Comparative analysis of the impact of university accreditation processes on the organisation and management of undergraduate degrees

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Begoña García-Domingo
Elvira Congosto Luna
María José Fernández-Díaz

Abstract

INTRODUCTION. Quality is a key issue in the European Higher Education Area. Thus, universities have implemented Internal Quality Assurance Systems, among which the accreditation processes, that try to verify if the degrees are developed in accordance with the established standards, can be found. The main objective of this study is to evaluate the impact that accreditation processes in the Organisation and Management of Bachelor's degrees have, based on the assessments of different audiences (quality managers, management teams, administrative and service staff, students and lecturers). METHOD. A descriptive and comparative non-experimental quantitative study was carried out. Data collection was carried out by means of a questionnaire of 46 items designed ad hoc (measured on a Likert scale from 0 to 4 points) which achieved a very high internal consistency (Cronbach's α of .984). The sample consisted of 1964 subjects from 13 Spanish public and private universities. RESULTS. The overall average score of the impact of the accreditation processes on the Organisation and Management of the degrees was 100 (on a scale of 184 points) and the analysis of the items reached averages between 1.13 and 2.75 (on a maximum scale of 4 points). The comparative studies carried out showed differences according to the group to which they belonged in 5 out of 8 assessed dimensions. DISCUSSION. In general, the scores obtained suggest that the improvement impact of the accreditation processes in the Organisation and Management of Bachelor's degrees was perceived as medium, with the group of students being the most critical in their assessments, while the members of the management teams and those responsible for quality assurance were the ones who rated the level of impact with the highest scores.

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García-Domingo, B., Congosto Luna, E., & Fernández-Díaz, M. J. (2022). Comparative analysis of the impact of university accreditation processes on the organisation and management of undergraduate degrees. Bordon. Revista De Pedagogia, 74(3), 83–102. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.95985
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Author Biographies

Begoña García-Domingo, Universidad Complutense de Madrid (España)

Profesora ayudante doctor del Departamento de Investigación y Psicología en Educación (Facultad de Educación – Centro de Formación del Profesorado de la Universidad Complutense de Madrid). Doctora en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid, ha participado en diferentes proyectos de investigación e innovación docente interesándose, especialmente, por la medida y evaluación de las competencias del profesorado en formación y en ejercicio, la inteligencia emocional en contextos formativos y la metodología de investigación educativa.

Elvira Congosto Luna, Universidad Complutense de Madrid (España)

Profesora asociada del Departamento de Investigación y Psicología en Educación (Facultad de Educación – Centro de Formación del Profesorado de la Universidad Complutense de Madrid). Sus líneas de investigación se centran, principalmente, en la evaluación institucional, la enseñanza y aprendizaje universitario y el liderazgo educativo. Es experta evaluadora de titulaciones universitarias y ha participado en comités vinculados a los procesos de calidad como verificación y acreditación, entre otros.

María José Fernández-Díaz, Universidad Complutense de Madrid (España)

Catedrática emérita del Departamento de Investigación y Psicología en Educación (Facultad de Educación – Centro de Formación del Profesorado de la Universidad Complutense de Madrid). Sus áreas de especialización están relacionadas con la metodología de investigación, la formación de profesores y directores, la evaluación y la calidad. Miembro del grupo de investigación Calidad y Evaluación de Instituciones Educativas, desde el que ha dirigido y participado en proyectos de I+D+i vinculados con el análisis del impacto de la implantación de sistemas de gestión de calidad en centros educativos y de los procesos de verificación y acreditación en universidades.

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