Resilience paradigm's contributions to socio educational work. The case of the center Zabaloetxe for unaccompanied migrant children

  • José Miguel Martín de Castro Universidad del Pais Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea
  • israel Alonso Saez
  • Alaitz Tresserras Angulo Universidad del Pais Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea
Keywords: resilience, affectivity, child protection, social worker, resilience tutor, Social identity

Abstract

In this article it has been carried out an approach to resilience and affectivity as key elements to socio-educational intervention. Its theoretical and qualitative research are based on the intervention of the educator and his ability as a resilience tutor within a center for unaccompanied migrant children. From a qualitative perspective, participant observation and 9 interviews held with 3 female and 6 male educators had been used. The analysis and interpretation of the results show some evidences linked to the detection of risk factors and protection, characteristics of the educational intervention in the reception phase, and the environment as key issues in the period of representation and relation, and finally on the socio-educative bases of the resilience teaching action. Some of the conclusions take in account the results of this investigation are the following: resilience shares with education a key factor such as the importance of the quality of the human environment and the interactions manifested within this last one, and as an educational bond is created, there is a space for its own stimulation. It is also set out the necessity of continuing with the research within this field linked to the resilience and the social education.

Author Biographies

José Miguel Martín de Castro, Universidad del Pais Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea

Graduado en Educación Social en la Escuela Universitaria de Magisterio de Bilbao de la Universidad del País Vasco. Educador Social con experiencia en el ámbito de los Menores Extranjeros no acompañados. Ha trabajado en   el Centro de protección de menores Zabaloetxe en Lujua (Vizcaya), gestionado por  Amigonianos (Capuchinos, Franciscanos) y cuya titularidad es del Instituto Foral de Asistencia Social  y en un Centro de Urgencia gestionado por Nuevo Futuro en Gasteiz.

israel Alonso Saez

Educador Social y Pedagogo. Profesor del Departamento de Didáctica y Organización escolar en el Grado de Educación Social en la Universidad del País Vasco. Ha impartido docencia en direntes Masters como el de Modelos y Estrategias de acción educativa y social en la infancia y adolescencia de la Universidad Ramon Llul y el de participación y desarrollo comunitario en la Universidad del País Vasco. Vinculado a la práctica e investigación relacionada con la intervención socioeducativa con personas en situación de exclusión y en estos momentos al cambio e innovación en la Universidad, campo en el que está realizando la tesis doctoral.

Alaitz Tresserras Angulo, Universidad del Pais Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea

 

Profesora del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad del País Vasco en los Grados de Educación Social y Educación Primaria en la Escuela Universitaria de Magisterio de Bilbao.  Licenciada en pedagogía social, psicodramatista, orientadora familiar y sexual y antigua técnica del Consejo de la Juventud de Euskadi. Actualmente realiza su trabajo doctoral e investigación científica en el ámbito de la psicodidáctica, poniendo su atención en metodologías de construcción de conocimiento colectivo, y en metodologías de formación de formadores que posibilten el desarrollo profesional de la identidad individual y colectiva.

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Published
2016-06-09