Community services and shared responsibility in the conciliation of family timetables: the situation of urban Galician children

Authors

  • M Belen Caballo Villar Universidad de Santiago de Compostela
  • Rita Gradaille Pernas Universidad de Santiago de Compostela
  • Tania Merelas Iglesias Universidad de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.05

Keywords:

childhood, gender, joint responsibility, leisure, community services, education

Abstract

SEPA is a research team from the Universidad de Santiago de Compostela, Spain supervised by Professor Jose Antonio Caride and has spent the last 10 years working on questions related to the time allocated to education and social issues 1. The team focuses its studies on the timetables of the school day and its influence in socialization and infant´s quality of life, leisure time, etc. Related to this research line, in 2008 the team started a biannual project for studying difficulties in the conciliation in daily life for families with children who go to primary school, contextualizing it in urban Galicia, Spain. Three subjects have a big presence in the analysis: school times, family life and children’s leisure. In this work we are presenting some of the conclusions of this study, emphasizing the importance of social educative services and family co-responsibility to guarantee the quality of life in childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

M Belen Caballo Villar , Universidad de Santiago de Compostela

Es doctora en educación por la Universidad de Santiago de Compostela, donde es profesora titular de Pedagogía Social en la Facultad de Ciencias de la Educación. Su docencia, publicaciones y líneas de investigación se centran, fundamentalmente, en las siguientes temáticas: políticas socioeducativas y desarrollo comunitario local, ciudades educadoras, tiempos educativos y tiempos sociales, y pedagogía del ocio.

Rita Gradaille Pernas , Universidad de Santiago de Compostela

Diplomada en Magisterio, Licenciada en Filosofía y CC. Educación, especialidad Ciencias de la Educación, Licenciada con Grado en Pedagogía y Premio Extraordinario de Licenciatura. En la actualidad está llevando a cabo actividades conducentes a la realización de su Tesis Doctoral en el mismo Departamento. Forma parte de los equipos de investigación de Reformas Educativas y procesos de desarrollo rural en las zonas de montaña de Galicia y Educación Institucional y Desarrollo Rural en Galicia, financiados por la Consellería de Educación e Ordenación Universitaria de la Xunta de Galicia y dirigidos por el Prof. Dr. José Antonio Caride Gómez. Las líneas principales de investigación son política y legislación educativa, educación de la mujer y desarrollo rural.

References

Astelarra, J. (2006). Conciliación y cohesión social: un análisis crítico de las políticas europeas. Ábaco vol. 49-50, 159-167.

Caballo, M. B. (2009). Una aproximación a los tiempos de la infancia. En M. CUENCA y E. AGUILAR (eds.). El tiempo del Ocio: transformaciones y riesgos en la sociedad apresurada. Documentos de Estudios de Ocio, 36 (pp. 195-217). Bilbao: Universidad de Deusto.

Caballo, M.B., Caride, J.A. y Meira, P. (2011). El tiempo como contexto y pretexto educativo en la sociedad red. Revista de Educación Social, 47, 11-24.

Caride, J. A. (dir.), (2005). A xornada escolar de sesión única en Galicia: avaliación da súa implantación e desenvolvementos nos centros de Educación Infantil, Primaria e Públicos Integrados. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

Carrasco, C. (2003). ¿Conciliación? No, gracias. Hacia una nueva organización social. En AA.VV.: Malabaristas de la vida: mujeres, tiempos y trabajos (pp. 27-52). Icaria. Barcelona.

CIS (2008). Barómetro (junio). Madrid: CIS.

Cobo, R. (2006). En el corazón de la igualdad. Notas sobre la familia, reproducción y democracia. Ábaco, 49-50, 41-47.

Corpas, M. C. y Garcia Garcia, J.D. (1999). La ciudad y el urbanismo desde una perspectiva de género: el uso del espacio y el tiempo. Córdoba: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.

Craig, L. (2007). Contemporany Motherhood. The impact of Children on Adult Time. Burlington: Ashgate Publishing Limited.

Duran, M.A. (2010). Tiempo de vida y tiempo de trabajo. Bilbao: Fundación BBVA.

Gradaille, R. y Merelas, T. (2011). Los tiempos sociales en clave de género: las respuestas de la Educación Social. Revista de Educación Social, 47, 54-62.

Sirvent, E. (2009). El empleo a tiempo parcial como herramienta para compatibilizar la flexibilidad laboral y la conciliación de la vida personal y laboral. Madrid: Consejo Económico y Social.

Published

2012-07-01