Social Pedagogy in Spain: From academic and professional reconstruction to scientific and social uncertainty

Authors

  • Martí Xavier March Cerdà UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS – GRUPO GIFES
  • Carmen Orte Socias UNIVERSIDAD ISLAS BALEARES
  • Lluís Ballester Brage Universitat de les Illes Balears

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.27.06

Keywords:

social pedagogy, social education, evidence-based socio-educational intervention

Abstract

Introduction and aims: A reflection on the reality of Social Pedagogy in Spain during the second decade of the 21st century from an analytical perspective, with the aim of finding out and recognising its weak points, its strong points, its challenges and its opportunities. The analysis centres on reviewing Social Pedagogy as a key discipline  in the reconstruction of Educational Sci- ences and a socio-educational response to the demands and needs of society and the Welfare State. Analysis of the current situation is completed with research into Social Education studies. The sphere of reference is made up of the group of universities offering social education courses in Spain. The variables structuring the data capture were: 1) the structure of the offer, 2) the fea- tures of the courses offered, and 3) course results. Methodology: The sample taken was structural in nature, selecting 11 universities holding the courses in three areas of Spain - the North, Central and Southern Spain and the Mediterranean region. Information was gathered using two comple- mentary methodologies, a questionnaire, falling within the context of the Ibero-American Social Education Society (SIPS), and a review of the web sites of the universities offering courses in so- cial education. Data processing and analysis: The analysis was carried out in two complementary stages. First of all, the closed questions were processed using SPSS and then the digital records of the open questions were processed using the NVIVO program. Results: The large majority of the courses on offer are classroom-based, with some distance learning courses being available. The average size of the courses was around 87 places. It should be pointed out that the double degree in Social Education and Social Work on offer is merely symbolic. There is multi-departmental in- volvement in teaching the Degree, although a larger role is played by the Pedagogy departments and all socio-educational fields are involved. Within the most important skills, diagnostics and proj- ect design and management stand out. The professors teaching the courses are highly qualified and, with respect to teaching methodologies and assessments, these have changed and broadened out since the course was first held. Discussion: Theoretical reflection and data analysis is used to discuss the chance for Social Education to overcome the impasse in which it currently finds itself, in spite of the development and growth in social education studies over the last twenty years. The need is discussed to include evidence-based  research as a basis for socio-educational action and as a necessity to continue to move forward in Social Education and the qualification of socio-educational professionals.

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Author Biographies

Martí Xavier March Cerdà, UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS – GRUPO GIFES

Licenciado y Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Barcelona

Catedrático de Universidad de Pedagogía Social de la Universidad de las Islas Baleares

Coordinador del Grupo de Investigación y Formación Educativo y Social (GIFES) de la UIB

Vicepresidente de la SIPS

Director del Departamento de Ciencias de la Educación y de Pedagogía y Didácticas Específicas de la UIB durante varios años.

Carmen Orte Socias, UNIVERSIDAD ISLAS BALEARES

Licenciada en Psicología y Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora de Intervención Socioeducativa en Familias en la UIB, en la que ha desarrollado su tarea docente e investigadora desde el año 1987, fecha en la que entró como Becaria de Formación de Personal Investigador (FPI) del Ministerio de Educación y Ciencia, hasta la actualidad, en la que ejerce como Catedrática de Universidad de Pedagogía de la Inadaptación Social en el Departamento de Pedagogía y Didácticas Específicas de la Universidad Illes Balears (España).
Investigadora Principal del Grupo de Investigación y Formación Educativa y Social (GIFES) de la UIB. Más de 300 publicaciones nacionales e internacionales en su ámbito de conocimiento. 50 Proyectos y Contratos de I+D+I financiados en Convocatorias Públicas.
Directora de la Cátedra de Atención a la Dependencia y Promoción de la Autonomía Personal de la UIB; Directora de la publicación, Anuari de l’Envelliment Illes Balears desde que lo creó en 2008 y hasta la actualidad. Autora intelectual y directora de la International Summer Senior University desde su creación en 2008. Autora intelectual de la Universitat Oberta per a Majors de la UIB creada en 1998 y de los más de 20 proyectos de educación de mayores en todas las Islas Baleares.
Es miembro fundador de la Asociación RANA (Red de Ayuda a Niños Abusados) Es Miembro del Observatorio de la Infancia de Mallorca y Miembro del Observatorio de Mayores de Mallorca

Lluís Ballester Brage, Universitat de les Illes Balears

Doctor en Sociología y en Filosofía, Diplomado en Trabajo Social.

Ha trabajado como educador y trabajador social en el Ayuntamiento de Palma, Cáritas y en el Consell de Mallorca.

De 1988 a 1996 fue responsable del Departamento de Planificación y Estudios del Área de Bienestar Social y Sanidad del Consell de Mallorca.

Desde 1997 es profesor de Métodos de Investigación en la Facultad de Educación de la UIB.

De 2002 a 2003 fue el director de la Agencia de Calidad Universitaria de las Islas Baleares. De 2007 a 2011 fue el director del Instituto de Ciencias de la Educación.

Miembro del Grupo de Investigación y Formación Educativa y Social (GIFES). Co-director, junto con la profesora Carmen Orte de los cursos de Especialista Universitario sobre prevención y abordaje del Conflicto Juvenil; Coordina, junto con el profesor Josep Lluís Oliver, la evaluación del Programa sobre Pobreza Infantil y Familiar (La Caixa) para las Islas Baleares.

Forma parte de la Red de Jóvenes e Inclusión Social, formada por 5 universidades y 8 entidades sociales del Estado. También forma parte, desde hace más de 2003, del Grupo de Estudio de la Prostitución en las Islas Baleares.

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Published

2015-12-22