Principal’s training in Catalonia. Lessons learnt to five years of the Decree of Direction

Main Article Content

Patricia Silva García
Isabel del Arco Bravo
Òscar Flores Alarcia

Abstract

INTRODUCTION. School Heads who practice or want to practice leadership need a specific training. That is, they need to gain knowledge, skills and attitudes regularly working and updating them. The assessment of the training involves the application in the workplace of skills after they have participated in training processes of today’s society. It is desired that a School Head knows and covers more about the organization and management of schools. But, also, it is about the conflict of resolutions, human resource management or emotional management. METHOD. This paper shows the main lessons and experiences that derive from an evaluative study of training programs for School Heads in Catalonia, taking the Decree 155/2010 as a start point. RESULTS. Our results highlight the importance of defining training programs that meet the needs of School Heads. The training of School Heads should be focused on improving their professional practices but always guided by certain high values that must be promoted openly. Democratic values, especially, respect, justice and equity should be present both in the content and the processes of the educational interactions between students and teaching staff. To develop modalities and training strategies aimed at Universities and Institutions has allowed achieving coherent response to current trends, under the Decree of School Heads, on Promoting Education Policy. DISCUSSION. We agree with Fullan (2015) when he points that the School Head develops skills to lead the change and his involvement in obtaining sustainable results over time. We concur with Cabero (2006) on the conversion of telematic devices, resources and tools related to e-learning and b-learning. Nowadays, essential tools in the training

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva García, P., del Arco Bravo, I., & Flores Alarcia, Òscar. (2017). Principal’s training in Catalonia. Lessons learnt to five years of the Decree of Direction. Bordon. Revista De Pedagogia, 70(1), 109–124. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.49427
Section
Articles
Author Biographies

Patricia Silva García, Universidad de Lleida

profesora Lectora de Universidad del departamento de Pedagogía i Psicología de la Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social de la Universidad de Lleida.

Miembro de la Sociedad Española de Pedagogía (SEP).Integrante del Equipo de Desarrollo Organizacional (EDO-UdL). Grupo de investigación consolidado según resolución 2014SGR-176. Autora de textos científicos relacionados con la organización y dirección escolar. Formadora en temas relacionados con la función directiva y la Inspección escolar en España y varios países de Latinoamérica. Distinción Jaume Vicens Vives 2012 en la modalidad colectiva para el reconocimiento de la Mejora en la Calidad Docente Universitaria.

 

Isabel del Arco Bravo, Universidad de Lleida

profesora Titular de Universidad del departamento de Pedagogía i Psicología de la Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social de la Universidad de Lleida 

 Investigadora Principal del Equipo de Desarrollo Organizacional (EDO-UdL). Grupo de investigación consolidado según resolución 2014SGR-176. Autora de textos científicos relacionados con la organización y dirección educativa. Formadora en gestión y docencia universitaria en diferentes postgrados. Galardonada en 2011 y 2013 con el premio otorgado por el gobierno de la Generalidad de Cataluña,  Jaume Vicens Vives  a la Calidad Docente Universitaria. Experiencia en gestión universitaria como secretaria de departamento, directora de ICE y vicerrectora de docencia.

Òscar Flores Alarcia, Universidad de Lleida

Coordinador del Área de Soporte a la Innovación Docente y E-learning de la Universidad de Lleida. Profesor Asociado del Departamento de Pedagogía y Psicología de la Universidad de Lleida

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.