Effective strategies of socio-educational intervention with adolescents in social risk situation
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.08Keywords:
Teenager, high risk group, social education, research-action, intervention, educator.Abstract
Although the characterization of teenagers and young population at risk of social exclusion has been thoroughly investigated, that’s not the case of the intervention strategies used. This article refers to a research performed between 2011 and 2012 which advances on the description, categorization and study of effective intervention strategies, so they can be used as an information source for good professional performance, reproducible and useful to improve the situation of teenagers at risk.
From a research-action approach, the contributions from the professionals working with this population, collected from about a hundred tests and seven discussion groups, are a direct and well-documented source of knowledge. This information is useful in order to underline the most relevant elements of this intervention, as well as the obstacles, limitations and practices that can be improved in this field of work.
Part of the results and the discussion about them are, among others, the proposals of effective intervention in conflictive familiar dynamics, the worrying and increasing violence, teenagers migratory grief and its effects of risk and marginalization, the limited and weak participation of teenagers in their own life decision making and the important educational needs of the group of people working with this population.
Furthermore, relevant strategic elements are shaped as the base of the intervention with teenagers at risk situation. Among those elements we find the flexibility to deal with uncertain situations, the link, empathy and affective proximity as necessary tools in socio-educational action, the contextualization of intervention in conflict situations and the debate about resilience and its contributions to the field of Social Pedagogy.
Downloads
References
Aguado, P. (2005). Programa de prevención y control del absentismo escolar en el ayuntamiento de Madrid. INDIVISA. Boletín De Estudios e Investigación, 6, pp. 249-257.
Andreu, J., García-Nieto, A. & Pérez Corbacho, A.M. (2007). Evolución de la Teoría Fundamentada como técnica de análisis cualitativo. Madrid: CIS (Centro de Investigaciones Sociológicas).
Balsells, M. Á. (2006). Québec y Catalu-a: Redes y profesionales para la acción socioeducativa con familias, infancia y adolescencia en situación de riesgo social. Revista Espa-ola De Educación Comparada, 12, pp. 365-387.
Bautista-Cerro, M.J. & Melendro, M. (2011). Competencias para la intervención socioeducativa con jóvenes en dificultad social. Educación XX1, 14, pp. 179-200.
Belsky, J. (1993). Etiology of child maltreatment, a developmental-ecological analysis. Psychological Bulletin, Vol. 114 (3), pp. 413-434.
http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.114.3.413
Bendit, R. & Stokes, D. (2004). Jóvenes en situación de desventaja social: políticas de transición entre la construcción social y las necesidades de una juventud vulnerable. Revista de Estudios de Juventud, 65, pp. 11-29.
Biehal, N. (2005). Working with adolescents at risk of out of home care: the effectiveness of specialist teams. Children and Youth Services Review, 27, 10, pp. 45-59.
Bronfenbrenner, U. (1979). La ecología del desarrollo humano. Buenos Aires: Paidós.
PMid:83896
Brullet, C. & Gómez-Granell, C. (2008). (Coord.). Malestares: infancia, adolescencia y familias. Barcelona: Graó.
Cachón, L. (2004). Las políticas de transición: estrategia de actores y políticas de empleo juvenil en Europa. Madrid: Instituto de la Juventud.
PMid:15193282
Caride, J. A. (2005). Las fronteras de la Pedagogía Social. Perspectivas científica e histórica. Barcelona: Gedisa.
PMCid:3454568
Casas, F. & Monserrat, C. (2009). Sistema educativo e igualdad de oportunidades entre los jóvenes tutelados: estudios recientes en el Reino Unido. Psicothema, 21 (4), pp. 543-547.
Catalano, R. F., Park, J., Harachi, T. W., Haggerty, K. P., Abbott, R. D., & Hawkins, J. D. (2005). Mediating the effects of poverty, gender, individual characteristics, and external constraints on antisocial behavior: A test of the social development model and implications for developmental life-course theory. In D. P. Farrington. (Ed.). Advances in criminological theory: Vol.14. Integrated developmental and life-course theories of offending (pp. 93-123). New Brunswick, NJ: Transaction.
Cohen, L. y Manion, L. (1994). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Du Bois-Reymond, M. y Lopez, A. (2004). Transiciones tipo yo-yo y trayectorias fallidas: hacia las políticas integradas de transición para los jóvenes europeos. Revista de Estudios de Juventud, 65, pp. 11-29.
Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid: Morata.
PMCid:1294141
Fernández del Valle, J. (1998). Y después... ¿qué? Estudio de casos que fueron acogidos en residencias de protección de menores en el Principado de Asturias. Oviedo: Consejería de Servicios Sociales del principado de Asturias.
García Barriocanal, C., Ima-a, A. & De la Herrán, A. (2007). El acogimiento residencial como medida de protección al menor. Madrid: Defensor del menor en la Comunidad de Madrid.
Glasser, B. & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter.
PMCid:1227765
Goyette, M. & Turcotte, D. (2004) La transition vers la vie adulte des jeunes qui ont vécu un placement: un défi pour les organismes de protection de la jeunesse. Revue Service Social, 51, pp. 29-44.
