Resilience paradigm's contributions to socio educational work. The case of the center Zabaloetxe for unaccompanied migrant children
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.28.12Keywords:
resilience, affectivity, child protection, social worker, resilience tutor, Social identityAbstract
In this article it has been carried out an approach to resilience and affectivity as key elements to socio-educational intervention. Its theoretical and qualitative research are based on the intervention of the educator and his ability as a resilience tutor within a center for unaccompanied migrant children. From a qualitative perspective, participant observation and 9 interviews held with 3 female and 6 male educators had been used. The analysis and interpretation of the results show some evidences linked to the detection of risk factors and protection, characteristics of the educational intervention in the reception phase, and the environment as key issues in the period of representation and relation, and finally on the socio-educative bases of the resilience teaching action. Some of the conclusions take in account the results of this investigation are the following: resilience shares with education a key factor such as the importance of the quality of the human environment and the interactions manifested within this last one, and as an educational bond is created, there is a space for its own stimulation. It is also set out the necessity of continuing with the research within this field linked to the resilience and the social education.
Downloads
References
Aguirre, A. (2002). Capacidad y factores asociados a la resiliencia, en adolescentes del CE Mariscal Andrés Avelino Cáceres del Sector IV de Pamplona Alta San Juan de Miraflores (Doctoral dissertation, Tesis de Licenciatura no publicada). Lima, Perú: Facultad de Medicina Humana de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Álvarez, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y Metodología. México: Paidós.
Ararteko (2011). Infancias vulnerables. Informe extraordinario. Retrieved from http://argitalpen.ararteko.net/index.php?leng=cast&id_l=45
Barudy, J., & Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia Parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa.
Becoña, E. (2006). Resiliencia: definición, características y utilidad del concepto. Revista de psicopatología y psicología clínica,11(3), 125-146.
Barranco, C. (2009). Trabajo Social, calidad de vida y estrategias resilientes. Portularia: Revista de Trabajo Social, 9, 133-145.
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Investigación Educativa (RIE), 21(1), 7-43. Chukri, M. (2000). El pan desnudo. Madrid: Debate.
Cyrulnik, B. (2008). Los patitos feos: La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona: Gedisa.
Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A., & Sans, A. (1995). Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Dykinson
Drapeau, S., Saint-Jacques, M. C., Lepine, R., Begin, G., & Bernard, M. (2007). Processes that contribute to resilience among youth in foster care. Journal of adolescence, 30(6), 977-999.
Etxeberria, F., Murua, H., Garmendia, J., & Arrieta, E. (2012). Menores Inmigrantes No Acompañados (MENA) en Euskadi y Aquitania: elaboración y puesta en marcha de un Plan de Formación para Educadores/as y Responsables. Revista de educación social (RES), 15. 1-28.
Fromm, E. (2007). El arte de amar. Barcelona: Paidos.
Fuentes, N., Medina, J., Van Barneveld, H., & Escobar, S. (2009). Resiliencia y salud en niños y adolescentes. Ciencia Ergo Sum, 16(3), 247-253.
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairos.
Grotberg, E.H. (2001). Nuevas Tendencias en Resiliencia. en Melillo, A. & y Suárez, E. (Comp.). Resiliencia. Descubriendo las propias resiliencias. Barcelona: Paidós.
Henderson, N., & Milstein, M. M. (2003). Resiliency in schools: Making it happen for students and educators. Thousand Oaks, CA: Corwin.
Kawulich, B. (2006). La observación participante como método de recolección de datos Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research 6(2), Art. 43, Retrieved from http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0502430
Kotliarenco, M. A., Cáceres, I., & Fontecilla, M. (1997). Estado de arte en resiliencia. Washington DC: Organización Panamericana de la Salud.
López, D., & García, E. (2010). Sistemas de protección emergentes: el caso de Tánger, ciudad fronteriza. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 17, 57-70.
Margalit, M., & Idan, O. (2004). Resilience and hope theory: An expanded paradigm for learning disabilities research. Thalamus, 22(1), 58-64.
Markez, I., & Pastor, F. (2010). Menores Extranjeros No Acompañados (MENAs), un colectivo especialmente vulnerable ante las drogas. Zerbitzuan, 48, 71-85.
Marshall, C., & Rossman, B. (1989). Designing qualitative research. Newbury Park, CA: Sage.
Martí, M. A. (2000). La afectividad. Los afectos son la sonrisa del corazón. Madrid: E.I.U.
Martín, Z., & Coulaby, A (2010). Situación de los centros de acogida temporal para menores extranjeros no acompañados. In C. Manzanos Bilbao (2010). ¿Menores sin derechos?: infancia extranjera desprotegida, juventud penalizada. Eskubiderik gabeko adingabeak?: babesik gabeko haur atzerritarrak, gazteria zigortua. Gasteiz: Ikusbide.
Munist, M., Santos, H., Kotliarenco, M. A., Suárez Ojeda, en Infante, F., & Grotberg (1998). Manual de identificación y promoción de la resiliencia en niños y adolescentes. Washington, DC: Organización Panamericana de la Salud. Organización mundial de la Salud.
