Creation of the participant role of families, in the Educational Community, when it is mediated by legislation. Comparative study between Spain and Colombia

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Purificación Cruz Cruz
Mónica Borjas
Andrea Lafaurie Molina
Carlos de la Calle Arroyo

Abstract

INTRODUCTION. The family is the first agent of education for children; therefore, it must be an essential point of reference in the democratic and inclusive participation of educational centers. OBJECTIVE. The main objective is to analyze the participation of families in collegiate bodies and their relationship with legislation. METHOD. Applied comparative research has been carried out to support future organizational planning. The study is part of a quantitative methodology, in which a structured questionnaire was used for a sample of 511 families (283 families from Spain and 228 families from Colombia). The two subsamples were selected by the differentiating variable: family participation legislated by decree-law. RESULTS. The results obtained show that the level of participation in Spain is significantly lower, and that all families in both countries, who have participated in some of these bodies, are interested in continuing to form part of spaces for collaboration, integration, and training. DISCUSSION. Legislation on the participation of Spanish families is therefore necessary, albeit by legal imperative, in which participation is detailed, redirected, guided, supported and perhaps specified  as a duty, as it is an integrating element of quality education and training in social and civic participation. Colombia is achieving, with the regulatory change, not only compulsory attendance, but interest in the process; and shows us that the involvement of the educational administration is a facilitating tool in the construction of the participant role. CONCLUSION. The issue of family participation is relevant for the educational community, as evidenced in the references on which the theoretical framework of the article is based.

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How to Cite
Cruz Cruz, P., Borjas, M., Lafaurie Molina, A., & de la Calle Arroyo, C. (2023). Creation of the participant role of families, in the Educational Community, when it is mediated by legislation. Comparative study between Spain and Colombia. Bordon. Revista De Pedagogia, 75(2), 49–66. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.95527
Section
Monográfico "Educación, esferas de participación y ciudadanía"
Author Biographies

Purificación Cruz Cruz, Universidad de Castilla la Mancha (España)

Profesora contratada doctora del Departamento de Pedagogía, en el Área de Didáctica y Organización Escolar, en la Facultad de Educación de la Universidad de Castilla-La Mancha (España). Su principal línea de investigación es la organización escolar, legislación, escuela de familias, creatividad e inteligencia emocional. Los hallazgos derivados de su labor investigadora se han publicado en numerosos artículos, capítulos de libros, coordinación de monográficos y varios libros. Ha impartido numerosas ponencias sobre el tema investigado y es la directora del proyecto “Escuela de Familias” de la universidad.

Mónica Borjas, Universidad del Norte de Barranquilla (Colombia)

Licenciada en Educación. Especialista en Enseñanza de las Ciencias. Doctora en Educación de la Universidad de Valladolid (España), con el énfasis de Currículum y Evaluación. Investigadora senior del Grupo de Cognición y Educación. Docente del departamento de Educación de la Universidad del Norte en los programas de Licenciatura en Educación Infantil, en la Maestría en Educación y el Doctorado en Educación de la Universidad del Norte. Autora de diferentes artículos y libros sobre el currículo, la formación docente y la evaluación de los aprendizajes.

Andrea Lafaurie Molina, Universidad del Norte de Barranquilla (Colombia)

Docente investigadora del Departamento de Educación, en el Instituto de Estudios en Educación (IESE) de la Universidad del Norte (Colombia). Sus principales líneas de investigación están alrededor de la educomunicación, la educación en medios, las relaciones de niños, niñas, adolescentes y jóvenes con los medios y TIC, los procesos de participación e interactividad de la infancia, la orientación socioocupacional, la educación para la paz y la investigación participativa con niños y niñas. Ha sido autora y coautora de artículos, capítulos de libros y libros.

Carlos de la Calle Arroyo, Universidad de Castilla-La Mancha y Universidad de Navarra (España)

Investigador posdoctoral en la DATAI, en la Universidad de Navarra, y profesor asociado de la Universidad de Castilla-La Mancha, en la Escuela de Ingeniería Técnica Industrial y Aeroespacial de Toledo. Su principal línea de investigación es la estadística, en particular, diseño óptimo de experimentos aplicado a problemas industriales y análisis de datos. Ha publicado en revistas internacionales e impartido numerosas ponencias en congresos de ámbito nacional e internacional, y participa en proyectos de investigación estadística en ámbito industrial y biosanitario.

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