Goyette, M, Chénier, G., Royer, M.N. & Noel, V. (2007) Le soutien au passage à la vie adulte des jeunes recevant des services des centres jeunesse. Éducation et francophonie. Revue cientifique virtuelle, 35 (1).
Guasch, M., & Ponce, C. (2005). Intervención psicopedagógica: Proyectos y programas de intervención en situaciones de infancia en riesgo social. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, pp. 215-230.
Harwood, V. (2009). El diagnóstico de los ni-os y adolescentes problemáticos. Una crítica a los discursos sobre los trastornos de la conducta. Madrid: Morata.
Hicks, L. & Stein, M. (2010). A multi-agency guide for professionals working together on behalf of teenagers. Department for children, schools and families. Retrieved from: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/190250/00247-2010DOM-EN.PDF
Iglesias Galdo, A. (2008). Educar e castigar. Unha historia do presente da xustiza de menores en Galicia. Servizo de Publicacións, Universidade da Coru-a.
Inglés, A., et al. (2005). Aprendiendo a volar. Estudio para el análisis de los programas europeos Mentor 15 y Ulises dedicados al proceso de socialización de adolescentes y jóvenes tutelados que han alcanzado la mayoría de edad o están cerca de ella. Murcia: Fundación Diagrama.
Lahire, B. (2007). Infancia y adolescencia: De los tiempos de socialización sometidos a constricciones múltiples. Revista de Antropología Social, 16, pp. 21-38.
Lamarca Iturbe, Í., & Barceló Galdácano, F. (2006). Personas menores en situaciones de especial vulnerabilidad: Retos para una intervención eficaz. Revista de Psicodidáctica, 11(1), pp. 25-36.
Lila, M., Musitu, G. & Buelga, S. (2006). Programa LISIS: las relaciones entre padres e hijos en la adolescencia. Madrid: Pirámide.
Machado Pais, J. & Pohl, A. (2004). Los dilemas del reconocimiento del aprendizaje informal. Revista de Estudios de Juventud, 65, pp. 83-98.
Meirieu, P. (2001). La opción de educar. Ética y pedagogía. Barcelona: Octaedro.
Melendro, M. (2010). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en dificultad social. Madrid: UNED.
Melendro, M. (Dir.) (2007). Estrategias educativas con adolescentes y jóvenes en dificultad social. El tránsito a la vida adulta en una sociedad sostenible. Madrid: UNED, Ayuntamiento de Madrid y Opción 3 Soc. Coop.
Minore, B. & H. Hopkins (2003). Suicide Response Plans: A Comparative Cross-Jurisdictional Analysis. Position paper prepared for the Government of Nunavut Task Force on Mental Health, Iqaluit, Nunavut: Centre d'excellence pour les enfants et adolescents ayant des besoins spéciaux et Santé Canada.
Montserrat, C. & Casas, F. (2010) Educación y jóvenes ex-tutelados. Revisión de la literatura científica espa-ola. Educación XXI, 13-2, pp. 117-138.
Morín, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Pantoja, L., & A-a-os, F. (2010). Actuaciones socioeducativas con menores vulnerables, en riesgo, relacionados con las drogas. reflexiones críticas. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 17, pp. 109-122.
Parazelli, M. (2000). L'imaginaire familialiste et l'intervention sociale auprès des jeunes de la rue : une piste d'intervention collective à Montréal. Santé mentale au Québec, 25-2, pp. 40-66.
http://dx.doi.org/10.7202/014451ar
Rees, G., Gorin, S., Jobe, A., Stein, M., Medforth, R. & Goswami, H. (2010). Safeguarding Young People: Responding to young people aged 11 to 17 who are maltreated. The children's society. Retrieved from: http://www.york.ac.uk/inst/spru/pubs/pdf/safeguarding.pdf
Rivard, J. (2004) Des pratiques autour des jeunes / enfants des rues : une perspective internationale. Revue Nouvelles Pratiques sociales, 17-1, pp. 126–148.
Roldán, E., & Mo-ivas, A. (2001). Análisis comparativo de estándares de buenas prácticas para estrategias innovadoras de bienestar social ASIPS. Proyecto Leonardo da Vinci. Cuadernos de Trabajo Social, 14, pp. 371-380.
Rudduck, J. & Flutter, J. (2007). Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid: Morata.
PMid:17465858
Simon, A. & Owen, C. (2006). Outcomes for children in care: what do we know? In E. Chase, A. Simon & S. Jackson: In care and after: A positive perpective. London: Routledge.
Trinidad, A., Carrero, V. y Soriano, R.M. (2001). Grounded Theory: la construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Madrid: CIS (Centro de Investigaciones Sociológicas).
Yergueau, E., Pauze, R. et Toupin, J. (2007). L'insertion professionnelle et l'adaptation psychosociale des jeunes adultes ayant reçu des services des centres jeunesse. Revue Intervention, 127, pp. 58-69.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


