Finding Evidence for Professional Educators’ Training in Intercultural Competences: Perspective Taking

Main Article Content

Hugo González González
José Luis Álvarez Castillo
Gemma Fernández Caminero

Abstract

Innovation in the field of intercultural and inclusive education should be always supported by research, and this is particularly true in relation to the training of professional educators in intercultural competences. One of the key competences is the self-regulation or control over representations and evaluations about different sociocultural groups. This paper focuses on the assessment of one of the training strategies —perspective taking— that could be useful to achieve a good level in the competence, and discusses the pedagogical implications of results from three studies. After a section in which a theoretical justification is provided, studies are reported in the second part. Effectiveness of different interventions of perspective taking and the operation of some moderators influencing intergroup bias (stereotyping and prejudice) were evaluated using experimental designs and samples of education degrees students from the universities of Burgos y Córdoba. ANOVAs and ordinary least squares regression yielded no main or direct effects, but a few variables significantly moderated the relation between perspective taking and intergroup bias, mainly empathy. Discussion in the last part of the paper covers topics such as the selection of participants in training programs, the importance of empathy, the need to diversify strategies, the attention to representational content, and the convenience to foster values, attitudes and goals in training. Finally, all these elements are included in a proposal of a sequence of training activities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González González, H., Álvarez Castillo, J. L., & Fernández Caminero, G. (2012). Finding Evidence for Professional Educators’ Training in Intercultural Competences: Perspective Taking. Bordon. Revista De Pedagogia, 64(1), 89–107. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/21972
Section
Articles
Author Biographies

Hugo González González, Universidad de Córdoba

Doctor en Ciencias de la Educación y profesor sustituto interino en el Área de Teoría e Historia de la Educación del Departamento de Educación de la Universidad de Córdoba. Miembro del grupo de investigación «Educación, Sociedad y Diversidad» de la Junta de Andalucía, y colaborador del grupo de investigación «Formadesa» de la Universidad de Burgos. Su línea de investigación está referida al control del sesgo intergrupal (estereotipia, prejuicio y discriminación) y sus implicacionesen educación intercultural.

Correo electrónico de contacto: hugo.gonzalez@uco.es

 

José Luis Álvarez Castillo, Universidad de Córdoba

Doctor en Ciencias de la Educación y profesor titular de universidad en el Área de Teoría e Historia de la Educación del Departamento de Educación de la Universidad de Córdoba. Director del Departamento de Educación y Coordinador del Programa de Doctorado en Educación por esta misma universidad. Coordinador del Grupo de Investigación «Educación, Diversidad y Sociedad» del Plan Andaluz de I+D+I de la Junta de Andalucía. Sus intereses investigadores están dirigidos a fundamentar empíricamente las estrategias de formación en competencias interculturales relacionadas con el control del sesgo intergrupal.

Correo electrónico de contacto: jlalvarez@uco.es

Gemma Fernández Caminero, Universidad de Córdoba

Licenciada en Pedagogía y profesora sustituta interina en el Área de Teoría e Historia de la Educación del Departamento de Educación de la Universidad de Córdoba. Miembro del Grupo de Investigación «Educación, Diversidad y Sociedad» de la Junta de Andalucía. Su línea de investigación está referida a la predicción de las actitudes con las que el profesorado afronta la diversidad sociocultural de las aulas.

Correo electrónico de contacto: gemma.fernandez@uco.es