What time conceals, or when the social needs Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.32.02Keywords:
educational times, social times, reconciliation, equal opportunities, social pedagogyAbstract
The old perception that time is the same for everyone is being shattered in the network society. As never before, the readings concerning its circumstances reveal the need for a new outlook on spatio-temporal coordinates in everyday life, encouraging an interdisciplinary dialogue that goes from the local to the global, from the particular to the universal, from chronos to kairos, from the biological to the social, from business to leisure.
In the multiple scenarios to which these transitions are opened, we situate the main arguments of the text that we present. Within it, we refer to reconciliation as an opportunity to build equity, as long as it goes beyond employment policies, co-responsibility in household chores and time changes. Aware that these are challenges that demand full respect for human rights, regardless of gender, age, socio-economic status, etc., we advocate the urgent need to educate in school and society in order to reconcile. In the face of the inhibitions of the past, both curricular teachings and social education are called upon to become actively involved in the name of freedom, equity, cohesion and social justice. A mission in which social pedagogy can, and should have, a decisive role.
Downloads
References
Adam, B. (1990). Time and social theory. Oxford: Polity Press.
Aguinaga, M. J., & Comas, D. (1997). Cambio de hábitos en el uso del tiempo: trayectorias temporales de los jóvenes españoles. Madrid: Instituto de la Juventud.
Álvarez, M., & Fernández-Villarán, A. (2012). Impacto económico del ocio en el siglo XXI. Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 188 (754), 351-352. DOI: 10.3989/arbor.2012.754n2008.
Anghel, B., Conde-Ruiz, J. I., & Marra de Artiñano, I. (2018). Brechas salariales de Género en España. Madrid: FEDEA. Accesible en: http://documentos.fedea.net/pubs/eee/eee2018-06.pdf
Astelaria, J. (2006). Conciliación y cohesión social: un análisis crítico de las políticas europeas. Revista Ábaco, 2ª época, 49-50, 159-167.
Ayensu, E. S., & Whitfield, Ph. (1984). Los ritmos de la vida. Madrid: Debate.
Bauman, Z. (2007). Tiempos líquidos: vivir en una época de incertidumbre. Barcelona: Tusquets.
Beriaín, J. (2008). Aceleración y tiranía del presente: la metamorfosis en las estructuras temporales de la modernidad. Barcelona: Anthropos.
Beriaín, J. (2009). ¿Aceleración y/o desaceleración? Las dos caras del tiempo en la modernidad. En Cuenca, M. & Agui¬lar, E. (eds.). El tiempo del Ocio: transformaciones y riesgos en la sociedad apresurada (45-55). Bilbao: Universidad de Deusto.
Burdick, A. (2018). Por qué el tiempo vuela. Barcelona: Plataforma Actual.
Cardinali, D. P. (2013). Introducción a la Cronobiología: la fisiología de los ritmos biológicos. Santander: Universidad de Cantabria.
Caride, J. A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. Arbor: Ciencia, Pensamien¬to y Cultura, 188 (754), 351-352. DOI: 10.3989/arbor.2012.754n2004.
Carrasco, C. (2003). ¿Conciliación? No, gracias. Hacia una nueva organización social. VVAA: Malabaristas de la vida: mujeres, tiempos y trabajos (27-51). Barcelona: Icaria.
Castells, M. (1998). La era de la información. Economía, sociedad y cultura: la sociedad red (vol. 1). Madrid: Alianza.
Cobo, R. (2006). En el corazón de la igualdad: notas sobre la familia, reproducción y democracia. Revista Ábaco, 2ª época, 49-50, 41-47.
Concheiro, L. (2016). Contra el tiempo: filosofía práctica del instante. Barcelona: Anagrama.
Cruz, M. (2016). Ser sin tiempo. Barcelona: Herder.
Chinchilla, N., & Moragas, M. (2007). Dueños de nuestro destino: cómo conciliar la vida profesional, familiar y personal. Barcelona: Ariel.
Díaz, C., & Dema, S. (2006). Vivir la igualdad, compartir la vida: las políticas de acción positiva y las medidas para la conciliación. Revista Ábaco, 2ª época, 49-50, 147-157.
