The opinion of prison-service professionals in Andalucia regarding “respect departments”
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.13Keywords:
prison officer, technical team, managerial team, prison, penitentiary treatmentAbstract
Relatively few studies have focused on the group of professionals who work in the Respect Departments, which are internal units within the prison. Our aim was to under¬stand the opinion of prison professionals in relation to these modules, and, in particular, to identify if there was any relationship between these opinions and the professional group to which they belonged, including prison officers, professionals such as psychologists, psychi¬atrists, educators, and other members of the technical and management teams. This study used the descriptive method, developing our own questionnaire titled “Questionnaire for Professionals on the Respect Departments”, which was tested for reliability using Cronbach’s alpha (.766) whilst validity of its main components was analyzed, which explained 61.102% of the variance. A sample of 315 subjects from the eight Andalusian provinces of the three sec¬tors participated in the study. Contingency analysis was applied and the results revealed that the Respect Departments were viewed differently both as an educative tool and in general, depending on the group to which the prison staff belonged.Downloads
References
Alós, R., Martín, A., Miguélez, F., & Gibert, F. (2009). ¿Sirve el trabajo penitenciario para la reinserción?: un estudio a partir de las opiniones de los presos de las cárceles de Cataluña. Reis: Revista española de investigaciones socio¬lógicas, 127, 11-32.
Antón, P. (1998). Actitudes del personal de prisiones hacia su trabajo y hacia los reclusos. (Tesis doctoral). Universidad de Deusto.
Añaños, F. (2017). En Prisión. Realidades e intervención socioeducativa y drogodependencias en mujeres. Madrid: Narcea.
Añaños, F., Fernández, P., & Llopis, J. (2013). Aproximación a los contextos en prisión: una perspectiva socioeducativa. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 22, 13-28. doi: 10.7179/PSRI
Añaños, F., & Yagüe, C. (2013). Educación social en prisiones: planteamientos iniciales y políticas encaminadas hacia la reinserción desde la perspectiva de género. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 22, 7-12. doi: 10.7179/PSRI
Belinchón, E. (2009). Módulos de Respeto. Manual. Madrid: Secretaría General de Instituciones Penitenciarias. Retrie¬ved from https://goo.gl/cvs2x3
Belinchón, E., & García, H. (2014). Módulos de respeto. Fundamentos metodológicos. Definición y objetivos. En A. De Juanas (Coord.), Educación social en los centros penitenciarios (153-176). Madrid: UNED.
Bisquerra, R. (1987). Introducción a la estadística aplicada a la investigación educativa. Un enfoque informático con los paquetes BMDP y SPSS. Barcelona: PPU.
Caride, J., & Gradaílle, R. (2013). Educar en las cárceles: nuevos desafíos para la educación social en las instituciones penitenciarias. Revista de educación, 360, 36-47. doi: 10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
Casado, J. (2013). Visión del sistema penitenciario español. Intervención psicoeducativa en la desadaptación social: IPSE-ds, 6, 41-54.
Castillo, J. (2005). Deporte y reeducación de conductas antisociales en prisión: principales experiencias. En J. Aqueso¬lo (Eds.), Actas del Congreso Internacional de Historia del Deporte. Sevilla: Aquesolo Vegas. Retrieved from https:// goo.gl/EyK6sZ
Cea, A. (2004). Métodos de encuesta. Teoría y práctica, errores y mejora. Madrid: Síntesis.
Cendón, J., Belichón, E., & García, H. (2011). Módulos de Respeto. Manual de aplicación. Madrid: Ministerio del Interior. Secretaría General Técnica. Retrieved from https://goo.gl/qj6Uwz
Cervelló, V. (2016). Derecho Penitenciario. Valencia: Tirant Lo Blanch.
Cohen, L., & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Constitución Española. Boletín Oficial del Estado 311, 29 de diciembre de 1978.
Cook, J., McClure, S., Koutsenok, I., & Lord, S. (2008). The Implementation of Inmate Mentor Programs in the Correc¬tional Treatment System as an Innovative Approach. Journal of Teaching in the Addictions, 7(2), 123-32. doi: http:// dx.doi.org/10.1080/15332700802418758
Del Pozo, F. (2013). Las políticas públicas para las prisiones: una aproximación a la acción social desde el modelo socioe¬ducativo. Revista de humanidades, 20, 63-82. doi: http://dx.doi.org/10.5944/rdh.20.2013
Del Pozo, F., & Añaños, F. (2013). La Educación Social Penitenciaria: ¿De dónde venimos y hacia dónde vamos? Revista complutense de educación, 24(1), 47-68.
Dirección General de Instituciones Penitenciarias (2007). Módulos de Respeto. Módulos penitenciarios para la me¬jora de la convivencia. Madrid: Ministerio del Interior. Secretaría General Técnica. Retrieved from https://goo.gl/ jQMqnR
Esteban, F., Alós, R., Jódar, P., & Miguélez, F. (2014). La inserción laboral de ex reclusos. Una aproximación cualitativa. Reis: Revista española de investigaciones sociológicas, 145, 181-204. doi: http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.145.181
Expósito, E., & Llopis, N. (2016). El tránsito del educador social en prisiones: entre el control y la transgresión. RES: Revista de Educación Social, 22, 69-84.
