. Lombi, A. Madariaga, E. Ramos, E. Rodríguez, A. Sanmartín, y S. János (Eds.), La marcha nocturna ¿Un rito exclusivamente español? (pp. 34-95). FAD y Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.

Martínez-Andrés, M., Bartolomé-Gutiérrez, R., Rodríguez-Martín, B., Pardo-Guijarro, M. J., Garrido-Miguel, M. y Martínez-Vizcaíno, V. (2020). Barriers and facilitators to leisure physical activity in children:A qualitative approach using the socio-ecological model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9). https://doi.org/10.3390/ijerph17093033

Moore, S. A., Faulkner, G., Rhodes, R. E., Brussoni, M., Chulak-Bozzer, T., Ferguson, L. J., Mitra, R., O’Reilly, N., Spence, J. C., Vanderloo, L. M. y Tremblay, M. S. (2020). Impact of the COVID-19 virus outbreak on movement and play behaviours of Canadian children and youth: a national survey. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 17(1), 85. https://doi.org/10.1186/s12966-020-00987-8

Moula, Z., Palmer, K. y Walshe, N. (2022). A Systematic Review of Arts-Based Interventions Delivered to Children and

Young People in Nature or Outdoor Spaces: Impact on Nature Connectedness, Health and Wellbeing. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.858781

Petrović, J. y Dimitrijević, D. (2020). Family Influence on Leisure Time of Schoolchildren. Revista Romaneasca Pentru

Educatie Multidimensionala, 12(4), 172-188. https://doi.org/10.18662/rrem/12.4/340

Prats Ferret, M. (2021). Infância, natureza e confinamento. Finisterra. Revista Portuguesa de Geografía, 55(115), 169-174. https://doi.org/https://doi.org/10.18055/Finis20352

Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Sage.

Salzano, G., Passanisi, S., Pira, F., Sorrenti, L., La Monica, G., Pajno, G. B., Pecoraro, M. y Lombardo, F. (2021). Quarantine due to the COVID-19 pandemic from the perspective of adolescents: the crucial role of technology. Italian Journal of Pediatrics, 47(1). https://doi.org/10.1186/s13052-021-00997-7

Sanz Cano, P. J. (2019). El juego divierte, forma, socializa y cura. Revista Pediátrica de Atención Primaria, 21(83), 307-312.

Sanz, E., Sáenz, M. y Cano, R. (2018). Actitudes de padres e hijos hacia un ocio compartido en familia. Pedagogía Social.

Revista Interuniversitaria, 32, 59–70. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.32.05

Sanz Román, B. (2020). 40 días y 40 años. El confinamiento de la infancia más allá de la pandemia. Sociedad e Infancias, 4, 229-234. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/soci.69322

Servetto, S., Fuentes, S., Balaguer, F., Tavella, M. E., Cuchan, N., Agüero, M., Belmes, A., Galarza, C., Grigioni, A., Lastra, A., Moro Eik, L., Pellizzari, L., Sanchez Escalante, C. Suertegaray, F. y Yapur, J. (2022). Educación y desigualdad en tiempos de pandemia: un estado de la cuestión. RELAPAE, 16, 14-26.

Trilla, J. (1999). Perspectivas educativas del ocio para el siglo XXI. Revista Proyecto Hombre, 32, 8-13.

Tuñon, I., Farinola, M. y Laíño, F. (2022). Cambios en actividad física extraescolar y conductas sedentarias con pantalla en niños/as y adolescentes argentinos durante las restricciones por Covid-19. Revista de Salud Pública (Córdoba), 27(1), 61–87. https://doi.org/https://doi.org/10.31052/1853.1180.v27.n1.36154

Varela, A., Fraguela, R. y López Gómez, S. (2021). Juego y tareas escolares: el papel de la escuela y la familia en tiempos de confinamiento por Covid-19. Estudios Sobre Educación, 41, 27-47. https://doi.org/https://doi.org/10.15581/004.41.001

Varela Crespo, L. y Gradaílle Pernas, R. (2021). The mirage of conciliation: Difficulties and strategies for the organization of daily routines for families with children in primary education in Galicia. Education Policy Analysis Archives, 29(January-July), 89. https://doi.org/10.14507/epaa.29.5105

Xunta de Galicia. (23 de febrero de 2021). La Xunta de Galicia comienza la vacunación de 50.000 profesionales del ámbito educativo. Sala de Comunicación de La Xunta de Galicia. https://www.xunta.gal/hemeroteca/-/nova/118780/xunta-galicia-comienza-vacunacion-50-000-profesionales-del-ambito-educativo?langId=es_ES

Published

2023-07-28