Domenach, J.-M. (1971). Ocio y trabajo. En Dumazedier, J. & otros: Ocio y sociedad de clases (209-218). Barcelona: Fontanella.
Domènech, J. (2009). Elogio de la educación lenta. Barcelona: Graò.
Domínguez, I. (2017). Paralizados ante las horas veloces. El País: Ideas, 104, 2-3.
Dumazedier, J. (1966). Hacia una civilización del ocio. Barcelona: Estela.
Durán, M. A. (2007). El valor del tiempo: ¿cuántas horas te faltan al día?. Madrid: Espasa Calpe.
Elias, N., & Dunning, E. (1992). Deporte y ocio en el proceso de la civilización. México: FCE.
Elliot, A., & Urry, J. (2010). Mobile lives. Londres: Routledge.
Esteller, A. (2009). El tiempo y sus ritmos, sueños y ensueños: Lección inaugural del Curso Académico 2009-2010. Sala¬manca: Universidad de Salamanca. Accesible en: http://usal.es/files/Apertura_2009-2010.pdf
Fernández, M. (2018). Cuando conciliar es una misión imposible. El País. Suplemento Negocios, 1681 (21 de enero), 2-4.
Gardfield, S. (2017). Cronometrados: cómo el mundo se obsesionó con el tiempo. Barcelona: Taurus.
Gasparini, G. (1998). La dimensione sociale del tempo. Milán: Franco Angeli.
Gómez, M. V., & Delgado, C. (2018). La mujer dedica el doble de horas que el hombre al trabajo no pagado. El País, 13 de febrero. Accesible en: https://elpais.com/economia/2018/02/12/actualidad/1518462534_348194.html
Gradaílle, R., & Merelas, T. (2011). Los tiempos sociales en clave de género: las respuestas de la Educación Social. Edu¬cación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 47, 54-62.
Grazia, S. de (1966). Tiempo, trabajo y ocio. Madrid: Tecnos.
Han, B-Ch. (2014). El aroma del tiempo. Un ensayo filosófico sobre el arte de demorarse. Barcelona: Herder.
Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad (cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid: Morata.
Hartog, F. (2007). Regímenes de historicidad: presentismo y experiencia del tiempo. México: Universidad Iberoamericana.
Hawking, S. (1988). Historia del tiempo: del big bang a los agujeros negros. Barcelona: Círculo de Lectores-Crítica.
Hervada, J. A. (2016). La innovación y el papel de las ideas. Barcelona: RBA.
Honoré, C. (2004). Elogio de la lentitud: un movimiento mundial desafía el culto a la velocidad. Barcelona: RBA.
Huici, V. (2007). Espacio, tiempo y sociedad: variaciones sobre Durkheim, Halbwachs, Gurvitch, Foucault y Bourdieu. Madrid: Akal.
Ibáñez, J. (1984). El tiempo de verano en el tiempo y el tiempo en el tiempo de verano. Revista de Occidente, Extraor¬dinario X, 38-39, 47-67.
Köhler, A. (2018). El tiempo regalado: un ensayo sobre la espera. Barcelona: Libros del Asteroide.
Jacquard, A. (1994). Éste el tiempo de un mundo finito. Madrid: Acento Editorial.
Lasén, A. (2000). A contratiempo: un estudio de las temporalidades juveniles. Madrid: CIS.
Legarreta, M. (2010). Tiempo y desigualdades de género: distribución social y políticas del tiempo. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.
Maroñas, A., Caride, J. A., & Gradaílle, R. (2015). Os Bancos do Tempo: unha iniciativa pedagóxica e social para o Des¬envolvemento Comunitario. Revista Galega de Educación, 63, 83-86.
Marramao, G. (2008). Kairós. Apología del tiempo oportuno. Barcelona: Gedisa.
Marramao, G. (2011). La pasión del presente: breve léxico de la modernidad-mundo. Barcelona: Gedisa.
Martín, E., & Prieto, C. (coords.). Conflictos por el tiempo: poder, relación salarial y relaciones de género. Madrid: Uni¬versidad Complutense-CIS
Mataix, C. (2014). El tiempo cosmológico. Madrid: Síntesis
Miguel, A. de & Miguel, I. de (2014). La percepción de los españoles sobre el tiempo. Madrid: Fundación Juan Miguel Villar Mir-CIS.
