Foreign youth´s integration in Catalonia
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.28.11Keywords:
Integration, Young Immigrants, Social cohesion, Social identityAbstract
This article´s purpose is to analyze social and educational integration process of young people of foreign origin in Catalonia, specifically, young people between 14 and 18. In order to meet these objectives we have developed a survey study, using the “social cohesion among young people questionnaire” (adapted from Palou, 2010). 52 schools in Catalonia were involved, constituting a sample of 3,830 young people. Given the nature of the variables were tested contrast Chi-square tests of contrast and non-parametric correlation, since the rate of knowledge of cultural diversity does not meet some parametric assumptions. The results obtained are committed to a concept of integration based on four dimensions: structural, cognitive, cultural, social and identity. In the structural dimension the time spent playing for a more open conception of the normative aspect of integration. Regarding the cognitive and cultural dimensions, we find that the use of Spanish as the common language in all contexts is predominant, although knowledge of the Catalan language is general and cases of bilingualism and multilingualism are common. Also stresses that the vast majority are involved in cultural activities; although only a third part do so in neighborhood activities. In the social dimension of integration, there are no differences between foreign and indigenous youth. However, the local youth are more involved in classroom and school activities, including a certain responsibility, and young people of foreign origin do so in neighborhood activities. Finally, in the dimension of identity only 16% of youth feel from their country of origin. The longer lead young foreigners living in the place of host country, elements such as standards and behavior, lifestyle of the people, the food, clothing and music, lost importance in favor of the elements typical of the host country. However, elements such as religion, popular celebrations, art and the tendency to form couples are more stable identity elements.
Downloads
References
Alegre, M.A. (2008). Educación e inmigración. ¿Un binomio problemático? Revista de Educación, 345. Enero-abril 2008, pp. 61-82.
Alarcón, A. et al (2010). Joves d’origen immigrant a Catalunya. Necessitats i demandes. Una aproximació sociològica. Barcelona: Col•leccióEstudis 27.
Aparicio, R., & Portes, A. (2014) (Coords.). Crecer en España. La integración de los hijos de inmigrantes. Colección Estudios Sociales. Núm. 38. Barcelona: Obra Social “La Caixa”.
Aparicio, R., & Tornos, A. (2012). La socialización juvenil de las segundas generaciones de la inmigración. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Bilbeny, N. (2010). Què vol dir integració? Nouvinguts i establerts a les nacions europees. Barcelona: La Magrana.
Briones, E., Tabernero, C., & Arenas, A. (2011). Satisfacción de adolescentes autóctonos e inmigrantes con el país de residencia. Influencia de variables psicosociales relativas al contacto intergrupal. Cultura y Educación, 23 (3), 341-354.
Cachón, L. (2009). La España inmigrante: marco discriminatorio, mercado de trabajo y políticas de integración, Barcelona: Anthropos.
De Lucas, J. (2012). Los fundamentos de la igualdad y del reconocimiento de la inmigración. Sobre las políticas de integración de la Unión Europea. Bilbao: Eurobask.
Essomba, M.A. (2012) Inmigración, sociedad y educación en la UE. Hacia una política educativa de plena inclusión. Cultura y Educación, Vol. 24, Nº 2, 2012, 137-148
Etxeberría, F., & Elosegui, K. (2010). Integración del alumnado inmigrante: obstáculos y propuestas. Revista Española de Educación Comparada, 16 (2010), p. 235-263
Freixa, M. (Coord.). (2003). Estudi sobre el grau d’integració dels immigrants en la província de Barcelona. Segona part. Barcelona: Departament de Benestar Social.
Goytisolo, J., & Naïr, S. (2000). El peaje de la vida: integración o rechazo de la emigración en España. Madrid: Aguilar. Gualda, E. (2011). Las raíces de la pertenencia y la identidad en adolescentes y jóvenes migrados en Huelva. In A. Arjona, J.C. Checa, J.C. & T. Belmonte (Eds.) Biculturalismo y segundas generaciones. (223-253). Barcelona: Icaria.