Munist, M., Suárez, N., & Suarez, B. (2010) Resiliencia en los adolescentes. In D. Pasqualini, & A. Llorens (Comp.) Salud y bienestar de los adolescentes y jóvenes: una mirada integral. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, Facultad de Medicina.
Muñoz, V., & De Pedro, F. (2005). Educar para la resiliencia. Un cambio de mirada en la prevención de situaciones de riesgo social. Revista complutense de educación, 16(1), 107-124.
Muñoz-Silva, A. (2012). El estudio de la resiliencia desde la perspectiva evolutiva y su aportación a la comprensión del riesgo y la protección en la intervención social. Portularia, Revista de Trabajo Social, 12(1), 9-16.
Navarro, M. (2012). El apego y la seguridad emocional en la educación infantil. Proyecto Fin de Grado no publicado, Universidad internacional de la Rioja.
O’Dougherty, M., Masten, A. S., & Narayan, A. J. (2013). Resilience processes in development: Four waves of research on positive adaptation in the context of adversity. In S. Goldstein & R. B. Brooks (Eds.), Handbook of resilience in children (pp. 15-38). New York: Springer.
Oliva, A. (2004). Estado actual de la teoría del apego. Revista de Psiquiatría y Psicología del Niño y del Adolescente, 4(1), 65-81.
Paskual, J. (2010). Aproximación sociológica a la función del educador de menores: El caso práctico de los centros de acogida y hogares funcionales de menores extranjeros no acompañados en el territorio histórico de Bizkaia. In Manzanos C. Bilbao (2010). ¿Menores sin derechos?: infancia extranjera desprotegida, juventud penalizada. Eskubiderik gabeko adingabeak?: babesik gabeko haur atzerritarrak, gazteria zigortua. (pp. 125–132). Gasteiz: Ikusbide.
Pereira, R. (2007). Resiliencia individual, familiar y social. Interpsiquis. Octavo congreso virtual de psiquiatría.
Poseck, V., Baquero, B. C., & Jiménez, M. L. V. (2006). La experiencia traumática desde la psicología positiva: resiliencia y crecimiento postraumático. Papeles del psicólogo, 27(1), 40-49.
Puig, G., & Rubio, J. L. (2015). Tutores de resiliencia: Dame un punto de apoyo y moveré MI mundo. Barcelona: Gedisa.
Quiroga, V., Alonso, A., & Soria, M. (2010). Sueños de bolsillo: menores migrantes no acompañados/as en el País Vasco. Administración de la comunidad autónoma del País vasco, Departamento de empleo y asuntos sociales. Vitoria-Gasteiz: S.P.C.G.V.
Reich, J. W., Zautra, A. J., & Hall, J. S. (Eds.). (2010). Handbook of adult resilience. New York: Guilford Press. Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Rojas, E. (1987). El laberinto de la afectividad. Madrid: Espasa-Calpe.
Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en Educación: fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana.
Torrance, H. (2012). Triangulation, Respondent Validation, and democratic participation in mixed Methods Research. Journal of Mixed Methods Research, 6, 111-123.
Tracy, S. (2010). Qualitative Quality: Eight ‘’Big-Tent’’ Criteria for Excellent Qualitative Research. Qualitative Inquiry, 16, 837-851.
Ungar, M. (2004). A constructionist discourse on resilience multiple contexts, multiple realities among at-risk children and youth. Youth & society, 35(3), 341-365.
Vargas, I (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139.
Vanistandael, S., & Lecomte, J. (2002). La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la resiliencia. Barcelona: Gedisa.
Villalba, C. (2003). El concepto de resiliencia individual y familiar. Aplicaciones en la intervención social. Intervención Psicosocial, 12(3), 283-299.
Villalba, C. (2011). El enfoque de resiliencia en Trabajo Social. Acciones e Investigaciones sociales, 1, 466-489.
Walsh, F. (2012). Facilitating family resilience: Relational resources for positive youth development in conditions of adversity. In M. Unger (Ed.), The social ecology of resilience: A handbook of theory and practice (pp. 173–185). New York: Springer.
Werner, E. (2007). How children become resilient: Observations and cautions. In N. Henderson (Ed.) Resiliency in action: Practical ideas for overcoming risks and building strengths in youth, families, and communities (pp. 15–23). Solvang, CA: Resiliency In Action.
Downloads
Additional Files
- MODIFICADO Aportaciones del modelo de resiliencia a la acción socioeducativa en centros de menores extranjeros no acompañados. (Español (España))
- MODIFICACIONES EFECTUADAS AL ARTÍCULO TENIENDO EN CUENTA LAS DEFICIENCIAS OBSERVADAS POR LOS EDITORES (Español (España))
- Cambios realizados Primera Ronda (Español (España))
- Documento definitivo en castellano para publicación (Español (España))
- documento definitivo en ingles para publicación (Español (España))
- titulo, resumen y palabras claves portugués (Español (España))
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