Mückenberger, U. (2007). Metrónomo de la vida cotidiana: prácticas del tiempo de la ciudad en Europa. Gijón: Edicio¬nes Trea.
Muntadas, B. (2016). Inmediatez: capitalismo y vidas aceleradas. Barcelona-Lisboa: Chiado.
Novo, M. (2010). Despacio, despacio: 20 razones para ir más lentos por la vida. Madrid: Obelisco.
Nowotny, H. (1992). Time and Social Theory: Towards a Social Theory of Time. Time & Society, 1 (3), 421-454. Accesible en: https://doi.org/10.1177/0961463X92001003006
Ortega, J. (1997). A la búsqueda del objeto, del espacio y del tiempo perdido de la pedagogía social. C&E: Cultura y Educación, 8, 103-119.
Perán, S. (coord., 2014). La ordenación del tiempo de trabajo en el siglo XXI: retos, oportunidades y riesgos emergentes. Granada: Comares.
Prieto, C. (2007). Trabajo, género y tiempo social. Madrid-Barcelona: Editorial Complutense-Hacer.
Prieto, C., Ramos, R., & Callejo, J. (coords., 2008). Nuevos tiempos del trabajo: entre la flexibilidad competitiva de las empresas y las relaciones de género. Madrid: CIS.
Quintana, I. (2010). Políticas urbanas del tiempo. Barcelona: Diputació de Barcelona.
Ramos, R. (1992). Tiempo y sociedad. Madrid: CIS.
Ramos, R. (2008). Los tiempos vividos. En: Prieto, C.; Ramos, R. & Callejo, J. (coords.). Nuevos tiempos del trabajo: entre la flexibilidad competitiva de las empresas y las relaciones de género (107-178). Madrid: CIS.
Recio, C., Méndez, E., & Altés, J . F. (2009). Los bancos de tiempo: experiencias de intercambio no monetario. Barce¬lona: Graò.
Rosa, H. (2016). Alienación y aceleración: hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía. Buenos Aires: Katz.
Russell, B. (1986). Elogio de la ociosidad. Madrid: Edhasa.
Safranski, R. (2017). Tiempo: la dimensión temporal y el arte de vivir. Barcelona: Tusquets.
San Salvador, R. (2009). La aceleración del tiempo y el fenómeno del ocio. En: Cuenca, M. y Aguilar, E. (eds.). El tiempo del Ocio: transformaciones y riesgos en la sociedad apresurada (23-42). Bilbao: Universidad de Deusto.
Savater, F. (1999). Preguntas de la vida. Barcelona: Ariel.
Schnabel, U. (2011). Ocio: la felicidad de no hacer nada. Barcelona: Plataforma Editorial.
Segura, S., & Cuenca, M. (2007). El ocio en la Grecia Clásica. Bilbao: Universidad de Deusto.
Sousa, B. de (2005). El milenio huérfano: Ensayos para una nueva cultura política. Madrid: ILSA-Trotta.
Streeck, W. (2016). Comprando tiempo: la crisis pospuesta del capitalismo democrático. Buenos Aires: Katz.
Tabboni, S. (2006). Les temps sociaux. París: Armand Colin.
Torns, T., Borrás, V., Moreno, S., & Recio, C. (2006). Las políticas del tiempo: un debate abierto. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
Valdez, P. (2015). Cronobiología : Respuestas Psicofisiológicas al Tiempo. México: Trillas.
Valencia. G. (2007). Entre cronos y kairós. Las formas del tiempo histórico. Barcelona, Anthropos.
Valencia, G., & Olivera, M. A. (coords., 2005). Tiempo y espacio: miradas múltiples. México: Plaza y Valdés-CEIICH-UNAM.
Vargas Llosa, M. (2012). La civilización del espectáculo. Barcelona: Alfaguara.
Veblen, T. (1995). Teoría de la clase ociosa. México: FCE.
Verdú, V. (1984). Una tonelada de luz. Revista de Occidente, Extraordinario X, 38-39, 7-15.
Wajcman, J. (2017). Esclavos del tiempo: vidas aceleradas en la era del capitalismo digital. Barcelona: Paidós.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.