Galán, D. (2015). Los Módulos de Respeto: una alternativa al tratamiento penitenciario. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid. Retrieved from https://goo.gl/NWYGSD
García-Legaz, M., & Crespo, Álvaro (2014). Cuestionario calidad de vida en los centros penitenciarios. Madrid: Comi¬sión de Calidad de Vida del Consejos Social Penitenciarios. Retrieved from https://goo.gl/J8CVNv
Gil, F. (2010). La acción pedagógica en las prisiones: posibilidades y límites. Revista española de pedagogía, 245, 49-66.
Gil, F. (2013). Derechos humanos y reeducación en las prisiones. El derecho a la educación en el modelo good lives. Revista de educación, 360, 48-68. doi: 10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
Gil, F. (2016). Decálogo pedagógico de la educación social en prisión. RES. Revista de Educación Social, 50-69.
Guy, R. (2011). Applied sociology and prisoner reentry a primer for more successful reintegration. Journal of Applied Social Science, 5 (2), 40-52. doi: 0.1177/193672441100500204
Kelchtermans, G. (1993). Getting the story, understanding the lives: From career stories to teachers’ professional deve¬lopment. Teaching and Teacher Education, 9(5), 443-56. doi: https://doi.org/10.1016/0742-051X(93)90029-G
Lerman, A., & Page, J. (2016). Does the Front Line Reflect the Party Line? The Politicization of Punishment and Prison Officers’ Perspectives Towards Incarceration. The British Journal of Criminology, 56(3), 578-601. doi: https://doi. org/10.1093/bjc/azv061
Ley Orgánica 1/1979, de 26 de septiembre, General Penitenciaria. Boletín Oficial de Estado 239, 5 de octubre de 1979.
Lorenzo, M., Aroca, C., & Alba, J. (2013). La pedagogía penitenciaria en España: luces y sombras. Revista de educación, 360, 119-39. doi: 10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
Marlow, E., Grajeda, W., Lee, Y., Young, E., Williams, M., & Hill, K. (2015). Peer Mentoring for Male Parolees: A CBPR Pilot Study. Progress in Community Health Partnerships: Research, Education, and Action, 9(1), 91-100. doi: https:// doi.org/10.1353/cpr.2015.0013
Martín, V. (2008). Estudio socioeducativo de los jóvenes internados en las prisiones andaluzas. Revista Española de Investigación Criminológica: REIC, 6, 1-25.
Martín, V., Vila, E., & De Oña, J. (2013). La investigación educativa en el ámbito de las instituciones penitenciarias: pano¬rámica, desafíos y propuestas. Revista de educación, 360, 16-35. doi: 10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
Mcmillan, J., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson.
Novo-Corti, I., & Barreiro-Gen, M. (2015). Walking From Imprisonment Towards True Social Integration: Getting a Job as a Key Factor. Journal of Offender Rehabilitation, 54 (6), 445-464. doi: http://dx.doi.org/10.1080/10509674.2015.1 055036
Quispe, A. (2014). Procesamiento, análisis e interpretación de datos sociales. En A. Díaz, & A. Luna (eds.), Metodología de la investigación educativa: Aproximaciones para comprender sus estrategias (141-158). México: Díaz de Santos.
Rodríguez, M., Olmos, S., & Martínez, F. (2012). Propiedades métricas y estructura dimensional de la adaptación espa¬ñola de una escala de evaluación de competencia informacional autopercibida. Revista de Investigación Educativa, 30 (2), 347-366. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.30.2.120231
Salamanca, L. (2016). Intervención educativa en prisión: memoria y deseo. RES, Revista de Educación Social, 22, 159-73.
Savater, F. (2012). Ética de urgencia. Madrid: Ariel.
Scarfó, F., Breglia, F., & López, C. (2016). El aporte de la Pedagogía Social en la formación de los/as funcionarios/as penitenciarios. RES, Revista de Educación Social, 22, 85-98.
SGIP (2016). Informe General 2015. Madrid: Ministerio del Interior. Retrieved from https://goo.gl/ugoaYf
Suhling, S. & Guéridon, M. (2016). Comparisons between social therapeutic institutions. Forens Psychiatr Psychol Kri¬minol, 10 (32). doi:10.1007/s11757-015-0355-y
Tagliacarne, G. (1968). Técnica y práctica de la investigación de mercado. Barcelona: Ariel.
Thorndike, R. (1997). Measurement and Evaluation in Psychology and Education. New York: Macmillan.
Valderrama, P. (2010). Cárcel: poder, conflicto y ciudadanía. La micropolítica de la función reeducadora: La micropolíti¬ca de la función reeducadora. Málaga: Universidad de Málaga.
Valderrama, P. (2013). La micropolítica de la función reeducadora en prisión. Revista de educación, 360, 69-90. doi: 10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
Valderrama, P. (2016). Los módulos de respeto en las cárceles, una revisión desde la Educación Social. RES, Revista de Educación Social, 22, 29-49.
Viedma, A., & Frutos, D. (2012). El trabajo en prisiones: Observando las desigualdades de género. En C. Del Val, & A. Viedma (Coords.), Condenadas a la desigualdad: sistema de indicadores de discriminación penitenciaria (87-108). Barcelona: Icaria.
Downloads
Additional Files
- Sin título (Español (España))
- Sin título (Español (España))
- Sin título (Español (España))
- Sin título (Español (España))
- Tablas sin metadatos (Español (España))
- Cuestionario sin metadatos (Español (España))
- Articulo final definitivo (Español (España))
- Traducción artículo completa (Español (España))
- Tablas finales (Español (España))
- Tablas traducidas (Español (España))
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.