Critical incidents in the practicum of Physical Education Pedagogy students: a qualitative study
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v49.97615Keywords:
educación física, formación de docentes, violencia, afectividad, éticaAbstract
Competency-based teacher training is a process that consists of different stages for the integral development of each student, highlighting the practicum as one of the most appropriate for the application of the knowledge learned. However, it is also a stage that presents multiple difficulties because it is a real context of teaching performance. Therefore, with the purpose of favoring future teacher training processes, this study aims to understand the critical incidents of Physical Education Pedagogy students during their practicum process. A qualitative methodology was used, with a phenomenological perspective and a case study design. Thirty-four Physical Education Pedagogy students from a private university in the Metropolitan Region of Chile participated. The data were collected with an anecdotal record by means of a portfolio and subjected to an inductive content analysis in the Atlas.ti 22 program. The participants signed an informed consent form declaring voluntary participation, confidentiality, and anonymity. The main results mention situations of school violence, absenteeism, communication problems among teachers, emotional difficulties of school students and difficulties in the sessions due to weather conditions. It is concluded that having learning associated with these critical incidents would be important to favor their consideration when planning and developing Physical Education classes in these real school learning contexts.
Keywords: physical education, violence, affectivity, ethics, teacher training.
References
Arendt, H. (2021). La pluralidad del mundo. Antología. Taurus.
Bancroft, K., & Greenspan, S. (2022). Facilitators and barriers of inclusion: a critical incident technique analysis of one non-binary Physical Education teacher’s workplace experiences. Sport, Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2034143
Basterra-Arroyo, J., & Menescardi-Royuela, C. (2020). Propuesta de innovación interdisciplinar de contenidos de física en las clases de educación física mediante aplicaciones móviles. Retos, 38, 255–261. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73794
Beltrán-Carrillo, V. J., & Devís-Devís, J. (2019). El pensamiento del alumnado inactivo sobre sus experiencias negativas en educación física: los discursos del rendimiento, salutismo y masculinidad hegemónica. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte. 55(15), 20-34. https://doi.org/10.5232/ricyde2019.05502
Bennasar-García, M., Guerrero, J. A., & Zambrano-Leal, N. (2021). Pedagogía y formación docente universitaria hoy en Latinoamérica, una visión epistemológica. Praxis & Saber, 12(29), 184-200. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n29.2021.11267
Bilbao, G., & Monereo, C. (2011). Identificación de incidentes críticos en maestros en ejercicio: propuestas para la forma-ción permanente. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 135-151.
Bisquerra, R., & López-Cassá, È. (2020). Educación emocional: 50 preguntas y respuestas. El Ateneo.
Cardona, J. (2013). Epistemología del saber docente. UNED.
Coluccio-Piñones, Á., Muñoz-Calderón, C., & Ferrer Urbina, R. (2016). Situación contractual y su relación con satisfacción laboral, clima organizacional y absentismo en docentes. Salud & Sociedad, 7(1), 98-111. https://doi.org/10.22199/S07187475.2016.0001.00006
Contreras, C. (2014). El desarrollo docente del formador de profesores: una propuesta orientada hacia el análisis de inciden-tes críticos auténticos. Estudios Pedagógicos, 40(N. Esp. 1), 49-69.
Cornejo, M., & Salas, N. (2011). Rigor y Calidad Metodológicos: Un Reto a la Investigación Social Cualitati-va. Psicoperspectivas, 10(2), 12-34. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol10-Issue2-fulltext-144
Cornejo-Chávez, R. (2009). Condiciones de trabajo y bienestar/malestar docente en profesores de enseñanza media de Santiago de Chile. Educação & Sociedade, 30(107), 409–426. https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000200006
Cortés, J., & Mujica, F. N. M. (2020). Violencia escolar en educación física: Estudio cualitativo en dos centros educativos de Chile. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 63, 88-103.
Cruz, P., Borjas, M., & López-Calvo, M. (2021). Ludoevaluación de la emoción del miedo en educación infantil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 20-40. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4184
De Leon-Pineda, J., Tolentino, J., & Pineda, M. (2020). Persistent Critical Incidents during Practice-Teaching of Filipino Pre-Service Physical Educators. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 14(8), 103-117.
Denzin, N. (2010). The Qualitative Manifesto: A Call to Arms. Left Coast Press
Flick, U. (2019). An Introduction to Qualitative Research. SAGE.
Folch-Dávila, C., Córdoba-Jiménez, T., & Ribalta-Alcalde, D. (2020). La performance: Una propuesta interdisciplinar de las áreas de educación física, educación musical y educación visual y plástica en la formación inicial de los futuros maes-tros. Retos, 37, 613–619. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74187
Freire, P. (2011). Pedagogía del oprimido. (2ª ed. 5ª reimpresión). Siglo veintiuno.
Fuentealba, R., & Russell, T. (2020). Telling is not Teaching, Listening is not Learning: New Teacher Education Practices from a Critical Friendship. In C. Edge, A. Cameron-Standerford & B. Bergh (Eds.), Textiles and Tapestries: Self-Study for Envisioning New Ways of Knowing: Castle Conference 2020. EdTech Books.