Hernández, C. (2012). Ciudadanía, diversidad y participación. Educar para la participación desde la diversidad. In N. De Alba, F. García & A. Santisteban (Eds.). Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales. Sevilla: Díada Editora. Pp. 63-72.
Levitt, P. (2007). Els reptes socioeducatius de les segones generacions d’immigrants des d’una perspectiva transnacional.
Fundació Jaume Bofill: Debats d’Educació/8. Lloret, V., & Terrón, M.T. (2103). Políticas socioeducativas de integración de los inmigrantes en Alemania, España y Francia.
Pedagogia social. Revista interuniversitaria, 21. Pp. 111-139. Martínez, J. (2006). Ciudadanía, religión e integración social. En Vidal, F. y Martínez, J.L. Religión e integración social de los inmigrantes: La Prueba del ángel (pp. 64-85).Valencia: CeiMigra.
Paloma, V., Garcia-Ramirez, M., De La Mata, M., & Association Amal-Andaluza (2010). Acculturative integration, self and citizenship construction: The experience of Amal-Andaluza, a grassroots organization of Moroccan women in Andalusia. International Journal of Intercultural Relations, 34, 101–113.
Palou, B. (2011a). Análisis de los elementos configurativos de la ciudadanía como condición para la integración de la juventud de origen magrebí en Cataluña, Revista de Investigación Educativa, Vol. 30, Núm. 1, 181-195.
Palou, B. (2011b). La integración de la juventud de origen magrebí en Cataluña. Tesis Doctoral. Barcelona: Universidad de Barcelona. Retrieved from http://tdx.cat/handle/10803/2363
Palou, B., Rodríguez, M., & Vilà, R. (2013). Convivencia y participación de jóvenes en Sant Boi de Llobregat (Barcelona). Revista de Educación, 361, 252-278.
Portes, A., & Rivas, A. (2011). The Adaptation of Migrant Children. The Future Of Children, Vol. 21 / nº1 / Sring 2011, 219-240.
Plan Estratégico Ciudadanía e Integración 2011-2014. Dirección General de Integración de los Inmigrantes. Ministerio de Trabajo e Inmigración. Retrieved from http://www.integralocal.es/upload/File/2011/PECI-2011-2014.pdf
Plan Ciudadanía e Inmigración 2009-2012. Generalitat de Catalunya. Departament d’Acció Social i Ciutadania. Secretaria per a la Immigració Retrieved from http://www.gencat.cat/dasc/immigracio
Portes, A., Aparicio, R., Haller, W., & Vickstrom, E. (2011). Progresar en Madrid: aspiraciones y expectativas de la segunda generación en España. Reis 134, abril-junio 2011, 55-86.
Rodríguez, E. (2010). Una apuesta por la integración. Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración. Nº 85, 19 – 29.
Samper, S., Moreno, R., & Alcalde, R. (2006). Polítiques locals d’integració a la província de Barcelona. Actuacions dels serveis municipals davant de les demandes de la població estrangera. Barcelona: ICPS-CIL i Diputació de Barcelona.
Torres, F. (2009). Espacios públicos, sociabilidad y nuevos vecinos inmigrantes. Zainak. Cuadernos de Antropología-Etno grafía. Número 32. Dedicado a: Ciudades globales y culturas locales 2., pp. 10251044.
Vila, I. (2006). Al voltant d’algunes relacions entre l’escola i immigració. In E. Silveira, Q. Cornelles & L. Juberías (Eds). Immigració i ciutadania. Barcelona: Fundació Pere Ardiaca i Secretaria per a la immigració.
Vilà, R. (2008). La competencia comunicativa intercultural en adolescentes. Infancia y Aprendizaje, 31(2), 147-164.
Vilà, R., González, O., Luna, E., Marín, M.A., Palou, B., Pavón, M.A., Sabariego, M., Velasco, A., & Lopez, E. (2012). Diagnòstic en profunditat sobre la integració dels i les joves de 14 a 18 anys migrats a Catalunya. Depósito Digital de la Universidad de Barcelona. Retrieved from: http://hdl.handle.net/2445/32346
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