Fuentealba, R., & Russell, T. (2022). Collaborative Learning from Experience Across Cultures: Critical Friendship in Self-Study of Teacher Education Practices. In Butler, B.M. y Bullock, S.M. (Eds.), Learning through Collaboration in Self-Study. Self-Study of Teaching and Teacher Education Practices, vol 24 (pp. 81-97). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-2681-4_7
Gajardo, J., Ulloa, J., & Nail, O. (2017). Análisis de incidentes críticos en la sala de clases: una oportunidad de aprendizaje profe-sional docente. Nota Técnica N°7-2017, Lideres Educativos. Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar.
García, M. A., & Morales, G. R. (2019). Factores psicosociales y absentismo laboral en el contexto de la enseñanza supe-rior. Revista Cientí¬fica Retos De La Ciencia, 3(6), 45–57.
Gråstén, A., & Kokkonen, M. (2022). Associations between Teacher- and Student-directed Sexual and Physical Violence in Physical Education. Journal of Interpersonal Violence, 37(7–8), 4372–4392. https://doi.org/10.1177/0886260520959640
Habermas, J. (1998). Teoría de la acción comunicativa, I. Racionalidad de la acción y racionalización social. Taurus.
Iñiguez-Berrozpe, T., Orejudo-Hernández, S., Ruiz-Eugenio, L., & Elboj-Saso, C. (2021). School Networks of Positive Relationships, Attitudes against Violence, and Prevention of Relational Bullying in Victim, Bystander, and Aggressor Agents. Journal of School Violence, 20(2), 212–227. https://doi.org/10.1080/15388220.2021.1875842
López-Ávila, C. R., Arcila-Rodríguez, W. O., & Betancur Agudelo, J. E. (2022). Prácticas evaluativas en la clase de Educa-ción Física: un asunto de desconocimiento. Retos, 44, 77–86. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.88630
Lleixà, M. T., & Ríos, M. (2020). Formación del profesorado en educación física e inclusión del alumnado con pluridiscapa-cidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(1),49-68.
Melo-Moreno, P. (2021). Pertinencia, implementación y efecto de las políticas educativas en el contexto neoliberal chileno. Revisión sistemática del discurso docente. Revista Ensayos Pedagógicos, 16(2), 277-301. https://doi.org/10.15359/rep.16-2.14
Moreno-Doña, A., Rivera-García, E., & Toro-Arévalo, S. (2021). Alumnado (a) normal y marginalidad en la enseñanza media chilena: qué dice el profesorado. Educação e Pesquisa, 47, 1-25. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147229862
Mujica-Johnson, F. N., & Jiménez-Sánchez, A. C. (2021). Emociones positivas del alumnado de Educación Secundaria en las prácticas de baloncesto en Educación Física. Retos, 39, 556–564. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80112
Mujica-Johnson, F. N., & Orellana-Arduiz, N. D. C. (2022). Emociones de profesoras de Educación Física chilenas en el contexto de pandemia: estudio de casos. Retos, 43, 861-867. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89801
Mujica-Johnson, F., Santander-Reveco, I., Uribe-Uribe, N., Gajardo-Cáceres, P., Carreño-Godoy, N., & Russell-Guzmán, J. (2022). Aprendizaje en Educación Física y Salud en Chile: estudio cualitativo del currículum de 7° básico a 2° me-dio. Retos, 46, 843–851. https://doi.org/10.47197/retos.v46.94801
Mujica-Johnson, F. N., Santander-Reveco, I., Gajardo-Cáceres, P., Concha-López, R., Osorio-González, A., & Orellana-Arduiz, N. (2023). Tensiones epistemológicas en Educación Física. El caso de la exclusión conceptual en los estándares disciplinares para la formación docente en Chile. Retos, 49, 225–230. https://doi.org/10.47197/retos.v49.96419
Nail, O., Gajardo, J., & Muñoz, M. (2012). La técnica de análisis de incidentes críticos: una herramienta para la reflexión sobre prácticas docentes en convivencia escolar. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 11(2), 56-76. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol11-Issue2-fulltext-204
Paz-Abril, D. (2007). Escuelas y educación para la ciudadanía global. Una mirada transformadora. Intermón Oxfam.
Philpot, R., Smith, W., Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., Moen, K. M., & Westlie, K. (2021). Exploring social justice pedagogies in health and physical education through Critical Incident Technique methodology. European Physical Education Review, 27(1), 57–75. https://doi.org/10.1177/1356336X20921541
Porras, A. (2020). Fenomenología. En D. P. Morales, S. C. Sierra y L. M. Matos (Eds.), Métodos de investigación cualitativa. Fundamentos y aplicaciones (1st ed., pp. 49-74). Editorial Unimagdalena.
Resende, R., Pimenta, N. y Sá, P. (2021). Critical Incidents in Physical Education. Journal of Physical Education, 32, 1-9. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v32i1.3260.
Rosendo-López, J. (2020). Valores en la cultura de paz: camino de prevención para la violencia escolar. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 2(4), 30-50. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0017
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y Práctica. Morata.
Wright, P., & Richards, A. (2021). Teaching social and emotional learning in Physical Education. Applications in School and Com-munity Settings. Jones & Bartlett Learning.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.